Gå til innhold

Trenger råd ang. kaffeopplegget i heimen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å ha noe ordentlig når jeg først skal ha noe annet enn pulverkaffe, det skal nok gå greit med en Moccamaster både plassmessig og økonomisk, men har nok slått i fra meg en sånn kaffemaskin som bruker kapsler.

Kan man bruke både filtermalt og kokmalt kaffe i en presskanne? Jeg kommer til å tømme kaffen fra presskanna rett over på en termokanne. Jeg kommer til å kjøpe en presskanne som lager f.eks. 8 kopper, ikke de minste.

Merker at jeg fortsatt er ganske usikker på om det blir Moccamaster kaffetrakter eller en presskanne.

Jeg syns filtermalt er bedre enn kokemalt til presskanne, kokemalt blir litt for svak. Men jeg heller ikke presskannekaffen over på termokanne. Men jeg bruker stort sett bare Moccamasteren, den med termokanne. God kaffe og veldig praktisk. Rask er den også. (Og det er sunnere med filterkaffe enn de andre variantene, for filteret tar bort det usunne fettstoffet.) Det er først og fremst pris og plass som taler for presskanne, syns jeg,

Videoannonse
Annonse
  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

13

• morsan

12

• Persille1365381127

8

• Dorthe

5

Persille1365381127
Skrevet

Har du prøvd Moccamaster kaffetrakter og synes fortsatt at presskannekaffe er bedre?

Jepp. Uten tvil! Mamma har Moccamaster, og jeg har laget mye kaffe på den - i tillegg til et annet sted jeg er mye. Men fortsatt vender jeg tilbake til presskanne. Uansett hva slags kaffe man har oppi. Jeg bruker mine faste kaffetyper her, men mamma har de samme - så det er kannen det kommer an på i mitt tilfelle.

Og så er det jo så mye enklere, og tar mye mindre plass :)

Gjest Kaffeslaberaset
Skrevet

Jepp. Uten tvil! Mamma har Moccamaster, og jeg har laget mye kaffe på den - i tillegg til et annet sted jeg er mye. Men fortsatt vender jeg tilbake til presskanne. Uansett hva slags kaffe man har oppi. Jeg bruker mine faste kaffetyper her, men mamma har de samme - så det er kannen det kommer an på i mitt tilfelle.

Og så er det jo så mye enklere, og tar mye mindre plass :)

Bruker du kokmalt, filtermalt eller egen presskannekaffe i presskanna?

Gjest Kaffeslaberaset
Skrevet

Vår er fra Bodum og sikkert av de dyrere, men jeg tror ikke det er så stor forskjell på dem egentlig. Men kjøper du fra Bodum kan du ønske deg matchende kopper til jul, de er ganske kule ;o)

De har faktisk Bodum presskanne som lager 8 kopper (1 l.) på Clas Ohlson til under 200 kr.! Utrolig.

Persille1365381127
Skrevet

Som oftest bruker jeg presskannekaffe. Men du kan bruke filtermalt, da har du bare litt kortere traktetid.

Presskannekaffe skal du trakte i fire minutter, filtermalt trakter du i te.

Skrevet

Som oftest bruker jeg presskannekaffe. Men du kan bruke filtermalt, da har du bare litt kortere traktetid.

'', filtermalt trakter du i te.''

Det høres ikke got ut :#

Gjest Kaffeslaberaset
Skrevet

Takk for svar! Får man presskannekaffeposene i flere forskjellige smaker, eller kun vanlig svart kaffe?

Skrevet

Takk for svar! Får man presskannekaffeposene i flere forskjellige smaker, eller kun vanlig svart kaffe?

Kjøp kaffe i en kaffebutikk (Kaffebrenneriet e.l.), så får du nok alle slags smaker.

Når det er sagt vil jeg anta at de fleste du kjenner vil foretrekke vanlig kaffe fremfor vanlijekaffe, blomterkaffe eller hva. Men det må gjerne være god kaffe fra spesialutsalg, denne er mye bedre enn den de har på super'n :)-

Skrevet

Kjøp kaffe i en kaffebutikk (Kaffebrenneriet e.l.), så får du nok alle slags smaker.

Når det er sagt vil jeg anta at de fleste du kjenner vil foretrekke vanlig kaffe fremfor vanlijekaffe, blomterkaffe eller hva. Men det må gjerne være god kaffe fra spesialutsalg, denne er mye bedre enn den de har på super'n :)-

''Når det er sagt vil jeg anta at de fleste du kjenner vil foretrekke vanlig kaffe fremfor vanlijekaffe, blomterkaffe eller hva. ''

Ja, det vil jeg også tro *grøss*

Persille1365381127
Skrevet

Det kan du få i akkurat den smaken du vil :)

Om du går til et sted som selger kaffe i løsvekt, så kan du få litt mer informasjon om de forskjellige kaffetypene, hvilke du liker osv. Det kan gjerne være greit for "opplæringen" sin del, og så kan du senere finne billigere alternativ på matbutikkene f.eks.

Skrevet

Blir den ikke grumsete med så finmalt som traktekaffe er?

Skrevet

Kaffemaskin med kapsler! DEFINITIVT!

Da er du garantert 100% fersk og god kaffe i hver eneste kopp du serverer!

Og selvom du må tilberede en og en kopp av gangen, så tar det tross alt bare noen sekunder pr kopp, så tidsbruken er allikevel ubetydelig..

Med kapsler kan du også tilby gjestene flere ulike typer kaffe, så alle kan få noe som passer sin smak.

Jeg har to kapselmaskiner. En Nespresso maskin til kaffe og en Dolce Gusto maskin (fra Nescafe,) som i tillegg til ulike typer kaffe også selger kapsler til kakao, kaffe latte, macciato, cappucino etc.

Kapsler er nok litt dyrere enn å bruke traktekaffe. ( ca kr 3-3,5 i snitt pr kopp,) Men til gjengjeld er jo svinnet nærmest lik 0.( For ikke å snakke om fordelen ved å at man til enhver tid har tilgang på en perfekt nytraktet kopp kaffe.)

Så i hjem hvor det drikkes forholdsvis lite kaffe i det daglige, er nok ikke kostnaden av særlig betydning.

Jeg vil nok anbefale deg Dolce Gusto maskinen hvis du vil ha en allsidig maskin. Den er forholdsvis rimelig, og kapsler kan bl.a kjøpes på Rema 1000 butikker. Hvis man er glad i "melkeblandet" kaffe, så er denne et funn! Kan sjekkes ut på www.dolce-gusto.no

Persille1365381127
Skrevet

'', filtermalt trakter du i te.''

Det høres ikke got ut :#

Godt du er oppegående nok til å lese forbi skrivefeilene :P

Persille1365381127
Skrevet

Det skulle selvfølgelig stå at du trakter filterkaffe i TRE minutter. Ikke at du trakter i te... :)

Persille1365381127
Skrevet

Blir den ikke grumsete med så finmalt som traktekaffe er?

Neida, det går helt fint på Bodumkannene hvertfall :)

Skrevet

Neida, det går helt fint på Bodumkannene hvertfall :)

Godt å vite :-)

Skrevet

Ja, jeg har aldri smakt presskannekaffe en gang, bare traktekaffe og pulverkaffe. Så jeg vet ikke, men blir litt spent nå ja. :-)

Presskanne er jo egentlig bare en annen måte å tilberede traktekaffe på...

Forskjellen er at du selv må varme opp vannet på forhånd, istedet for at dette gjøres i trakteren.

"Ulempen" er at det skal lite til å få grut i kaffen, og den ferdige kaffen holder seg ikke varm i presskanna slik den ville gjort i en trakter med varmeplate..

Skrevet

Godt du er oppegående nok til å lese forbi skrivefeilene :P

Godt du er oppegående nok til selvironi :P

Persille1365381127
Skrevet

Godt du er oppegående nok til selvironi :P

Vel, kaffe traktet i te hørtes jo noe spesielt ut... :P

Gjest Kaffeslaberaset
Skrevet

Det skulle selvfølgelig stå at du trakter filterkaffe i TRE minutter. Ikke at du trakter i te... :)

Takk, skjønte at du mente tre minutter. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...