Gå til innhold

Klar for en gåte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner Kayias fremgangsmåte, men ville kanskje formulert det litt annerledes: Svaret er lik summen av de to tallene multiplisert med det første tallet.

Bedre måte å si det på ja :) Jeg gikk imidlertid motsatt veg og fant først forholdet mellom summen og de to enkeltstående tallene i de første stykkene, og satte så opp gåten på samme måte. :)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

9

• morsan

4

• Angustia

4

• DOLemannen

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg følger ikke løsningen din her?

Det skal vel være mulig å bruke samme formel på alle stykkene (for å vite logikken i den siste), og verken 16 eller 9 passer med de foregående?

Jeg oppga tallene fra selve gåten.

Løsningen fant jeg ved å sette summen som x, første tall som y og andre tall som z. Formelen jeg brukte ble da slik:

X= (y+z) y

Skrevet

Jeg oppga tallene fra selve gåten.

Løsningen fant jeg ved å sette summen som x, første tall som y og andre tall som z. Formelen jeg brukte ble da slik:

X= (y+z) y

Skolastisker!

Skrevet

Skolastisker!

? Hva har gåten, formelen eller svaret mitt med skolastikk å gjøre?? :)

Skrevet

? Hva har gåten, formelen eller svaret mitt med skolastikk å gjøre?? :)

Skolastikerne løste problemer ved hjelp av andre sin logikk! ;-)

Skrevet

Skolastikerne løste problemer ved hjelp av andre sin logikk! ;-)

Følger deg ikke helt men det gjør ingenting :)

Skrevet

Følger deg ikke helt men det gjør ingenting :)

Var egentlig bare tull. Hehe.

Persille1365381127
Skrevet

Bedre måte å si det på ja :) Jeg gikk imidlertid motsatt veg og fant først forholdet mellom summen og de to enkeltstående tallene i de første stykkene, og satte så opp gåten på samme måte. :)

Og det er nok rette fremgangsmåten :)

Skrevet

Hadde dere sånne oppgaver på skolen? I tilfelle på hvilket nivå?

Persille1365381127
Skrevet

Hadde dere sånne oppgaver på skolen? I tilfelle på hvilket nivå?

Nei, fikk den på mail av en kompis :)

Skrevet

Iq'en må synke når man er sliten. Jeg ser ikke skauen for bare trær her akkurat nå hehe.

Gjest figurina
Skrevet

Jeg har ifølge Mensa iq på godt over 120, men jeg klarte det ikke akkurat her og nå. Jeg er definitivt mye bedre på figurer enn tall.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Nei, fikk den på mail av en kompis :)

Klarte du den selv? Er jo så enkelt når man bare vet det :-)

Skrevet

Hmpf, nå blei jeg veldig overbevist om at jg aldri skal skjekke IQ'n min... Får satse på at jeg tar det igjen på EQ og andre Q-er ;-)

Skrevet

Hmpf, nå blei jeg veldig overbevist om at jg aldri skal skjekke IQ'n min... Får satse på at jeg tar det igjen på EQ og andre Q-er ;-)

''Skjekke'', faktisk - snakk om å underbygge poenget sitt :-D

Skrevet

Det er 16 x 9 som er ... eh... har ikke kalkulator (tenkepause) ..90 + 54 = 144.

Stemmer det?

Skrevet

Det er 16 x 9 som er ... eh... har ikke kalkulator (tenkepause) ..90 + 54 = 144.

Stemmer det?

Smartass.

Skrevet

Jeg skjønner Kayias fremgangsmåte, men ville kanskje formulert det litt annerledes: Svaret er lik summen av de to tallene multiplisert med det første tallet.

Slik tenkte jeg også

Skrevet

144

(Regnet det ut før jeg så hambros svar altså :-)

Samme her :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...