Gå til innhold

Mangel på følelsesmessig stimuli = frisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en vond klump magen i det siste. Det kjennes ut som om magemusklene er spent hele tiden. Jeg antar det skyldes stress, og jeg har ikke klart å få det vekk.

Jeg arbeider i et yrke der det er jobben min å smile og være vennlig, noe som har vært vanskelig i det siste pga. stort arbeidspress og mange klager. Jeg merker at jeg er på vei inn i mine gamle, usunne mestringsstrategier. Det er på vei til å rase helt sammen for meg rett og slett.

Nå trodde jeg i flere år at jeg var kvitt min antatte EUPF/Bipolar 2-problematikk, men jeg skjønner jo nå at den antatte bedringen kun skyldes fravær av emosjonelle utfordringer! Jeg har flere ganger vært på vei inn i behandling, men tilstanden har jo roet seg og jeg har ikke hatt noe spesielt som plaget meg når jeg omsider har kommet meg til legen. Da kan jeg ikke svare annet enn "fint" når legen spør hvordan det går, og i gode perioder har jeg skikkelig liten lyst til å rippe opp i alt det syke.

Har lest litt på psykologibloggen NHD linket til før i dag om stress, DBT, og eupf, og mister veldig motet av det. Spesielt denne artikkelen gjorde at jeg ikke ser meg selv i denne jobben særlig lenge: http://www.psykologibloggen.no/?p=1997

Burde jeg slutte i jobben?

Er det i det hele tatt håp om at dette skal gå?

Hvordan?

Står for tiden på 150mg Wellbutrin. (Som jeg føler jeg har hatt god nytte av det siste året.)

Gjest Ladytron
Skrevet

Det høres ikke lett ut å ha det slik på jobb... Har hatt lignende erfaringer i en servicestilling, og da fikk jeg det faktisk bedre psykisk etter at jeg begynte på et nytt arbeidssted (var så heldig at stillingen min ble outsourcet til et annet firma).

Men det å si opp jobben kan være et stort skritt som det gjerne kan være lurt å bruke litt tid på å tenke gjennom... Er det ting med jobben som du liker og som kan være noe positivt i livet ditt (bortsett fra fast inntekt)? Hvordan er f.eks. kollegaene dine? Tror du at det er utsikter til at arbeidspresset kan bli mindre snart slik at du får gjort en mer tilfredsstillende jobb og vil trives bedre (ri stormen av)? Hvis nei, er dette noe du kan ta opp med sjefen din? Kan dere eventuelt få inn en ekstra ansatt? Går det an å forbedre eksisterende rutiner/systemer?

Hvordan er utsiktene til å få en annen jobb som du tror du vil trives med?

En annen ting jeg tenkte på er at det kan gjerne være normalt å nedvurdere sitt eget arbeid når man er deprimert... Kan det være en del av problemet for deg?

Hvis jobben (for høyt arbeidspress og for mange klager) er hovedproblemet og det ikke er utsikter til bedring, så er det nok gjerne bedre å bytte jobb enn å risikere å brenne seg helt ut... Du fortjener jo å ha det bra.

Masse lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...