Gjest AmAlie Skrevet 22. september 2001 Del Skrevet 22. september 2001 Jeg har et forferdelig dårlig kosthold. Spiser nesten bare usunt. Nesten bare snop. Er 18 år og jente. Ønsker å gå ned i vekt, men det går jo ikke med det inntaket jeg har. Er ikke akkurat feit, men litt smålubben kanskje. Noen vil kalle det "normal" eller akkurat passe, men jeg skulle gjerne hatt bort et par kilo. Skulle mye heller begynt å spise skikkelig mat enn å bare spise masse godterier. Tomme kalorier og dårlig samvittighet. Legger heller på meg enn å ta av... Finnes det noen piller eller noe man kan ta for å stoppe behovet for å spise alt dette godteriet? Noen som har noen gode råd å gi meg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 22. september 2001 Del Skrevet 22. september 2001 Kromtilskudd kan kanskje hjelpe deg mot det verste søtsuget? Vær klar over at når du snoper søtsaker så øker du insulinkonsentrasjonen i blodet (fordi kroppen vil dempe blodsukkernivået). Insulin er imidlertid også en racer til å lagre det sukkeret du ikke rekker å forbrenne - i form av kroppsfett.. Skal du snope anbefaler jeg deg frukt, grønnsaker med dipp eller peanøtter! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AmAlie Skrevet 22. september 2001 Del Skrevet 22. september 2001 Kromtilskudd kan kanskje hjelpe deg mot det verste søtsuget? Vær klar over at når du snoper søtsaker så øker du insulinkonsentrasjonen i blodet (fordi kroppen vil dempe blodsukkernivået). Insulin er imidlertid også en racer til å lagre det sukkeret du ikke rekker å forbrenne - i form av kroppsfett.. Skal du snope anbefaler jeg deg frukt, grønnsaker med dipp eller peanøtter! Takker for svar. Skal prøve dette. Kjøpe meg frukt istedenfor snop og prøve å tenke at nås kal ejg spise MAT og ikke snop. Drikke masse vann... Og prøve å slutte helt å spise snop. Måtte gjøre det en gang før, og klarte det i et halvt år. Man mister liksom "behovet" for søtsaker etter en stund. Håper jeg klarer det også denne gangen da. Hva er forøvrig normalvekten sånn cirka for en på 168? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 22. september 2001 Del Skrevet 22. september 2001 Takker for svar. Skal prøve dette. Kjøpe meg frukt istedenfor snop og prøve å tenke at nås kal ejg spise MAT og ikke snop. Drikke masse vann... Og prøve å slutte helt å spise snop. Måtte gjøre det en gang før, og klarte det i et halvt år. Man mister liksom "behovet" for søtsaker etter en stund. Håper jeg klarer det også denne gangen da. Hva er forøvrig normalvekten sånn cirka for en på 168? Jfr Grethe Roede skal man, så vidt jeg har forstått, ta vekk meteren av høyden - så står man igjen med idealvekten. I ditt tilfelle blir det altså 68 kilo. Men så har man faktorer som beinbygning og muskelmasse i tillegg - så uten å _se_ en person foran seg er det nærmest umulig å fastslå hvorvidt h*n har idealvekt eller ikke.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 23. september 2001 Del Skrevet 23. september 2001 Som Birdie sier kan krom hjelpe deg mye på vei. I tillegg får man ofte søtbehov etter å spise kunstige søtningsmidler, som f.eks. Cola Light osv. Prøv å spise litt "bedre" snop enn masse chips og sjokolade. Vingummi f.ek.s, seigmenn, saltstengre osv. Og ikke nekt deg snop helt, da sprekker du bare. Snop i helgene er jo helt greit, du kan fint gå ned i vekt likevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 24. september 2001 Del Skrevet 24. september 2001 Hei AmAlie Piller er nok ikke løsningen for deg, noe du sikkert er klar over. Kromtilskudd kan muligens være en støtte for å redusere søtbehovet, men det viktigste er at du endrer kostvanene dine. Start med å spise minst fire faste måltider med vanlig, mager og variert mat hver dag. Dermed får du et mer stabilt inntak av energi og mindre sug etter godterier. Kutt ut søt drikke, vann er den beste tørstedrikk. Skikkelig mat er ikke bare fint for vektreguleringen, men også for ernæringsstatusen din. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 25. september 2001 Del Skrevet 25. september 2001 Jfr Grethe Roede skal man, så vidt jeg har forstått, ta vekk meteren av høyden - så står man igjen med idealvekten. I ditt tilfelle blir det altså 68 kilo. Men så har man faktorer som beinbygning og muskelmasse i tillegg - så uten å _se_ en person foran seg er det nærmest umulig å fastslå hvorvidt h*n har idealvekt eller ikke.. Hei! Jeg er også en godteslave, men nå har jeg funnet et genialt alternativ til sjokolade o.l. Bl.a. på Narvesen og i velasortere kolonialbutikker har de noen juicedrikker som er nydelige - og sunne! De er på plastflasker med grønn kork, vet ikke om du skjønner hva jeg sikter til. Men de smaker søtt, friskt og godt. Anbefaler deg å prøve! Noe annet som er viktig for å begrense søtsuget, er som fagmennesket her sier, og spise regelmessig. Dette er for å holde et jevnere blodsukker. Å spise fiberrik mat som grove kornprodukter, belgfrukter og heller ris/pasta enn poteter er bra i forhold til blodsukkeret. Det vil stige sakte, før det igjen synker sakte. Sukkeret som finnes i godteri er raske karbohydrater som fører til at blodsukkeret stiger fort, før det synker like fort. Da vil man føle seg søtsugen/sulten igjen ganske fort, som følge av at blodsukkeret legger seg litt lavt. Spiser man mye snop vil også kroppen venne seg til et litt høyt blodsukkernivå, og dermed vil man lettere få ubehag når nivået faller. Fysisk aktivitet tror jeg er det beste middelet man kan ta ibruk for å gå ned i vekt, sammen med å drikke masse vann. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 25. september 2001 Del Skrevet 25. september 2001 Hei! Jeg er også en godteslave, men nå har jeg funnet et genialt alternativ til sjokolade o.l. Bl.a. på Narvesen og i velasortere kolonialbutikker har de noen juicedrikker som er nydelige - og sunne! De er på plastflasker med grønn kork, vet ikke om du skjønner hva jeg sikter til. Men de smaker søtt, friskt og godt. Anbefaler deg å prøve! Noe annet som er viktig for å begrense søtsuget, er som fagmennesket her sier, og spise regelmessig. Dette er for å holde et jevnere blodsukker. Å spise fiberrik mat som grove kornprodukter, belgfrukter og heller ris/pasta enn poteter er bra i forhold til blodsukkeret. Det vil stige sakte, før det igjen synker sakte. Sukkeret som finnes i godteri er raske karbohydrater som fører til at blodsukkeret stiger fort, før det synker like fort. Da vil man føle seg søtsugen/sulten igjen ganske fort, som følge av at blodsukkeret legger seg litt lavt. Spiser man mye snop vil også kroppen venne seg til et litt høyt blodsukkernivå, og dermed vil man lettere få ubehag når nivået faller. Fysisk aktivitet tror jeg er det beste middelet man kan ta ibruk for å gå ned i vekt, sammen med å drikke masse vann. Mvh Tips: Juice er en boost for blodsukkeret! Det beste er å spise frukten i sin naturlige form, eller i det minste drikke juice med fruktkjøtt i. Fiber vil nemlig virke som en brems på frigjøringen av sukkeret til blodet - slik at ikke det blir så høyt blodsukker= høyt insulin = lagring av karbo/ fett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.