Gå til innhold

distasis recti og navelbrokk

Anbefalte innlegg

Gjest Gravid vestlending

Hei. Jeg er gravid i 17 uke og har akkurat fått konstatert navelbrokk av fastlegen min. En utbuling (1 - 1,5 cm i diameter) som brer seg fra øvre del av navlen og litt over navlen. Den er øm å ta på, mjuk og kan trykkes inn. Den blir mer og mer synlig utover dagen, spesielt ved fysisk anstrengelse, når jeg strammer magen, nysing, hosting, tunge løft osv. Etter å ha lest på nettet så tør jeg å påstå at jeg også har distasis recti (magemusklene har delt seg - mer en 3 cm mellom dem). Dette er min andre graviditet. Jeg ble gravid 8 mnd etter at mitt første barn kom til verden. Første barn ble tatt med hastekeisersnitt i 7mnd grunnet foranliggende morkake og blødning. Er gravide med distasi recti mer disponible for navelbrokk? Hvorfor? Jeg er en aktiv person. Trener regelsmessig utholdenhetstrening (løping) og styrke (generell styrketrening). Jeg trener mage, både de rette og skrå musklene. Kan jeg fortsette med med styrketrening, spesielt mageøvelser og andre øvelser som øker magetrykket, feks knebøy? eller er det større sjans for at brokken vil bli større? Legen min sa at jeg kunne fortsette som tidligere, men jeg har inntrykket av at han ikke har særlig kunskap om dette. Jeg er veldig takknemlig for anbefalinger og råd. Er det noe jeg kan gjøre for å forebygge utvikling av brokken? Hva kan jeg trene? Hvordan kan jeg trene? Har du noen øvelser å anbefale? Hilsen, gravid vestlending

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/356145-distasis-recti-og-navelbrokk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Vedlikehold av trening under svangerskapet er bra for helsa di "her og nå", for selve fødselen og for fremtiden. Ganske mange kan få navlebrokk. Det gir svært sjelden problemer. Hvis det mot alle formodninger blir problemer med å trykke innholdet av brokket tilbake, kan det bli vondt, Da bør nok legen titte på det. Jeg har ofte tilrådet å bruke sportstape stramt over brokket ved trening og det funker for mange bra. Etter fødselen blir brokktendensen ofte mindre. En sjelden gang kan operativ behandling bli aktuelt.

Diastase (sprik) mellom de to bukene av den rette bukmuskelen er heller ikke uvanlig, det er ufarlig og heller ikke særlig plagsomt. Man kan trene som normalt og leve som normalt.Hvis du etter svangerskapet synes det er ubehaglig, kan operativ behandling også her vurderes.

Lykke til med svangerskapet videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...