Gå til innhold

Kvalme etter sykkeltur

Anbefalte innlegg

Gjest Tenåring 15

Hei, Jeg er en 15 år gammel gutt som sykler til skolen 1-3 ganger i uken. Jeg bor ganske lagt unna skolen, så det tar meg ca. 45 min hvis jeg sykler fort. Skolen ligger ved Midtstuen og jeg bor på Skøyenåsen så det er mye oppover. Problemet er at jeg ofte (omtrent annenhver gang) blir veldig kvalm når jeg er fremme på skolen. Hvis jeg sitter i ro (ofte på do, mens jeg prøver å holde frokosten nede) går det alltid over etter 5-10 min. Når jeg sykler hjem igjen blir jeg aldri kvalm. Har lest litt på forskjellige forum og har hørt at kvalmen kan skyldes lavt blodsukker. Til frokost pleier jeg å spise 1-2 grove brødskiver og drikke ett glass melk. Ca. 15 min etter at jeg er ferdig med frokosten pleier jeg å begynne sykkelturen. Jeg er i god form og trener 2-3 ganger i uken. Jeg har ingen sykdommer eller allergier. Jeg har aldri hatt lignende problemer. Hvorfor blir jeg bare kvalm om morgenen? Hvis kvalmen skyldes lavt blodsukker, hva anbefaler du at jeg spiser til frokost? Hvorfor blir jeg bare kvalm etter at jeg er fremme på skolen? Jeg blir veldig glad hvis jeg får svar på spørsmålene ovenfor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/355943-kvalme-etter-sykkeltur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Jeg tror ikke dette er så vanskelig å forklare. Frokosten din virker grei men noen må vente lengere enn 15 min. før det blir hard fysisk aktivitet. Dvs. 45 min. med oppoverbakker blir litt i overkant for magesekken din som ikke har fått frokosten videre ned i tarmsystemet ditt. Jeg foreslår at du tar en halv skive brød og litt å drikke før du starter opp på sykkelen,slik at resten av frokosten blir på skolen.

Lykke til !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...