Gå til innhold

Hva er minst usunt?

Anbefalte innlegg

Gjest Slik eller sånn, da?

Etter flere år med sunn livsstil (sunn mat i små porsjoner ofte samt så godt som daglig trening) opplevde jeg flere skader i vår som etterhvert har gjort meg helt passiv. Altså, det er ingen treningsform jeg pr i dag greier å utføre (ei heller raske gåturer), og jeg har vært nokså stillesittende siden mai.

Det har gjort at vekta har økt fort og mye, gikk opp 11 kg mellom begynnelsen av mai og slutten av september. Og selvfølgelig mistet muskelmasse... :-(

Etter at jeg ble stillesittende har jeg ikke greid å umiddelbart legge om kostholdet. Jeg har alltid vært veldig plaget av søthunger på kveldstid, og tross alle kjærringråd har jeg ikke fått bukt med det. Når man trener bort 3-500 kalorier pr. dag er det heller ikke så veldig skummelt om man inntar noe søtt, så jeg har gjerne tatt en sjokoladebit eller tre også på vanlige hverdager for å stilne sukkerhungeren.

Når man blir stillesittende er det dermot ikke noe sjakktrekk å spise søtsaker hver dag, men jeg har ikke greid å stå imot dette suget...

Helt til for 1,5 måned siden.

Som sagt har jeg i flere år hatt en sunt kosthold, hvor jeg har startet dagen med frokost og fortsatt utover i Grete Roede-stil. Jeg har fått i meg 1500-1700 kalorier pr. dag, og da har jeg holdt vekta fint på 60 kg (er 160 cm høy, men har hatt mer muskler enn fett i kroppen) tross inntaket av søtsaker på kveldstid.

For 1,5 måned siden ble det plutselig ikke frokost på meg en dag, jeg spiste ikke før i 10-tida (glemte det rett og slett bort), og neste måltid den dagen ble middag før jeg avsluttet med kveldsmat i 21-tida. Tenkte ikke så mye på det med mat før ved kveldsmaten, og registrerte overrasket at jeg ikke hadde noe sukkerhunger.

Så dagen etter lot jeg også være å spise frokost med en gang jeg sto opp (06.30), men ventet til jeg ble sulten i 9-9.30-tida. Åt en liten lunsj, en liten middag og en liten kveldsmat. Og ikke noe mer, siden jeg ikke da heller hadde sukkerhunger.

Slik har det fortsatt etterpå. Når jeg ikke spiser frokost med en gang jeg står opp, så trenger jeg ikke så mye mat utover dager og jeg har heller ikke søthunger til kvelds. Det er kjempedeilig!

Det jeg imidlertid ser, da, er at jeg får i meg veldig mye mindre kalorier enn før, og det er dager hvor jeg ikke er oppe i mer enn 8-900. Prøver å komme over 1000 hver dag, men etter at denne frokosten er kuttet ut blir jeg ikke sulten, har ikke samme matlyst, så det blir automatisk mye mindre mat. Jeg stopper når jeg er mett, spiser ikke lenger fordi det smaker så godt. Noen dager spiser jeg ikke lunsj og kveldsmat, og da står jeg igjen med "frokost" og middag.

En vanlig dag nå ser gjerne slik ut:

- Sen frokost: 1 skive hjemmebakt brød eller 2 grove knekkebrød m/smør og skinke, evt hjemmelaget syltetøy eller grov leverpostei.

- lunsj (hvis jeg spiser det): Omelett m/1 skive hjemmebakt brød eller som frokost

- middag: 1 liten potet, 2 kjøttkaker og grønnsaker (eksempelvis, altså)

- kveldsmat: 1 grovt knekkebrød med skinke eller ei skive ost

I tillegg spiser jeg 2-3 frukt i løpet av dagen, og jeg drikker endel kaffe.

På 1,5 måned har vekta minket med 2 kg. Jeg er halvdesperat etter å trene igjen, både fordi jeg elsker å trene, men også fordi jeg hater disse kiloene som i all hovedsak har lagt seg rundt magen.

Spørsmålet mitt er derfor: Hva er minst usunt; å spise som før og fortsette å legge på meg, eller å spise som jeg gjør nå og miste vekt?

(Min skadesituasjon er ikke permanent, dvs., jeg vil aldri bli slik jeg var før mai, men jeg vil kunne trene alternativt i løpet av 3-6 måneder.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/356216-hva-er-minst-usunt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...