Gå til innhold

Enkeltmannsforetak og kostnader

Anbefalte innlegg

Gjest nybegynnern

Jeg startet for noen måneder siden et enkeltmannsforetak, men har i grunn satt meg lite inn i hvordan dette fungerer bortsett fra at jeg ikke skal betale moms da jeg ikke kommer til å fakturere for mer enn 50.000,- i året. Jeg har planer om å benytte meg av et kurs som skatteetaten kjører, men har ikke tid før til neste år pga jobb, skole og juleforberedelser her og der.

Jeg har kjøpt inn en ny pc og et fakturaprogram, samt diverse klær jeg trenger i yrket. Så langt har jeg hatt kostnader på 6000,-

Har jeg rett til å skrive av noe av dette på noen måte, og hvordan gjør man det eventuelt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/356443-enkeltmannsforetak-og-kostnader/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest høstløv

Du skal skatte av netto inntekt, altså hva inntekten blir etter fratrekk av kostnader relatert til jobbingen.

Fratrekk for utgifter til arbeidstøy er bare godkjent for verneutstyr eller klær som ikke kan brukes privat, altså ikke til ny dress for å kunne representere.

Gjest nybegynnern

Du skal skatte av netto inntekt, altså hva inntekten blir etter fratrekk av kostnader relatert til jobbingen.

Fratrekk for utgifter til arbeidstøy er bare godkjent for verneutstyr eller klær som ikke kan brukes privat, altså ikke til ny dress for å kunne representere.

Hvordan går man frem når f.eks pc'en koster 4000, - er fratrekket på hele beløpet eller på momsen? Et lite eksempel:

Jeg fakturerer for 40.000,- i året, og har kostnader på 10.000,- - skal jeg da betale skatt utfra 30.000,-?

De klærne jeg har kjøpt er for å holde på varmen. Disse kan selvfølgelig brukes privat, men de skal benyttes i jobbsammenheng da jeg jobber en del ute. Regner med at dette ligger innenfor rammene på hva som regnes som yrkesutstyr.

Er det noe spesielt som gjelder når man kommer til bespisning? Jeg pleier å svinge innom bensinstasjoner for en matbit, men har aldri tenkt på å ta med kvitteringen til bokføring(har som sagt startet opp for kort tid siden).

Gjest snæring

Hvordan går man frem når f.eks pc'en koster 4000, - er fratrekket på hele beløpet eller på momsen? Et lite eksempel:

Jeg fakturerer for 40.000,- i året, og har kostnader på 10.000,- - skal jeg da betale skatt utfra 30.000,-?

De klærne jeg har kjøpt er for å holde på varmen. Disse kan selvfølgelig brukes privat, men de skal benyttes i jobbsammenheng da jeg jobber en del ute. Regner med at dette ligger innenfor rammene på hva som regnes som yrkesutstyr.

Er det noe spesielt som gjelder når man kommer til bespisning? Jeg pleier å svinge innom bensinstasjoner for en matbit, men har aldri tenkt på å ta med kvitteringen til bokføring(har som sagt startet opp for kort tid siden).

Det første kommer an på om du er momspliktig (liktig til å føre eget momsregnskap eller ikke). Med kun 40000 i omsetning er du vanligvis ikke det.

Uten momsplikt trekker du hele beløpet fra som utgift. Det samme med klær. Om oppdraget krever reise over en viss tid, kan du trekke fra utgifter til mat/diett. Alt dette finner du veiledere om på nett.

Om du tar 40000 inn og har 10000 i utgifter, blir skatbar inntekt 30000. Husk at som næringsdrivende skal du betale forskuddsskatt.

Gjest høstløv

''Hvordan går man frem når f.eks pc'en koster 4000, - er fratrekket på hele beløpet eller på momsen? Et lite eksempel: Jeg fakturerer for 40.000,- i året, og har kostnader på 10.000,- - skal jeg da betale skatt utfra 30.000,-?''

Innkjøpt utstyr under kr 15.000 fratrekkes i sin helhet, dvs kostnaden inkl, mva. Du skal betale skatt av det du fakturerer for minus kostnadene, i ditt eks. kr. 30.000.

''De klærne jeg har kjøpt er for å holde på varmen. Disse kan selvfølgelig brukes privat, men de skal benyttes i jobbsammenheng da jeg jobber en del ute. Regner med at dette ligger innenfor rammene på hva som regnes som yrkesutstyr.''

Akkurat det er vanskelig å svare ja eller nei på, men i utgangspunktet er utgifter til arbeidstøy private kostnader og regnes ikke som yrkesutstyr.

''Er det noe spesielt som gjelder når man kommer til bespisning? Jeg pleier å svinge innom bensinstasjoner for en matbit, men har aldri tenkt på å ta med kvitteringen til bokføring(har som sagt startet opp for kort tid siden).''

Det er lov å trekke fra kostnader til overtidsmat, men ikke nødvendigvis for vanlige måltider unntatt hvis du er på reise.

Hvis du kjører inntil 6.000 km i året i egen bil i yrket kan du trekke fra kr 3,50 pr kjørt km (tillegg for henger kr 0,60), men da må du være veldig nøye med å føre kjørebok. Hvis du kjører over 6.000 km faller denne ordningen bort for da blir bilen å regne som firmabil og så blir det skattepliktig inntekt for privat kjøring med firmabil og det er litt mer komplisert å forholde seg til.

Annonse

Gjest nybegynnern

Det første kommer an på om du er momspliktig (liktig til å føre eget momsregnskap eller ikke). Med kun 40000 i omsetning er du vanligvis ikke det.

Uten momsplikt trekker du hele beløpet fra som utgift. Det samme med klær. Om oppdraget krever reise over en viss tid, kan du trekke fra utgifter til mat/diett. Alt dette finner du veiledere om på nett.

Om du tar 40000 inn og har 10000 i utgifter, blir skatbar inntekt 30000. Husk at som næringsdrivende skal du betale forskuddsskatt.

Takk for alle svar og tips :)

Et lite spørsmål helt til slutt: snæring skriver at jeg som næringsdrivende skal betale forskuddsskatt. Jeg jobber som avlaster for en annen person, og har ingen plan/oversikt for hva jeg kommer til å tjene i nær eller fjern tid. Jeg har fra før en veldig trang økonomi og ser det vanskelig å betale skatt før jeg i det hele tatt har tjent noe. Så langt har jeg fakturert rundt 15.000,-, hvorav 5000,- er satt inn på en egen konto i min nettbank(til betaling av skatt). Bør jeg betale inn disse, eller kan jeg ha dem stående på konto til skatte oppgjøret kommer en gang i 2011?

''De klærne jeg har kjøpt er for å holde på varmen. Disse kan selvfølgelig brukes privat, men de skal benyttes i jobbsammenheng da jeg jobber en del ute. Regner med at dette ligger innenfor rammene på hva som regnes som yrkesutstyr.''

Nei. Så lenge de kan brukes privat kan du ikke trekke dem fra.

Det sies at det er derfor danseband har så stygge klær. De måtte ha noen dresser de kunne trekke fra i regnskapet, så da måtte de se ut slik at det var umulig å bruke dem privat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...