Gå til innhold

hvilke type gulv skal vi velge på kjøkkenet??

Anbefalte innlegg

Vi pusser opp kjøkkenet. har eggehvit innredning og lys antikk på veggene. benkeplaten er vanskelig å beskrive for den er ikke kommet i hus ennå, men den er slik flekkete :) i mange nyanser av varme farger ( hjelp, for en beskrivelse). hvilke type gulv vil dere foreslå?? vi har barn og hund.

Fortsetter under...

Jeg ville ha valgt et belegg hvor ikke alt av smuler og flekker synes.

Belegg fordi det tåler vannsøl og småbarn og hunder uten å bli stygt, og fordi det er mykt som underlag for føttene. Man står jo gjerne mer på et kjøkken enn på ei stue.

Det er massevis å velge i på beleggsfronten, ta med prøver hjem og ikke minst - ha på smuler og støv så du ser hvordan det vil ta seg ut i hverdagen.

Hva med spanske gulvfliser (terracottafarget)? Det kan bli veldig fint, hvis gulvet er noenlunde stivt.

Med vennlig hilsen

Med så hardt gulv må man også ha en heftig pott ekstrapenger, for alt som ramler i gulvet som _kan_ knuses blir knust. Og med barn og hun vedder jeg på at det vil gå noen glass i løpet av ei ukes tid, ja.

Dessuten: Terracotta er litt skjørt materiale, så hvis man f.eks. mister ei stekeplate i gulvet med en kant først, er det stor sannsynlighet for at flisa sprekker/knuses. Eller at man slår av flak/hjørner. Det er verken pent eller særlig behagelig å gå på. Dessuten forferdelig arbeidssomt å få fiksa.

Men pent - det har du helt rett i! :-)

Annonse

Med så hardt gulv må man også ha en heftig pott ekstrapenger, for alt som ramler i gulvet som _kan_ knuses blir knust. Og med barn og hun vedder jeg på at det vil gå noen glass i løpet av ei ukes tid, ja.

Dessuten: Terracotta er litt skjørt materiale, så hvis man f.eks. mister ei stekeplate i gulvet med en kant først, er det stor sannsynlighet for at flisa sprekker/knuses. Eller at man slår av flak/hjørner. Det er verken pent eller særlig behagelig å gå på. Dessuten forferdelig arbeidssomt å få fiksa.

Men pent - det har du helt rett i! :-)

Vi hadde fliser i hele den forrige leiligheten, bortsett fra soveværelset som var marmorgulv. Tror ikke at man knuser noe mer enn normalt, men det er klart at man kan knuse fliser.

Flisene var dog styrke 5 (sterkest, tror jeg), så det skal relativt mye til.

Med vennlig hilsen

Selv har jeg parkett på kjøkkenet (åpen løsning mot spisestue og stue) men i min neste bolig kommer jeg til å bruke epoxy både i gang, på bad og kjøkken - knalltøft! Epoxy fordrer at du liker et litt røft uttrykk og ikke ønsker det sånn lunt & hjemmekoselig-aktig :)

Selv har jeg parkett på kjøkkenet (åpen løsning mot spisestue og stue) men i min neste bolig kommer jeg til å bruke epoxy både i gang, på bad og kjøkken - knalltøft! Epoxy fordrer at du liker et litt røft uttrykk og ikke ønsker det sånn lunt & hjemmekoselig-aktig :)

Epoxy? Vet du hva det er? Det er en masse du smører utover.

Annonse

Hva med spanske gulvfliser (terracottafarget)? Det kan bli veldig fint, hvis gulvet er noenlunde stivt.

Med vennlig hilsen

Pent, ja, men upraktisk. Jeg ville ikke valgt våre terracottafliser hvis de ikke hadde fulgt med boligen.

Gjest tenker mest på d praktiske

Vi hadde fliser i hele den forrige leiligheten, bortsett fra soveværelset som var marmorgulv. Tror ikke at man knuser noe mer enn normalt, men det er klart at man kan knuse fliser.

Flisene var dog styrke 5 (sterkest, tror jeg), så det skal relativt mye til.

Med vennlig hilsen

Regner med dere ikke hadde småbarn??

Tenker med grøss o gru om en ettåring ramler på steingulvet! (marmor eller terakotta!) - er ille nok på parkett.

Vi har parkett i alle rom, bortsett fra badet som er flislag pluss vi har

noe skifergreier i ene gangen, er redd nok der jeg for at ungen skal falle og slå seg!

Greit, man kan jo ha en haug med gulvtepper her og der men...

Sånn jeg ser det er slike gulv best egnet for enslige eller samboere uten barn/voksne barn (men så kommer barnebarna...)

Om jeg skulle velge selv ville jeg valgt gulvbelegg som ligner på parkett,

disse er utrolig slitesterke og tåler røff bruk og en slipper å bekymre seg for hvordan man skal vaske, parkett krever jo sitt stell og må pusses ned og lakkes etter noen år..

Men det er vel slik småbarnsforeldre er --

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...