Gå til innhold

Denne tråden kunne handlet om sex, dop og vold.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

25

• cathlin

18

• laban

13

• hidi, the scorpion

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Her var det flere i linken, og av dem jeg tror jeg ikke nevnte nedenfor, men som jeg husker fra skoletiden, er:

* Gud er Gud om alle land lå øde

* Alltid freidig når du går

* Å leva det er å elska

* Guds kjærleik er som stranda og som graset

* No livnar det i lundar

http://www.vpgo.net/salmer.html

Alle disse husker jeg også.

Jeg hadde dilla på Kirken den er et gammelt hus i konfirmasjonstiden. Kan huske at jeg sang den i dusjen...

Skrevet

Jeg kan altfor mange. Ved nærmere ettersyn i den gamle læreplanen fra de herrens glade dager jeg gikk på barneskolen, ser jeg at det er et mål at elevene skal kjenne til et bredt utvalg av 80 salmer som er lista opp. Jeg kan ett eller flere vers på 49 av dem...

Those were the days.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har dårlig husk, for jeg kan ingen. Vi sang dem jo på skolen vi også, men dette er fortrengt med en solid dose Black Metal.

Herregud, du som er i himmelen, gi oss i dag vårt daglige brød og forlat vår synd, som vi forlater våre syndere.

Det var riktig, var det ikke? Himmel! Jeg har ikke fortrengt dem likevel. Den kom rett ut fra fingra da jeg begynte med herregud (min variant av kjære Gud).

Du blir på en måte aldri kvitt det der når du har gått på barneskolen på åttitallet.

Skrevet

Vi sang ofte en salme som heter: Fall til ro

Det var salme nr 309 eller noe i nærheten.

Den er kjempeflott og avslappende.

1. Søk du først mitt rike, og sett din lit til meg,

så skal Ånden i fra himmelen falle over deg.

Refr:

Fall til ro og kjenn at jeg er Herre.

Fall til ro, ja sett deg bare ned.

Fall til ro og kjenn at jeg er din Gud,

jeg vil gi deg av min fred.

2. Jeg vil kalle deg til glede, jeg vil kalle

deg til savn.Du må legge verden bak deg,

men du skal styrkes i mitt navn

Refr:

3. Jeg vil takke Jesus Kristus, jeg vil takke

Israels Gud. Jeg vil lovsynge min Frelser,

som gir meg dette bud.

Refr:

Når det var kveld og det var rett før vi skulle legge oss, så sang vi ofte kun refrenget om og om igjen. Det var tider da vi overnattet i kirken ofte.

Jeg var med i gospelkor i tre flotte år.

Den er kjempefin, husker den veldig godt fra ungdomstiden i menigheten.

Skrevet

Jeg har dårlig husk, for jeg kan ingen. Vi sang dem jo på skolen vi også, men dette er fortrengt med en solid dose Black Metal.

Herregud, du som er i himmelen, gi oss i dag vårt daglige brød og forlat vår synd, som vi forlater våre syndere.

Det var riktig, var det ikke? Himmel! Jeg har ikke fortrengt dem likevel. Den kom rett ut fra fingra da jeg begynte med herregud (min variant av kjære Gud).

Du blir på en måte aldri kvitt det der når du har gått på barneskolen på åttitallet.

''Herregud, du som er i himmelen, gi oss i dag vårt daglige brød og forlat vår synd, som vi forlater våre syndere.''

En meget kort versjon av den bønnen de fleste innleder med "Fader vår", ikke "Herregud".

Skrevet

Jeg kan massevis av salmer. Har vært korsanger i 40 år og kan kilometervis med tekst. Blir jeg dement, kommer jeg til å sitte i en krok og ramse opp salmer og religiøse tekster på norsk og latin.

Hvis det noen gang lages et "Kan du teksten"-show med gamle greier, skal jeg melde meg på. Jeg er uslåelig på 4. vers av Glade jul og andre nyttige ting.

Noen av lærerne på barneskolen ville vi skulle starte første time med en salme (ja, jeg er eldgammel). Gjengangerne i slike tilfeller var bl.a.

Lover Herren, Han er nær

Lover den Herre (den mektige konge med ære)

Mitt hjerte alltid vanker

Se universets Herre

''Hvis det noen gang lages et "Kan du teksten"-show med gamle greier, skal jeg melde meg på. Jeg er uslåelig på 4. vers av Glade jul og andre nyttige ting.

''

Litt som med moren min. Hun kan i tillegg hele Terje Vigen og andre laaaaaange dikt utenat. Visstnok lært på skolen den gangen de så på skole som fri fra å måtte jobbe hjemme...

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Herregud, du som er i himmelen, gi oss i dag vårt daglige brød og forlat vår synd, som vi forlater våre syndere.''

En meget kort versjon av den bønnen de fleste innleder med "Fader vår", ikke "Herregud".

Det var nære, da. Men jeg syntes den var litt kort.

Jeg kommer til å slite hvis jeg blir sammen med en spesielt religiøs kvinne og hun insisterer på at jeg skal ta bordbønnen. På den annen side er nok ikke det scenariet spesielt sannsynlig, selv om det skal sies til mitt forsvar at jeg i sin tid så smått datet en mormon. Men til hennes forsvar skal det sies at det ikke ble spesielt mye på meg.

Skrevet

Det var nære, da. Men jeg syntes den var litt kort.

Jeg kommer til å slite hvis jeg blir sammen med en spesielt religiøs kvinne og hun insisterer på at jeg skal ta bordbønnen. På den annen side er nok ikke det scenariet spesielt sannsynlig, selv om det skal sies til mitt forsvar at jeg i sin tid så smått datet en mormon. Men til hennes forsvar skal det sies at det ikke ble spesielt mye på meg.

Dagens versjon er her:

http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=2177

Skrevet

''Hvis det noen gang lages et "Kan du teksten"-show med gamle greier, skal jeg melde meg på. Jeg er uslåelig på 4. vers av Glade jul og andre nyttige ting.

''

Litt som med moren min. Hun kan i tillegg hele Terje Vigen og andre laaaaaange dikt utenat. Visstnok lært på skolen den gangen de så på skole som fri fra å måtte jobbe hjemme...

Det var veldig fokus på utenatlæring tidligere. Vet ikke hvorfor det var forbundet med så mye prestisje å ha alt i hodet, boktrykkerkunsten var jo faktisk oppfunnet.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Min versjon var litt kort, ja.

Men jeg synes den er smått diffus. Hva betyr f.eks. "led oss ikke inn i fristelser?" Og hvis vi skulle råke ut for noen fristelser, f.eks. sex i beste Gelius-ånd, vil det si at vi ikke er skyld i det selv, da vi sannsynligvis blir ledet? Siden vi må be ham om ikke å lede oss, mener jeg? "Fristelser" bør også kunne defineres.

Jeg burde vært 5 år gammel og med religiøse foreldre. Da skulle jeg stilt sånne spørsmål ved bordet, og så kunne foreldra mine DOLa det som gullkorn fra barnemunn, mens det i realiteten er gode spørsmål fra barnemunn. :)

Skrevet

Eneste gangen jeg har hørt fadervår må ha vært i noen begravelser eller noe sånt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Eneste gangen jeg har hørt fadervår må ha vært i noen begravelser eller noe sånt.

Vi hadde den på skolen. Det var på åttitallet (må påpeke det så folk ikke tror jeg ble født under krigen).

Ellers er det nok begravelser, ja.

Skrevet

De fleste vil synke i stemmeleie jo eldre man bli, men med god trening (sangtrening altså) så er det mulig å opprettholde den opprinnelige stemmen:-)

Jeg har lyst til å begynne med sangtrening igjen, men det er jo bare sånne proffe kor rundt omkring.

Skrevet

Vi hadde den på skolen. Det var på åttitallet (må påpeke det så folk ikke tror jeg ble født under krigen).

Ellers er det nok begravelser, ja.

Hmhmhm. Fader vår. Du som er i himmelen. Gi oss i dag vårt daglige brød.... er det jeg husker.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hmhmhm. Fader vår. Du som er i himmelen. Gi oss i dag vårt daglige brød.... er det jeg husker.

Da slo jeg deg på målstreken. Jeg husket også dette med skyld.

Skrevet

Da slo jeg deg på målstreken. Jeg husket også dette med skyld.

Faen.

Gjest Tatjana
Skrevet

Da jeg gikk på barneskolen startet og sluttet vi hver dag med en salme, og det var den samme helt til vi kunne den skikkelig. Da begynte vi på en ny. Når jeg en sjelden gang er i kirken, kan jeg disse salmene fremdeles så den lærdommen sitter spikret. Salmer vi ikke lærte på skolen kan jeg ikke, og ettersom jeg er musikalsk analfabet får jeg ikke til å synge etter noter eller å følge koret heller, så da holder jeg munn.

hidi, the scorpion
Skrevet

De fleste vil synke i stemmeleie jo eldre man bli, men med god trening (sangtrening altså) så er det mulig å opprettholde den opprinnelige stemmen:-)

OK;)

Jeg tenkte litt på dette i går og fant vel ut at sangstemmen min, er blitt dypere! Leonard Cohen har sanger som passer meg perfekt, og han kan synge _dypt_..... Men kommer aldri høyere enn alt-stemme, og jeg var akktivt med i et kor (noen _få_ år siden, he, he)

ShitDiddelyDo
Skrevet

OK;)

Jeg tenkte litt på dette i går og fant vel ut at sangstemmen min, er blitt dypere! Leonard Cohen har sanger som passer meg perfekt, og han kan synge _dypt_..... Men kommer aldri høyere enn alt-stemme, og jeg var akktivt med i et kor (noen _få_ år siden, he, he)

Han har bra stemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...