Gå til innhold

Det empatiske mennesket

Anbefalte innlegg

Gjest Den beste egenskapen

Hvordan oppdager en om et menneske er empatisk?

Er det de som snakker mye om hvor viktig det er med empati som ofte er mest empatisk?

Eller er det den hjelpsomme naboen eller venininnen som ofte hjelper deg?

Eller er det de som lytter, hører hvordan du har det og som aldri dømmer deg?

Hva "avslører" en person som er empatisk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357244-det-empatiske-mennesket/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres empatisk ut alt du beskriver der...

Ser jeg burde utdypet det bedre.

Det første eksempelet kan du si er en person som stadig snakker om hvor viktig det er med empati. Klager over hvor uempatiske andre er og baksnakker stygt om andre.

Den hjelpsomme snakker aldri om empati og kan virke litt tøff og snakker alltid fra levra. Baksnakker aldri noen. Men gir ofte en hjelpende hånd uten å forvente noe som helst tilbake.

Den tredje hjelper deg aldri praktisk men spørr alltid hvordan det går. Er vedkommende empatisk eller bare nygerrig?

ShitDiddelyDo

Du kan ikke slenge mennesker inn i båser på den måten at det er mulig å svare på det du spør om.

Det du kan være helt sikker på er at de aller fleste mennesker der ute er gode mennesker ute etter trivsel, et godt liv og det samme som deg, men en sjelden gang møter man på disse andre, og det er aldri hyggelig.

Du kan ikke slenge mennesker inn i båser på den måten at det er mulig å svare på det du spør om.

Det du kan være helt sikker på er at de aller fleste mennesker der ute er gode mennesker ute etter trivsel, et godt liv og det samme som deg, men en sjelden gang møter man på disse andre, og det er aldri hyggelig.

Det jeg var ute etter var hva som kjennetegner et menneske som virkelig er empatisk. Kanskje det ikke alltid er den vi tror er så empatisk ikke egentlig så empatisk?

Kanskje greit å være litt mer sikker før en åpner seg for andre?

ShitDiddelyDo

Det jeg var ute etter var hva som kjennetegner et menneske som virkelig er empatisk. Kanskje det ikke alltid er den vi tror er så empatisk ikke egentlig så empatisk?

Kanskje greit å være litt mer sikker før en åpner seg for andre?

Ja, det er klart den hyggeligste personen du møter kan være en kødd - f.eks. en del psykopater, og ja - hvis du vil basere livet ditt på frykt gjør du kanskje lurt i å tenke det verste om folk og mistro dem fram til det motsatte eventuelt er bevist, men det virker litt meningsløst all den tid sånt er slitsomt, og det virker unødvendig all den tid de aller fleste er gode mennesker.

Ved å være generelt skeptisk til folk blir det fort du som framstår som vrien i andres øyne, og det er det du som taper på.

Annonse

''Hvordan oppdager en om et menneske er empatisk?

Er det de som snakker mye om hvor viktig det er med empati som ofte er mest empatisk?

Eller er det den hjelpsomme naboen eller venininnen som ofte hjelper deg?

Eller er det de som lytter, hører hvordan du har det og som aldri dømmer deg?

Hva "avslører" en person som er empatisk?''

Det ene utelukker vel ikke det andre, en og samme person kan ha alle disse egenskapene. De aller fleste vil deg vel, men har ulike måter å uttrykke det på.

Personlig har jeg ingen tro på analysere medmennesker " i hjel" om det ikke er sterke grunner for det.

Ser jeg burde utdypet det bedre.

Det første eksempelet kan du si er en person som stadig snakker om hvor viktig det er med empati. Klager over hvor uempatiske andre er og baksnakker stygt om andre.

Den hjelpsomme snakker aldri om empati og kan virke litt tøff og snakker alltid fra levra. Baksnakker aldri noen. Men gir ofte en hjelpende hånd uten å forvente noe som helst tilbake.

Den tredje hjelper deg aldri praktisk men spørr alltid hvordan det går. Er vedkommende empatisk eller bare nygerrig?

Må være nr 2 som er empatisk da :)

De to andre er bare ekte drittsekker, hold deg unna dem.

Det som typisk kjennetegner et (ekstra) empatisk menneske er at de er følelsesmennesker på alle arenaer.

Når det er sagt, så er de fleste empatiske. Min tidligere psykolog sa en gang til meg: "Forskjellen ligger i å være empatisk, ikke sympatisk." Han henviste da til at det ikke er sunt å gjøre andres smerte til sin egen, men samtidig viser de som har det vondt forståelse i den grad man finner det passende.

Annonse

Så fordi noen spør hvordan det går, men ikke hjelper deg praktisk, så er de drittsekker?

Ja, de gjør jo det bare fordi de er nyskjerrig..så de kan fortelle det videre til resten av befolkningen. Så her går det alltid bra :-)

Hvis det ikke er noen jeg stoler skikkelig på, det blir en an sak.

Ja, de gjør jo det bare fordi de er nyskjerrig..så de kan fortelle det videre til resten av befolkningen. Så her går det alltid bra :-)

Hvis det ikke er noen jeg stoler skikkelig på, det blir en an sak.

Hvordan vet du at de "bare gjør det fordi de er nysgjerrige"?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...