Gå til innhold

Kviser (i min alder!!) og julebordkjole

Anbefalte innlegg

Gjest Jålejanne
Skrevet

De siste årene har jeg gradvis fått mer og mer kviser. Det føles helt absurd. Jeg er 35 år (kvinne) og hadde ingen kviser i puberteten. Hvorfor kommer de nå?? Jeg regner med at det er hormonelt. Tidligere kom de rundt munnen særlig den siste uka før mensen, men nå er de her hele måneden. Området varierer noe, det kan være på brystet, øverst på ryggen eller rundt munnen. Jeg bruker ingen form for hormonell prevensjon. Er det noen som har noen gode råd??

Dette er en av årsakene til at jeg er veldig i tvil om hvor bar jeg tør gå på julebordet. Har en veldig hyggelig kollega som jeg ønsker å sjarmere..... :) Men det er vel ikke særlig lekkert å vise kvisete rygghud? Jeg har også veldig lys hud. Kan man gå med bar rygg når man har veldig lys hud? Jeg har tidligere gått veldig tildekket, men fasongen er det ikke noe i veien med, og nå har jeg nådd en alder hvor selvtilliten er bedre og det hadde vært gøy å vise formene. Men så var det den huden da.... Noen gode råd eller innspill, damer eller menn??

Videoannonse
Annonse
Gjest velg en kjole som viser det peneste
Skrevet

Jeg ville ikke latt være å gå på julebordet pga dårlig hud.

Men jeg ville hatt en alternativ kjole i bakhånd, slik at hvis huden på ryggen ikke er pen, kunne du hatt på en med hel rygg.

Gjest jjjjjjjjjjjjj
Skrevet

Solarium kan hjelpe. Min tenåringsdatter får Dalacin på resept, det hjelper også om man ikke er hardt angrepet.

Gjest Jålejanne
Skrevet

Jeg ville ikke latt være å gå på julebordet pga dårlig hud.

Men jeg ville hatt en alternativ kjole i bakhånd, slik at hvis huden på ryggen ikke er pen, kunne du hatt på en med hel rygg.

Jeg skal definitivt gå på julebordet, kviser eller ei :)

Men etter å ha dekket meg til i mange år, egentlig uten grunn pga dumme komplekser, skulle jeg gjerne kunnet "vise meg frem" litt for en gangs skyld. Men så kommer altså et nytt problem seilende.... :(

Siden jeg er en person som ofte har en plan B, gjør jeg nok som du foreslår.

Gjest Jålejanne
Skrevet

Solarium kan hjelpe. Min tenåringsdatter får Dalacin på resept, det hjelper også om man ikke er hardt angrepet.

Takk for råd! Jeg er nok ikke så hard angrepet, sett med tenåringsøyne (men mye sett med "dette er jeg for gammel til"-øyne...). Men kanskje det går an å bruke legemidler altså.

Solarium tør jeg ikke, huff. Har en sånn hud som har maks risiko for hudkreft. Men selvbruningskrem er jeg god på, så jeg går ikke i penkjole uten. Men det er jo grenser for hvor mye man bør bruke når man er skummetmelkhvit i utgangspunktet. Det blir mest å prøve å være lys "med stil".

Gjest jjjjjjjjjjjjj
Skrevet

Takk for råd! Jeg er nok ikke så hard angrepet, sett med tenåringsøyne (men mye sett med "dette er jeg for gammel til"-øyne...). Men kanskje det går an å bruke legemidler altså.

Solarium tør jeg ikke, huff. Har en sånn hud som har maks risiko for hudkreft. Men selvbruningskrem er jeg god på, så jeg går ikke i penkjole uten. Men det er jo grenser for hvor mye man bør bruke når man er skummetmelkhvit i utgangspunktet. Det blir mest å prøve å være lys "med stil".

Jeg mente at solarium hjelper på kviser også. Ikke brunkrem. Jeg har selv lys hud men hender jeg tar litt solarium en sjelden gang. Jeg kjøpte noe reseptfritt mot kviser og det hjalp ikke.

Gjest luftslott
Skrevet

Det fins mange lekre kjoler med mye blonder tilsalgs nå, det blir en fin mellomting. De dekker litt men man kan likevel både se og kjenne hud;-)

Gjest oxo pizzaface
Skrevet

Sliter med det samme selv og jeg er 33...

Det er nok hormonelt betinget.

Har du sjekket stoffskiftet ditt?

Jeg merker jeg spesielt får utbrudd hvis jeg har spist mye søtt

eller hvis jeg har litt forstoppelse.

Så beste kuren er å passe på å få i seg godt med fiber i form av korn og grønnsaker, samt drikke masse vann.

Vær nøye med å rense huden morgen og kveld og ikke bruk oljebaserte kremer og sminke.

Skrubb kropp og ansikt et par ganger i uken for å få vekk døde hudceller.

Mot akutte kviser som typisk kommer når du skal noe anbefaler jeg Silicol:skin fra SAGUNA som de selger på vita.

Den binder bakterier, renser vekk urenheter og åpner tette porer.

Du kan bruke den som en slags maske der du har verst utbrudd, skyll av etter ca. et kvarter. Har jeg veldig akutte kviser, sånne innoverkviser som jeg kaller det, har jeg en stor klatt med silicol-skin gel på og lar den virke over natten, den "suger" på en måte ut verken, så er kvisa borte etter et par netter :)

Gjest oxo pizzatryne
Skrevet

Du kan også sminke kroppen til julebordet om du ikke har fått vekk de verste utbruddene til da, slik at røde kviser/sår blir mindre synlige.

Ta litt concealer på, pass på at den er så lys som mulig i forhold til huden din ellers vises den, klapp på med finger så den smelter naturlig inn i huden.

Ta så litt pudder på for å feste concealeren.

Bra med selvbruningskrem, vises mindre enn på en hvit hud... men husk at enkelte selvbrunere faktisk kan gi kviser.

Gjest oxo pizzatryne
Skrevet

Stress kan også gi kviser, så pass på tempoet frøken :)

Regelmessig mosjon gir god fordøyelse, svetten er bra - det blir som en innvendig rens, drikk masse vann som jeg nevnte i et tidligere innlegg.

Unngå søtsaker og søte drikker - de forstyrrer faktisk hormonbalansen og kan gi kviseutbrudd.

Kjøp gode renseprodukter beregnet for fet moden hud.

Legg en god ansiktsmaske et par ganger i uken samt skrubb huden. Jeg vil anbefale mudmask fra Vita :) Og den Silicol-Skin geleen som jeg snakket om i et annet innlegg.

Ansiktsmasken kan du også legge der du pleier få litt fet hud på kroppen, over brystet og på ryggen.

Persille1365381127
Skrevet

Det er ikke fargen som hjelper mot kvisene, men selve solariet. Altså; om du tar litt sol innimellom - så vil huden din bli bedre :)

Du trenger jo ikke ta så lenge, ti minutter to ganger i uken f.eks.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er hormoner, og kan komme av så mangt.

Jeg har aldri vært plaget av kviser jeg heller, men jeg får alltid et par stykker når jeg begynner å trene igjen. Årsaken er ganske enkel: Trening = mer hormonproduksjon. Latskap = mindre hormonproduksjon. Ergo: Etter en pause med moderat produksjon tar jeg noen økter, og kroppen setter igang igjen. Resultatet blir fort et par kviser.

Kostholdet kan også være en årsak. Sjokolade, som jeg også spiser lite av og kroppen derfor ikke er vant med, er for meg en sikker kvisemaskin.

Jeg hadde forresten en såpass salig jævel på siden av kjeften her for et par uker siden at jeg vurderte å ta bilde av den. Det var en sånn innvendig sak som var umulig å kveste, men siden jeg forsøkte ble den veldig stor. Etter lite vellykket rabling på den så det ut som om jeg hadde tannverk. Jeg var skeiv i hele trynet.

I slike tilfeller, dersom man skal på julebord, er hijab eneste utvei.

Gjest oxi pizzatryne
Skrevet

Det er hormoner, og kan komme av så mangt.

Jeg har aldri vært plaget av kviser jeg heller, men jeg får alltid et par stykker når jeg begynner å trene igjen. Årsaken er ganske enkel: Trening = mer hormonproduksjon. Latskap = mindre hormonproduksjon. Ergo: Etter en pause med moderat produksjon tar jeg noen økter, og kroppen setter igang igjen. Resultatet blir fort et par kviser.

Kostholdet kan også være en årsak. Sjokolade, som jeg også spiser lite av og kroppen derfor ikke er vant med, er for meg en sikker kvisemaskin.

Jeg hadde forresten en såpass salig jævel på siden av kjeften her for et par uker siden at jeg vurderte å ta bilde av den. Det var en sånn innvendig sak som var umulig å kveste, men siden jeg forsøkte ble den veldig stor. Etter lite vellykket rabling på den så det ut som om jeg hadde tannverk. Jeg var skeiv i hele trynet.

I slike tilfeller, dersom man skal på julebord, er hijab eneste utvei.

Ops den fella har jeg og gått i :D Forbudt å knipe kratere, da blir man skjev i trynet eller får et gedigent væskende sår som ikke kan kamufleres med sminke :D

Upsssssssss

Beste er å rense godt, drikke masse vann,

ta en ansiktsmaske, ha på sprit eller toner som er mot kviser (garnier har f.eks. en som er bra mot kviser), ha på silicol skin gel for å trekke verken ut.

Leste et kjerringråd fra søramerika, det var å skjære en cherrytomat i to og teipe den over kvisa og la den virke over natta, da skulle kvisa bli fortere moden.

Løk gjør nok enda bedre nytte, men svir nok litt :)

Gjest oxo pizzaface
Skrevet

Det er ikke fargen som hjelper mot kvisene, men selve solariet. Altså; om du tar litt sol innimellom - så vil huden din bli bedre :)

Du trenger jo ikke ta så lenge, ti minutter to ganger i uken f.eks.

Solariun hjalp aldri for meg,

men sol og saltvann om sommeren er bra :)

Reise til Syden da ;-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ops den fella har jeg og gått i :D Forbudt å knipe kratere, da blir man skjev i trynet eller får et gedigent væskende sår som ikke kan kamufleres med sminke :D

Upsssssssss

Beste er å rense godt, drikke masse vann,

ta en ansiktsmaske, ha på sprit eller toner som er mot kviser (garnier har f.eks. en som er bra mot kviser), ha på silicol skin gel for å trekke verken ut.

Leste et kjerringråd fra søramerika, det var å skjære en cherrytomat i to og teipe den over kvisa og la den virke over natta, da skulle kvisa bli fortere moden.

Løk gjør nok enda bedre nytte, men svir nok litt :)

Jeg er glad jeg ikke er kvinne. Som mann er det ingen problemer forbundet med å gå ut og se ut som om jeg har fått meg en på trynet fordi jeg har forsøkt å rable på en innvendig kvise jeg burde holdt meg unna. ;)

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Datteren min bruker Oxytetral. Det fungerer veldig godt på henne :-)

Skrevet

Jeg er 32 år og har akkurat det samme problemet som deg. Har kommet fram til at må skyldes de fete kremene jeg bruker for den samtidig tørre huden jeg har i ansiktet. Brukte denne kremen i nakken og over brystene også og det er på disse stedene jeg fikk kviser.

Første gangen jeg oppdaget at kremene hadde noe å si var i sommer. Da fikk jeg skikkelig tenåringsutbrudd i hele fjeset og halsen. Fant ut det var den fete ansiktssolkremen spf 30 og 50 jeg brukte, som utløste kvisene. Huden fikk rett og slett ikke puste.

Så om du har tynn og lys hud, så vær forsiktig å følge råd om sol og saltvann, dersom du samtidig må bruke en fet solkrem..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...