Gå til innhold

Kvinnelige vs mannlige bilister


Anbefalte innlegg

Artikkelen/undersøkelsen slår fast at menn er gjennomgående flinkere enn kvinner på lukeparkering, men jeg kan ikke se at den sier noe som helst om _hvorfor_ det er slik.

Det kan like gjerne skyldes erfarenhet eller mangel på sådan som medfødte ulikheter: Den selvsikre mannen som klarer å bedømme posisjonen vs den nervøse kvinnen som ikke klarer dette.

Men man trenger ikke noen forskere for å slå fast at det ofte er slik at mange menn er flinkere enn mange kvinner mht bilkjøring og parkering. Det kan man jo lett se i det daglige. (Men i en parentes skynder jeg meg å legge til at enkelte menn dessverre går i den fellen å tro at enhver mann er flinkere enn enhver kvinne, hvilket jo er fullstendig latterlig!)

Jeg tror at veldig mye av forskjellen skyldes at kvinner jevnt over kjører mindre, og dermed får mindre trening. Samtidig er det ikke så stort "nederlag" for kvinner å ikke være så flink til dette som for menn, og man ser jo flere kvinner "pyser ut" når det gjelder langkjøring, bykjøring etc - selv de unge under 60!

Men akkurat når det gjelder lukeparkering, og den posisjonsbedømmelse man trenger for å klare det, har jeg lest at det også er visse medfødte forskjeller. Irriterende nok, ettersom jeg alltid har trodd det motsatte :-) jeg så et program en gang der man viste til at de kvinner og menn hvor ringfingeren var lengre enn pekefingeren (?) var flinkere til dette enn andre, og det var flest menn som hadde denne fysiske "attributten"! :-)

Uansett medfødte anlegg eller ikke - man blir ikke flink hvis man ikke _øver_!

Det er vel greit at det er visse biologiske forskjeller på menn og kvinner. Menn er flinkere til å lukeparkere (og kjøre bil generelt), mens kvinner er flinkere til å identifisere og fjerne støv og skitt i heimen...

Fortsetter under...

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Holmes

    8

  • morsan

    4

  • ShitDiddelyDo

    3

  • rose23

    1

Mest aktive i denne tråden

Det er vel greit at det er visse biologiske forskjeller på menn og kvinner. Menn er flinkere til å lukeparkere (og kjøre bil generelt), mens kvinner er flinkere til å identifisere og fjerne støv og skitt i heimen...

Visste du forresten at nyere forskning har avdekket at det bare er en myte at menn ikke kan gjøre to ting på én gang?

Tester har avdekket at menn blant annet kan:

* se på TV og drikke øl samtidig

* kjøre bil og pelle seg i nesa samtidig

* lese pornoblader og ta seg en ruunk samtidig

osv

Visste du forresten at nyere forskning har avdekket at det bare er en myte at menn ikke kan gjøre to ting på én gang?

Tester har avdekket at menn blant annet kan:

* se på TV og drikke øl samtidig

* kjøre bil og pelle seg i nesa samtidig

* lese pornoblader og ta seg en ruunk samtidig

osv

Der kan du se... Hva en mann kan få til. Skulle gjerne hatt linken til forskningen forresten.

Jøss, det var overraskende!

Jeg ville trodd at det oftere var menn som "tok seg til rette" ved å parkere andre inn osv fordi de mente at de selv var "viktige" og brydde seg mindre om andre ble sure...

Ja, man skulle tro det, men min vitenskapelige forskning på området tyder altså på at det er feil. ;)

Gjest Vizzvazz

Jeg tror ikke kvinners problem er det tekniske rundt bilkjøring/parkering. Det er grenser for hvor vrient dette kan være.

Jeg tror problemet ligger i generelle antenner.

Jeg jobbet for noen år siden på et sted med parkering til rundt 1000 stykker. Hvis noen parkerte hinsides (på norsk: på en sånn måte at biler ble parkert inne, dobbeltparkering, ta tre plasser nærmest ved å parkere på tvers, osv), var det min jobb å ringe opp synderen.

Med så mange biler skjedde dette med jevne mellomrom, og jeg tror ikke jeg en eneste gang ringte en mann - dette til tross for at firmaet var kraftig mannsdominert.

Etter et års tid med en del oppringninger satt jeg igjen med et inntrykk av at mange kvinner tror det bare er å sette fra seg bilen der det er plass, uten tanke på at personen hun sperrer inne muligens skal hjem fra jobb før henne, eller at det kanskje kan være en fordel å parkere innenfor stripene (i stedet for - som jeg utrolig nok opplevde - å kjøre inn fra siden og ta tre plasser).

Det var i hvert fall besynderlig at det alltid (som i alltid!) var kvinner som parkerte andre inne, tross et firma med sikkert 80 % menn.

Nåddah ikke alltid,

jeg lukeparkerte en gang, jeg var første bil inn da :

men da jeg skulle hente bilen hadde to store biler parkert foran og bak bilen min,

og de var begge veeeeeeldig nær bilen min, et par cm sikkert :D

Så da jeg skulle kjøre ut måtte jeg streve leeenge, for d var en fjellvegg på høyre side av bilen min, så det var ikke noe sted å bruke til avklaring...

puh så jeg strevde, var jo livredd for å komme borti bilene og samme hvordan jeg lirket så ville jeg ikke gå klar av bilen foran eller bak!

Men til alt hell kom han som hadde bilen foran og han så at det var litt problematisk å komme seg ut av luken, han hadde ingen biler foran seg, så han kjørte ut så jeg fikk komme meg ut!

Det må da gå an å tenke når man lukeparkerer og, at bilen bak/foran også skal ut av luka, selv om du har god klaring foran deg så blir det dårlig klaring for bilen bak foran seg, i alle fall hvis bilen bak også parkerer nært.

Jeg tror ikke kvinners problem er det tekniske rundt bilkjøring/parkering. Det er grenser for hvor vrient dette kan være.

Jeg tror problemet ligger i generelle antenner.

Jeg jobbet for noen år siden på et sted med parkering til rundt 1000 stykker. Hvis noen parkerte hinsides (på norsk: på en sånn måte at biler ble parkert inne, dobbeltparkering, ta tre plasser nærmest ved å parkere på tvers, osv), var det min jobb å ringe opp synderen.

Med så mange biler skjedde dette med jevne mellomrom, og jeg tror ikke jeg en eneste gang ringte en mann - dette til tross for at firmaet var kraftig mannsdominert.

Etter et års tid med en del oppringninger satt jeg igjen med et inntrykk av at mange kvinner tror det bare er å sette fra seg bilen der det er plass, uten tanke på at personen hun sperrer inne muligens skal hjem fra jobb før henne, eller at det kanskje kan være en fordel å parkere innenfor stripene (i stedet for - som jeg utrolig nok opplevde - å kjøre inn fra siden og ta tre plasser).

Det var i hvert fall besynderlig at det alltid (som i alltid!) var kvinner som parkerte andre inne, tross et firma med sikkert 80 % menn.

Hehe, snodig ;)

Der har du iallefall ikke meg. Jeg er pinlig nøye med hvor jeg parkerer, for jeg hater tanken på å gjøre feil i trafikken ;)

Annonse

''Du riktig kooooser deg nå og venter på at alle bitcha her inne skal gå til angrep ;-P''

Neida, her finnes vel ingen bitcher?;)

Men det er klart at en slik regulering hadde spart mange liv.

Hmm.... så vidt jeg har fått med meg er det langt flere menn som er ansvarlige for bilulykker enn kvinner, så den kommer du ikke langt inn på landet med ;-P

Jeg tror heller man skal sette skille med folk på bygda som aldri trenger å lukeparkere og folk som bor i bysentrum og lukeparkerer hver eneste dag på gata.

Nå skal det sies at jeg er ikke spesielt god til å lukeparkere med den nye bilen min, men har faktisk gjort det og den er stor.

Gjest Nickløsheletiden

Det er vel greit at det er visse biologiske forskjeller på menn og kvinner. Menn er flinkere til å lukeparkere (og kjøre bil generelt), mens kvinner er flinkere til å identifisere og fjerne støv og skitt i heimen...

''Menn er flinkere til å lukeparkere (og kjøre bil generelt)''

Det vel bare å se på ulykkesstatistikken, så finner man fort ut at menn ikke er flinkere til å kjøre bil generelt.

''Menn er flinkere til å lukeparkere (og kjøre bil generelt)''

Det vel bare å se på ulykkesstatistikken, så finner man fort ut at menn ikke er flinkere til å kjøre bil generelt.

''Det vel bare å se på ulykkesstatistikken, så finner man fort ut at menn ikke er flinkere til å kjøre bil generelt''

Statistikken sier vel ingenting om antall ulykker pr kjørte kilometer? Da tror jeg nemlig at kvinner kommer dårligere ut enn menn.

Gjest Nickløsheletiden

''Det vel bare å se på ulykkesstatistikken, så finner man fort ut at menn ikke er flinkere til å kjøre bil generelt''

Statistikken sier vel ingenting om antall ulykker pr kjørte kilometer? Da tror jeg nemlig at kvinner kommer dårligere ut enn menn.

''Statistikken sier vel ingenting om antall ulykker pr kjørte kilometer? Da tror jeg nemlig at kvinner kommer dårligere ut enn menn''

Der tror jeg du tar feil :-)

hidi, the scorpion

''Det vel bare å se på ulykkesstatistikken, så finner man fort ut at menn ikke er flinkere til å kjøre bil generelt''

Statistikken sier vel ingenting om antall ulykker pr kjørte kilometer? Da tror jeg nemlig at kvinner kommer dårligere ut enn menn.

Hvilket kjønn står for de fleste dødsulykkene her i landet...?

Nemlig; menn!

''Statistikken sier vel ingenting om antall ulykker pr kjørte kilometer? Da tror jeg nemlig at kvinner kommer dårligere ut enn menn''

Der tror jeg du tar feil :-)

''Der tror jeg du tar feil :-)''

Det ville overraske meg. Kan nesten ikke huske at det har skjedd ;)

Annonse

Gjest ingen nick

Nåddah ikke alltid,

jeg lukeparkerte en gang, jeg var første bil inn da :

men da jeg skulle hente bilen hadde to store biler parkert foran og bak bilen min,

og de var begge veeeeeeldig nær bilen min, et par cm sikkert :D

Så da jeg skulle kjøre ut måtte jeg streve leeenge, for d var en fjellvegg på høyre side av bilen min, så det var ikke noe sted å bruke til avklaring...

puh så jeg strevde, var jo livredd for å komme borti bilene og samme hvordan jeg lirket så ville jeg ikke gå klar av bilen foran eller bak!

Men til alt hell kom han som hadde bilen foran og han så at det var litt problematisk å komme seg ut av luken, han hadde ingen biler foran seg, så han kjørte ut så jeg fikk komme meg ut!

Det må da gå an å tenke når man lukeparkerer og, at bilen bak/foran også skal ut av luka, selv om du har god klaring foran deg så blir det dårlig klaring for bilen bak foran seg, i alle fall hvis bilen bak også parkerer nært.

Jeg så hvordan en mann i Spania løste et lignende problem. Han kjørte først inn i bilen foran og flyttet den litt frem og deretter rygget han inn i bilen bak og fikk den dyttet litt tilbake og så kjørte han avsted.

Gjest Nickløsheletiden

''Det er jo tall fra Statistisk sentralbyrå da''

Som ikke sier noe om antall kjørte kilometer. Og da er statistikken ikke brukbar til vår diskusjon.

'' 90 prosent av de mest alvorligste overtredelsene er det menn som står for. Dette gjelder høy fart, adferd og kjøring i ruspåvirket tilstand, og det er menn i alle aldre''

90 % er mye. Så mange flere kilometer kjører ikke menn i forhold til kvinner. Vi kan trygt slå fast at kvinner er bedre sjåfører.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...