Gå til innhold

Hva slags mat er det mye fett i?

Anbefalte innlegg

Jeg har en kollega som har gått ned ganske mye ved hjelp av Alli.

Etter hva jeg har skjønt begrenser Alli fettopptaket. Den tvinger deg på en måte til å spise svært fettfattig mat for å unngå løs mage.

Det jeg lurer på er hvilke matvarer man bør da styre unna? Godteri, kaker, sjokolade, potetgull osv vet jeg selvsagt at man ikke bør spise, men er det sånn at man nesten bare kan spise grønnsaker og kylling eller mager svin for å unngå løs mage?

Jeg er forresten kun interessert i svar fra noen som har noe å bidra med, og ikke de som vil si at det ikke vil fungere :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355908-hva-slags-mat-er-det-mye-fett-i/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godteri trenger ikke inneholde fett - det er vle mer typisk at det inneholder karbohydrater?

Linken under tar deg med til tabeller som viser fettinnhold i en mengde matvarer. Jeg anbefaler deg å gå gjennom den og se hvilke fettfattige matvarer du liker, og hvilke matvarer du spiser i dag men som du bør holde deg unna pga høyt fettinnhold, Skriv de gjerne ned på en huskelapp som du legger i lommeboka.

Jeg vet dog ikke hvor "grensen går" for hva som er askeptabelt fettinnhold (%) når man spiser Alli

http://www.matoppskrift.no/sider/fett.asp

Rømme, sauser, dressing er det mye fett i om du ikke bruker lettvariantene. Samme med div. oster.

Ribbe og pinnekjøtt når jula kommer...

Det er jo også en del fett i ørret/laks, selv om det er sunt fett. Samme med makrell/makrellfilet.

Brukte xenical en periode for mange år siden selv, er noe av det samme, men må ha resept for å få de.

Rømme, sauser, dressing er det mye fett i om du ikke bruker lettvariantene. Samme med div. oster.

Det er jo også en del fett i ørret/laks, selv om det er sunt fett. Samme med makrell/makrellfilet.

Brukte xenical en periode for mange år siden selv, er noe av det samme, men må ha resept for å få de.

Fettinnholdet står nesten alltid på embalasjen. Noe godteri er vel fettfritt, f.eks. seigmenn andre gele-typer, mens sjokolade inneholde fett. Ellers er det mye kjøttpålegg som er fettfattig: kokt skinke, hamburgerrygg, kalkunpålegg. Syltetøy er fettfritt, mens nugatti og peanøttsmør er fett. Mye pålegg er ganske fett, f.eks. leverpostei, makrell i tomat, salami, ost. Pizza er fett, og mange sauser og dressinger er fete. Middager med lite fett er vel f.eks. torsk og sei, kalkun og kyllingbryst, magert svinekjøtt (filet o.l.), magert oksekjøtt, salater og skalldyr. Skygg unna oljedressinger, rømme, smør, fløte, ost og majones.

Jeg må legge til at jeg ikke vet noe om Allie, men jeg regner med at det er alle typer fett man bør unngå, ikke bare det usunne fettet. Jeg prøver å unngå mat med det usunne fettet selv, så jeg har sjekket fettinnholdet i ganske mye mat (men jeg spiser f.eks. fet fisk).

Sorry, innlegget mitt skulle til trådstarter...

Annonse

Fettinnholdet står nesten alltid på embalasjen. Noe godteri er vel fettfritt, f.eks. seigmenn andre gele-typer, mens sjokolade inneholde fett. Ellers er det mye kjøttpålegg som er fettfattig: kokt skinke, hamburgerrygg, kalkunpålegg. Syltetøy er fettfritt, mens nugatti og peanøttsmør er fett. Mye pålegg er ganske fett, f.eks. leverpostei, makrell i tomat, salami, ost. Pizza er fett, og mange sauser og dressinger er fete. Middager med lite fett er vel f.eks. torsk og sei, kalkun og kyllingbryst, magert svinekjøtt (filet o.l.), magert oksekjøtt, salater og skalldyr. Skygg unna oljedressinger, rømme, smør, fløte, ost og majones.

Jeg må legge til at jeg ikke vet noe om Allie, men jeg regner med at det er alle typer fett man bør unngå, ikke bare det usunne fettet. Jeg prøver å unngå mat med det usunne fettet selv, så jeg har sjekket fettinnholdet i ganske mye mat (men jeg spiser f.eks. fet fisk).

Gjest ikke lett å unngå fett

Noen jeg kjenner kjente noen som gikk på en slik diett, det var en pille de tok som gjorde at kroppen ikke klarte å ta i seg fett fra maten. Spiste de noe med fett fikk de diare forstod jeg det!

Og de raste ned i vekt.

Men holder man på for lenge så får ikke kroppen i seg viktige næringsstoffer - og vi trenger faktisk litt fett i kosten for at alt skal funke som det skal, så hvis du skal prøve en slik kur vil jeg anbefale det kun som en kickstart for å få vekta litt ned, og så heller være flink til å få i deg fiberrik mat, drikke mye vann, kutte ut søtsaker og søte drikker og ikke minst mosjonere regelmessig.

Venninnen til hun jeg kjenner ble ganske slapp og syk etterhvert pga hun holdt på så lenge med disse tablettene, hadde mistet mange vitaminer osv...

for vi trenger som sagt litt fett :)

Mye som inneholder fett, les på deklarasjonen.

Og det er alt fett som må unngås, også det sunne fettet - som vi altså trenger!

Avacado inneholder mye umettet fett.

Fet fisk. Det meste av kjøtt, bruk rent kjøtt og skjær av alt av fett,

bruk karbonadedeig og ikke kjøttdeig da her er mye smør.

Majones, smør, margarin, olje er jo selvsagt masse fett.

Det samme med alt av søtkaker.

Det brukes vel en del fett i det meste av bakervarer, så les deklarasjonen.

Gjest ikke lett å unngå fett

Noen jeg kjenner kjente noen som gikk på en slik diett, det var en pille de tok som gjorde at kroppen ikke klarte å ta i seg fett fra maten. Spiste de noe med fett fikk de diare forstod jeg det!

Og de raste ned i vekt.

Men holder man på for lenge så får ikke kroppen i seg viktige næringsstoffer - og vi trenger faktisk litt fett i kosten for at alt skal funke som det skal, så hvis du skal prøve en slik kur vil jeg anbefale det kun som en kickstart for å få vekta litt ned, og så heller være flink til å få i deg fiberrik mat, drikke mye vann, kutte ut søtsaker og søte drikker og ikke minst mosjonere regelmessig.

Venninnen til hun jeg kjenner ble ganske slapp og syk etterhvert pga hun holdt på så lenge med disse tablettene, hadde mistet mange vitaminer osv...

for vi trenger som sagt litt fett :)

Mye som inneholder fett, les på deklarasjonen.

Og det er alt fett som må unngås, også det sunne fettet - som vi altså trenger!

Avacado inneholder mye umettet fett.

Fet fisk. Det meste av kjøtt, bruk rent kjøtt og skjær av alt av fett,

bruk karbonadedeig og ikke kjøttdeig da her er mye smør.

Majones, smør, margarin, olje er jo selvsagt masse fett.

Det samme med alt av søtkaker.

Det brukes vel en del fett i det meste av bakervarer, så les deklarasjonen.

Må rette meg selv her:

Jeg skrev at kjøttdeig inneholder mye smør :D

Men du skjønte nok at jeg mente at det inneholdt mye fett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...