Gjest Drømmegurine Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Jeg har av og til noen veldig rare drømmer. Dvs. jeg er egentlig våken men klarer ikke "våkne"! Høres merkelig ut, men følelsen er helt merkelig! Feks.: Jeg sovner i godstolen, og hører at noen sitter ved siden av meg. Jeg prøver åpne øynene, men er så trett at det lar seg bare ikke gjøre. Jeg hører også at det er mange som prater, og irriterer meg på at jeg ikke har slått av tv'n. Personen ved siden av meg er ubehagelig, og jeg prøver tappert å "våkne", vil så gjerne åpne øynene og se hvem dette er. Men nei, jeg er stuptrett og får bare ikke opp øynene, og jeg kan love at jeg prøver hardt! Når jeg så endelig våkner og får opp øynene, er tv'en av og ingen ved siden av meg. Jeg er like alene som når jeg sovnet. Slike drømmer har jeg hatt mange ganger oppover livet mitt, men denne gangen var den veldig sterkt "levende". Det rare er jo at jeg er på en måte våken og prøver forstå det runde meg, prøver å åpen øynene men får det ikke til! Noen som intresserer seg for drømmer her, og vet hvilken "modus" vi er i når vi opplever dette? Er det mange som drømmer på denne måten, eller som har et tips om å tyde drømmene våre? Hm, nå er jeg så våken at nå tar jeg meg en laaaang tur i kulden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355822-levende-dr%C3%B8mmer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Kult. Jeg har også sånne. Det skjer når jeg er veldig trøtt. En som har gått igjen er den hvor jeg blir slengt rundt i soverommet av ukjente krefter. I starten var det helt ille, og jeg var imponert over at jeg ikke våkna opp på gulvet da jeg endelig våkna. Det er en sånn drøm der jeg vet at jeg drømmer, og hele tiden forsøker å dra meg ut av drømmen og våkne. Til slutt ble den så vanlig at jeg, vel vitende om at jeg drømte, lot meg slenge rundt mens jeg slappet av og nøt utsikten. Jeg visste at jeg snart ville våkne, og det var ingen grunn til å anstrenge seg for å rive meg ut. Etter at jeg gjorde dette, altså tok kontroll i drømmen uten å bry meg, sluttet jeg å ha denne drømmen. Men jeg har en del sånne andre greier, lignende de du beskriver, når jeg legger meg og er skikkelig trøtt, der jeg i en tid befinner meg i en slags våken drømmetilstand, hører stemmer, ser ansikter (mulig det er det Martha kaller "skytsengler"), og jeg vet at jeg drømmer. Man blir vant til det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355822-levende-dr%C3%B8mmer/#findComment-3058014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vizzvazz Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Høres ut som søvnparalyse, det har jeg hatt mye av, av og til kan det være veldig skremmende, men det hjelper å vite at det kun er hjernen som spiller man et puss. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355822-levende-dr%C3%B8mmer/#findComment-3058046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
siameser Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Kult. Jeg har også sånne. Det skjer når jeg er veldig trøtt. En som har gått igjen er den hvor jeg blir slengt rundt i soverommet av ukjente krefter. I starten var det helt ille, og jeg var imponert over at jeg ikke våkna opp på gulvet da jeg endelig våkna. Det er en sånn drøm der jeg vet at jeg drømmer, og hele tiden forsøker å dra meg ut av drømmen og våkne. Til slutt ble den så vanlig at jeg, vel vitende om at jeg drømte, lot meg slenge rundt mens jeg slappet av og nøt utsikten. Jeg visste at jeg snart ville våkne, og det var ingen grunn til å anstrenge seg for å rive meg ut. Etter at jeg gjorde dette, altså tok kontroll i drømmen uten å bry meg, sluttet jeg å ha denne drømmen. Men jeg har en del sånne andre greier, lignende de du beskriver, når jeg legger meg og er skikkelig trøtt, der jeg i en tid befinner meg i en slags våken drømmetilstand, hører stemmer, ser ansikter (mulig det er det Martha kaller "skytsengler"), og jeg vet at jeg drømmer. Man blir vant til det. Kan skrive under på den. Merkelig nok ble jeg kvitt de verste tilfellene av søvnparalyse da det gikk opp for meg at hele familien her mer eller mindre sliter med det samme. Et familiemedlem utviklet en effektiv teknikk for å bli kvitt forstyrrelsen, i en av de klare drømmene sparka han den rett og slett ut av rommet. Jeg kan anbefale et nettsøk på "sleep paralysis" og "lucid dreaming". Det er faktisk mulig å snu disse opplevelsene om til noe godt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355822-levende-dr%C3%B8mmer/#findComment-3058053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Kan skrive under på den. Merkelig nok ble jeg kvitt de verste tilfellene av søvnparalyse da det gikk opp for meg at hele familien her mer eller mindre sliter med det samme. Et familiemedlem utviklet en effektiv teknikk for å bli kvitt forstyrrelsen, i en av de klare drømmene sparka han den rett og slett ut av rommet. Jeg kan anbefale et nettsøk på "sleep paralysis" og "lucid dreaming". Det er faktisk mulig å snu disse opplevelsene om til noe godt. Jeg har tidligere spurt om det samme (tror det var her), og fikk høre at det var ganske normalt. Det er vel en slags tilstand man får før man virkelig entrer drømmeverdenen. Jeg brukte tidvis Imovane for noen år siden, og da opplevde jeg noe av det samme - dog hvis jeg la meg senere enn den anbefalte halvtimen etter inntak. Det står også på pakka at en bivirkning kan være hallusinasjoner. Jeg opplevde milde sådanne. F.eks. at jeg kunne høre stemmer eller se folk (mulig skytsengler?) i sidespeilet. Det var litt artig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355822-levende-dr%C3%B8mmer/#findComment-3058059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
siameser Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Jeg har tidligere spurt om det samme (tror det var her), og fikk høre at det var ganske normalt. Det er vel en slags tilstand man får før man virkelig entrer drømmeverdenen. Jeg brukte tidvis Imovane for noen år siden, og da opplevde jeg noe av det samme - dog hvis jeg la meg senere enn den anbefalte halvtimen etter inntak. Det står også på pakka at en bivirkning kan være hallusinasjoner. Jeg opplevde milde sådanne. F.eks. at jeg kunne høre stemmer eller se folk (mulig skytsengler?) i sidespeilet. Det var litt artig. Jeg fikk veldig klare og tydelige barndomsminner tilbake av Imovane. Kroppen var tung, men hjernen arbeidet for fullt med å dykke i lageret! Det er ikke en erfaring jeg vil ha tilbake 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355822-levende-dr%C3%B8mmer/#findComment-3058063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Jeg fikk veldig klare og tydelige barndomsminner tilbake av Imovane. Kroppen var tung, men hjernen arbeidet for fullt med å dykke i lageret! Det er ikke en erfaring jeg vil ha tilbake Etter egne erfaringer med produktet, og jeg er i hvert fall sånn halvveis stabil - bæææææ, synes jeg kanskje det kan virke noe skummelt å gi det til mennesker som allerede sliter med psyken, for det er ikke sikkert disse vil synes det er like artig som meg å se spøkelser før leggetid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355822-levende-dr%C3%B8mmer/#findComment-3058066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vizzvazz Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Ingenting overnaturlig med det. ''Søvnparalyse, også kalt hypnagogia, er en tilstand med midlertidig lammelse av kroppen (paralyse) rett etter at en person våkner eller er i ferd med å falle i søvn. Fysiologisk er tilstanden nært beslektet til paralysen som oppstår som en naturlig del av REM-søvn. Søvnparalyse oppstår når hjernen våkner fra en REM-tilstand, men kroppen fortsetter å være paralysert. Dette fører til at personen er lys våken, men er ute av stand til å røre seg. Personen kan også oppleve hallusinasjoner, både via syn, hørsel og berøring, samt fornemmelser og overbevisninger f.eks. om at noe ukjent er tilstede i rommet. Et fåtall kjenner begrepet søvnparalyse, noe som kan gjøre det til en veldig skremmende opplevelse all den tid man ikke vet hva det er. Som oftest tolker pasienten søvnparalysen som et mareritt eller en drøm. Hallusinasjoner av uvirkelige gjenstander og skapninger i et ellers kjent soverom vil støtte denne konklusjonen. Søvnparalyse oppstår under REM-søvn for å unngå at kroppen manifesterer bevegelser som oppleves i en drøm, for eksempel å unngå at man rører på føttene hvis man drømmer om å løpe. Mange mennesker som opplever søvnparalyse jevnlig lider også av narkolepsi, men forskning viser også at de fleste vil oppleve søvnparalyse en eller to ganger i løpet av livet. Søvnparalysen kan vare fra noen sekunder til noen minutter, men man vil sjelden ha noe realistisk tidsaspekt i denne tilstanden. Folklore I gamle dager trodde enkelte at disse opplevelsene var virkelige. Det oppsto derfor myter om at hvis man ikke oppførte seg skikkelig ville det komme et troll eller en heks for å straffe deg om natten. På grunn av paralysen føles kroppen gjerne tung, som om noen sitter på brystet eller ryggen. Søvnparalyse kan være en årsak til opplevelser av å bli besøkt eller bortført av overnaturlige krefter, så som romvesener eller spøkelser '' (wikipedia) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355822-levende-dr%C3%B8mmer/#findComment-3058081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest verinoca Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Kult. Jeg har også sånne. Det skjer når jeg er veldig trøtt. En som har gått igjen er den hvor jeg blir slengt rundt i soverommet av ukjente krefter. I starten var det helt ille, og jeg var imponert over at jeg ikke våkna opp på gulvet da jeg endelig våkna. Det er en sånn drøm der jeg vet at jeg drømmer, og hele tiden forsøker å dra meg ut av drømmen og våkne. Til slutt ble den så vanlig at jeg, vel vitende om at jeg drømte, lot meg slenge rundt mens jeg slappet av og nøt utsikten. Jeg visste at jeg snart ville våkne, og det var ingen grunn til å anstrenge seg for å rive meg ut. Etter at jeg gjorde dette, altså tok kontroll i drømmen uten å bry meg, sluttet jeg å ha denne drømmen. Men jeg har en del sånne andre greier, lignende de du beskriver, når jeg legger meg og er skikkelig trøtt, der jeg i en tid befinner meg i en slags våken drømmetilstand, hører stemmer, ser ansikter (mulig det er det Martha kaller "skytsengler"), og jeg vet at jeg drømmer. Man blir vant til det. Lucid dreaming? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355822-levende-dr%C3%B8mmer/#findComment-3058221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
siameser Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Lucid dreaming? Lucid dreaming er iallfall en veldig god måte å hanskes med mareritt og søvnparalyse på 8) jeg har lært masse på ld4all.com om dette. En annen ting jeg har merket, er at disse opplevelsene kommer mye lettere om jeg er helt utslitt eller har sovet dårlig. Får du nok søvn? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355822-levende-dr%C3%B8mmer/#findComment-3058294 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drømmegurine Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Lucid dreaming er iallfall en veldig god måte å hanskes med mareritt og søvnparalyse på 8) jeg har lært masse på ld4all.com om dette. En annen ting jeg har merket, er at disse opplevelsene kommer mye lettere om jeg er helt utslitt eller har sovet dårlig. Får du nok søvn? Takk for mange svar! Jeg har nok vært ekstrem trett i det siste, for tiden langtidssykemeldt pga. utbrenthet. Møtt veggen på godt norsk! Jeg føler jeg kjenner meg veldig igjen i alt jeg har googlet om søvnparalyse. Faktisk ganse interessant ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/355822-levende-dr%C3%B8mmer/#findComment-3058471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.