Gå til innhold

smerter

brom

Anbefalte innlegg

Jeg har mye smerter i fingerledd, håndledd, knær og i hælene der senen er festet. Kort sagt i ledd som er mye belastet. Har vært til legen som mistenkte leddgikt som det er mye av i min familie. Men på prøvene fant de ingenting. Smertene kommer når jeg bruker leddene. Noen dager klarer jeg ikke gå i trapper. Ellers blir leddene lett stive. De virker rustne og utslitte.

Jeg er 21år og har to barn, 2 år, og 3 mnd.

Kan det være noe i kosten som gjør at jeg får vondt?

Jeg spiser normal norsk kost, men kanskje litt mye sjokolade, og nesten aldri fisk. (Min samboer liker ikke fisk...) JEg er veldig flink til å drikke vann, og røyker ikke. Har prøvd å ta omega-3 tabletter, tran og fiskeolje, men ble bare kvalm av det.

Har du noen gode råd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei brom

Ved leddgikt (revmatoid artritt) vet vi at ulike typer mat kan gi økte problemer med smerter fra leddene. Du har ikke fått denne diagnosen så vidt jeg forstår. Det er mulig du har slitasjegikt.

Matvarer som kan øke smertene ved leddgikt er rødvin, alkohol, svinekjøtt, sitrusfrukter, sjokolade, sukker, tomat og paprika. Reaksjonen kommer i løpet av ca 1 døgn, og går relativt raskt over. Reaksjonen er doseavhengig, dvs at små mengder ofte tåles, men at større mengder gir problemer. Ved leddgikt er det å anbefale at man prøver ut en og en av disse matvarene, gjerne i litt store mengder, for å se om symptomene fra leddene øker eller ei.

Noen leddgikt rammede reagerer på gluten eller melk. Dette er en vanskeligere reaksjon å oppdage fordi symptomene ikke kommer like klart fram raskt etter inntak, men de er mer forsinkede. Samtidig er de ikke doseavhengige, dvs at små mengder er nok til å gi symptomer dersom man har en reaksjon. For å teste ut disse reaksjonene bør man følge enten gluten- eller melkefri diett i ca 3 mnd for å oppdage en effekt. Disse diettforsøkene bør helst gjøres i samarbeid med en klinisk ernæringsfysiolog.

Noen leddgiktpasienter blir også bedre ved å spise et vegetarisk kosthold.

Unngå å kutte ut matvarer dersom du ikke er sikker på om de påvirker smertene. Det kan medføre et kosthold med dårlig kvalitet, noe som er uheldig.

Bruk gjerne omega-3 tilskudd. Ta det før et måltid slik at du ikke blir kvalm av dem. Bruk dobbelt av vanlig anbefalt dose av et tilskudd uten vitamin A og D.

Til slutt vil jeg si at det er umulig å vite om og hvor relevant disse kostendringene kan være i din situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...