Gå til innhold

Utskilling av adrenalin under jogging.

Anbefalte innlegg

Gjest Løperdronningen

Var på treningssenteret og bl.a. jogget på tredemølla i dag. Da opplevde jeg at den første halvtimen var ganske tung. Men, så plutselig slapp det. Følte at jeg fløy bortover mølla, og jeg som hadde tenkt å gi meg etter en halvtime, syntest plutselig det var en dårlig idè. Siden jeg plutselig løp så bra måtte jeg holde på lenger, og jeg holdt på i tre kvarter. Kunne sikkert ha løpt enda lenger, men syntest jeg måtte spare litt energi til styrketreningen etterpå. Jeg følte meg rimelig sikker på at jeg fikk et adrenalinkick der på mølla etter en halvtime. Men, tok ikke det veldig lang tid å få fart på adrenalinet? Hadde egentlig trodd at kroppen var mye raskere til å skille ut adrenalin under jogging? Eller kanskje jeg ikke løp fort nok til det? Holdt det gående på 7,5...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/356488-utskilling-av-adrenalin-under-jogging/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Du er inne på ett par artige ting her. Vi opplever alle at en treningsøkt kan gå svært forskjellig fra tid til annen. Noen ganger går det tungt hele tiden, slik at det er naturlig å gi seg ganske tidlig. Andre ganger blir det slik du beskriver denne gangen. Etter at kroppen har blitt varm begynner det å gå lettere slik at man bare har lyst til å fortsette med enda større intensitet. Det er nok mest tilfeldighetene som spiller inn. Dvs. hva vi har gjort tidligere på dagen, hva vi har spist for ikke å snakke om humøret denne dagen.

Du spør om adrenalin-kick, men det ser ut til at til at det ikke har samme virkning hver gang, som du forstår. Endorfin, det som vi kaller kroppens eget morfin blir også dannet ved trening og er noe av årsaken til at vi føler oss vel og nesten oppstemte etter en stunds trening..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...