Gå til innhold

Min diagnose?

Gjest UPF58 eller bipolar?

Anbefalte innlegg

Gjest UPF58 eller bipolar?
Skrevet

Til NHD:

Har lagt inn mange innlegg her på DOL og lurer på om du har nok informasjon til å vurdere om jeg har BP1,UPF eller Dystymi?

Det står nemlig i min epikrise fra Grorud DPS at jeg har en UPF.Denne vurderingen er fra årene 2000-2002.

1.Kan en diagnose være feil?

2.Kan sykdommen forandre seg fra en diagnose til en annen?

3.Er det normalt at man kan få gråtetokter,bli sint eller få en alvorlig depresjon om man slutte brått med SSRI? Jeg bruker som du vet 20 mg citalopram daglig.

Vurderer du min dose til å være høy eller lav?

Vurderer du min sykdom til å være tung eller lett?

Jeg har korte perioder hvor jeg fungerer godt,dvs 4-6 mnd per år.Jeg har lange perioder hvor jef fungerer meget dårlig,(6-8 mnd per år) dvs jeg handler mat 2 ganger i uka og isolerer meg opptil 5 dager i uka uten noen som hels menneskelig kontakt.

Jeg sover typisk fra kl 3-11 eller 4-12,og 1-2 timer på dagen.Min trøst er tv og internett.Jeg leser ganske mye.Jeg snakker mer med dama på Rimi og folk på nettet,enn min egen familie og ev venner.

Er BP1 din endelige diagnose?

Gjest jeg er ikke nhd, men
Skrevet

En diagnose kan vel forandre seg - gjorde i alle fall det på meg.

1.alvorlig deprimert, så dystymi, alvorlig deprimert og nå bipolar. Først var jeg bp2, nå er jeg bp1.

Mener å ha lest at en kan reagere sånn på en bråslutting av medisin. Da har en vel sluttet litt vel tidlig(?)

Hvis det er noen trøst så er jeg likedan som deg, men jeg har nå fått folk fra oppflg.tj som kommer 2dager i uka + en person til. Så jeg er nå alene bare 4dager i uka. Da nesten alltid ingen menneskelig kontakt. Knapt nok på nett. Så jeg Vet åssen du har det. På det verste er jeg på butikken 1 gang annenhver uke,

-->Håper du får svar :o)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

S: En diagnose kan være feil. Det skyldes ikke alltid dårlig diagnostikk, det kan også skyldes at en ikke hadde nok opplysninger da diagnosen ble satt.

S: Nye opplysninger kan gjøre at en endrer diagnose.

3.Er det normalt at man kan få gråtetokter, bli sint eller få en alvorlig depresjon om man slutte brått med SSRI? Jeg bruker som du vet 20 mg citalopram daglig. Vurderer du min dose til å være høy eller lav?

S: Det er ikke uvanlig med slike symptomer som du beskriver. Citalopram 20mg er en meget lav dose.

S: Jeg vurderer en sykdoms alvorlighet etter de konsekvenser den har for den syke - både symptomer og funksjonsnedsettelse. For deg har jeg den oppfatning at konsekvensene har vært alvorlige.

Jeg synes det du beskriver i ditt innlegg passer godt med en bipolar lidelse. Det utelukker ikke at du også kan ha en eupf. Jeg har ikke nok opplysninger til å ta stilling til det.

Gjest (UPF58 eller )bipolar 1
Skrevet

S: En diagnose kan være feil. Det skyldes ikke alltid dårlig diagnostikk, det kan også skyldes at en ikke hadde nok opplysninger da diagnosen ble satt.

S: Nye opplysninger kan gjøre at en endrer diagnose.

3.Er det normalt at man kan få gråtetokter, bli sint eller få en alvorlig depresjon om man slutte brått med SSRI? Jeg bruker som du vet 20 mg citalopram daglig. Vurderer du min dose til å være høy eller lav?

S: Det er ikke uvanlig med slike symptomer som du beskriver. Citalopram 20mg er en meget lav dose.

S: Jeg vurderer en sykdoms alvorlighet etter de konsekvenser den har for den syke - både symptomer og funksjonsnedsettelse. For deg har jeg den oppfatning at konsekvensene har vært alvorlige.

Jeg synes det du beskriver i ditt innlegg passer godt med en bipolar lidelse. Det utelukker ikke at du også kan ha en eupf. Jeg har ikke nok opplysninger til å ta stilling til det.

Takk for gode midlertidige svar.Du får herved tillatelse til å gå igjennom mine innlegg 1 år tilbake om du skulle ha interesse av å søke etter flere relevante opplysninger!

Gjest Elextra
Skrevet

Takk for gode midlertidige svar.Du får herved tillatelse til å gå igjennom mine innlegg 1 år tilbake om du skulle ha interesse av å søke etter flere relevante opplysninger!

''Du får herved tillatelse til å gå igjennom mine innlegg 1 år tilbake om du skulle ha interesse av å søke etter flere relevante opplysninger!''

Tror nok ikke du kan forvente at NHD har tid til å søke gjennom dine innlegg fra ett år tilbake for evt. å kunne stille rett diagnose.

Gjest UPF58 eller bipolar
Skrevet

''Du får herved tillatelse til å gå igjennom mine innlegg 1 år tilbake om du skulle ha interesse av å søke etter flere relevante opplysninger!''

Tror nok ikke du kan forvente at NHD har tid til å søke gjennom dine innlegg fra ett år tilbake for evt. å kunne stille rett diagnose.

Nei,men jeg tror han har 15 sekunder til å svare selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...