Gå til innhold

Vanskelig å få med førerhund i taxi?

Anbefalte innlegg

En venninne av meg som er svaksynt har søkt om førerhund.Hun har også TT-kort Jeg har hørt at det er mange taxi-sjafører som nekter å ta med hund i bilen selv om de er lovpålagt å gjøre det.

Vet dere om dette er typisk? er sjansen stor for å ikke få taxi når en har med førerhund?

Fortsetter under...

Problemet er at de fleste Oslotaxiene blir kjørt av Mohammed 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, og så videre, og de betrakter hunder som urene. De har ikke lov til å nekte, men gjør det allikevel.

Om diu skal bestille taxi så si i fra, så sender de sikkert Ola 1 eller 2 dersom de er ledige.

Gjest en morsk satan

''Vet dere om dette er typisk? er sjansen stor for å ikke få taxi når en har med førerhund?''

Det er ulovlig for drosjesjåfører å nekte passasjerene å ta med seg førerhund, men det skjer:

''Hunder er urene dyr i henhold til islam. Derfor blir blinde med førerhund avvist av muslimske drosjesjåfører.''

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/12/11/485628.html

Forhåpentligvis har det blitt ryddet opp i dette nå.

Ja, det vil jeg tro. Jeg har aldri klart å praie en taxi på gata selv om de er ledige for de vil helst slippe rullestoler og det kan også være et problem hvis jeg står på en taxiholdeplass.

Løsningen er jo å ringe etter en taxi da, enten man er hjemme eller står på gata og prøver å få tak i og det hender at de kommer fra den andre siden av byen siden ingen andre vil ta meg med.

Men jeg får alltid en taxi tilslutt da.

Gjest Synshemmet

Sjåfører som blir meldt for å nekte førerhund risikere i svært høy grad å miste jobben. Dette har vært en sak langt opp i systemet etter at det ble et ganske utbredt problem. Jeg ved at sjåfører har mistet lisensen sin ved å nekte å ta med førerhund eller annen tjenestehund.

Uansett - om man virkelig vil være sikker, så er det lurt å opplyse at det er med en førerhund når man bestiller taxi.

Annonse

Be om en hvit sjåfør. Hvis *det* er lov da...

tror ikke at det bare er innvandrere som ikke vil ha med hund. "hvite" sjafører har også sagt at de misliker det, da det ofte samler seg mye hundehår i bilen, og at lukten av hund sitter i ganske lenge.

Gjest solslyng

Be om en hvit sjåfør. Hvis *det* er lov da...

Ja, hvis poenget er sjåførens hudfarge så kan jo alle spørre om å få en hvit sjåfør. Her hadde jeg inntrykk av at det var mulighet for å ta med førerhund som var spørsmålet-hjelper lite da at en kritthvit Ola Glomstulen kommer på tunet med allergidrosjen sin som absolutt ikke kan frakte hund.

Ja, hvis poenget er sjåførens hudfarge så kan jo alle spørre om å få en hvit sjåfør. Her hadde jeg inntrykk av at det var mulighet for å ta med førerhund som var spørsmålet-hjelper lite da at en kritthvit Ola Glomstulen kommer på tunet med allergidrosjen sin som absolutt ikke kan frakte hund.

Nå er vel ikke det største problemet med å frakte dyr i taxi allergi.Muslimene vil ha minst mulig med hunder å gjøre. Andre sjafører vil ikke pga røyting, hundelukt og en del møkk som kan følge med.

Tror det er veldig få allergifrie drosjer. Folk som sitter på med de drosjene kan også være røykere, ha har allergiutløsende parfume og ha fullt av hundehår på seg. Det eneste må være hvis sjaføren selv har allergi men det er vel ikke alt for mange av dem vil jeg tro.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...