Gjest prust Skrevet 6. desember 2010 Skrevet 6. desember 2010 Får et litt filosofisk matte-spørsmål fra 11-åringen her nå: Mamma, hvorfor er det forskjell på 14 x 5, og 15 x 4? Vi ser jo at det blir hhv 70 og 60, men akkurat nå i ei vedfyrt glovarm stue litt seint på kvelden, finner vi ikke noe godt svar på det! 0 Siter
DOLemannen Skrevet 6. desember 2010 Skrevet 6. desember 2010 Det er fordi det er forskjell mellom det å multiplisere og det å addere... 0 Siter
cathlin Skrevet 6. desember 2010 Skrevet 6. desember 2010 14 x 5 og 15 x 4 Det er fordi fem ganger 14 er mer enn fire ganger 15. fire ganger 14 er 56 fire ganger 15 er 60 mens fem ganger 14 er 56 + 14 som er 70. Hm, 0 Siter
Gjest prust Skrevet 6. desember 2010 Skrevet 6. desember 2010 Det er fordi det er forskjell mellom det å multiplisere og det å addere... Nei, det er ikke derfor. 0 Siter
DOLemannen Skrevet 6. desember 2010 Skrevet 6. desember 2010 Nei, det er ikke derfor. Jo, det er det, fordi 14+5=15+4, mens 14*5 != 15*4... 0 Siter
Gjest serr Skrevet 6. desember 2010 Skrevet 6. desember 2010 Nei, det er ikke derfor. Hvorfor er det forskjell på hund og katt? Hvorfor er det forskjell på grønn og rød? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 6. desember 2010 Skrevet 6. desember 2010 Hvorfor er det forskjell på hund og katt? Hvorfor er det forskjell på grønn og rød? ''Hvorfor er det forskjell på hund og katt? Hvorfor er det forskjell på grønn og rød?'' Nei - det er jo også viktige og dype spørsmål...omtrent like viktige som mitt :-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 6. desember 2010 Skrevet 6. desember 2010 Jo, det er det, fordi 14+5=15+4, mens 14*5 != 15*4... Skjønte hva du mente nå. Men vi tenkte ikke addering i det hele tatt - vi tenkte multiplikasjon. Men nå er det så varmt her at jeg må ut i gangen og lufte meg. Og legge resten av ungene. 0 Siter
nick Skrevet 6. desember 2010 Skrevet 6. desember 2010 Sånt er gøy. Jeg sitter og lurer på hva som er forskjellen mellom en fisk og ei ku! Jeg holder på å bli gal av sånne avanserte, abstrakte, komplikasjonsmessige problemstillinger!! 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 6. desember 2010 Skrevet 6. desember 2010 En svært hverdagslig forklaring er at det er fordi 14 bare er én mindre enn 15, og derfor får det stor betyning når det store tallet skal gjentas en gang til. Eller er det en annen forklaring de er ute etter...? 0 Siter
Holmes Skrevet 6. desember 2010 Skrevet 6. desember 2010 http://www.youtube.com/watch?v=liPHRjsWKag 0 Siter
morsan Skrevet 6. desember 2010 Skrevet 6. desember 2010 http://www.youtube.com/watch?v=liPHRjsWKag LOL, herlig gjensyn! :-) 0 Siter
morsan Skrevet 6. desember 2010 Skrevet 6. desember 2010 14 x 5 og 15 x 4 Det er fordi fem ganger 14 er mer enn fire ganger 15. fire ganger 14 er 56 fire ganger 15 er 60 mens fem ganger 14 er 56 + 14 som er 70. Hm, ''Det er fordi fem ganger 14 er mer enn fire ganger 15. '' Minner meg om "fem myror är fler enn fyra elefanter" 0 Siter
morsan Skrevet 6. desember 2010 Skrevet 6. desember 2010 Skjønte hva du mente nå. Men vi tenkte ikke addering i det hele tatt - vi tenkte multiplikasjon. Men nå er det så varmt her at jeg må ut i gangen og lufte meg. Og legge resten av ungene. Men selv om faktorenes orden er likegyldig, betyr det ikke at sifrenes rekkefølge i tosifrede tall også er likegyldige :-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 6. desember 2010 Skrevet 6. desember 2010 http://www.youtube.com/watch?v=liPHRjsWKag Fantastisk! Hadde ikke sett den før :-) Passet jo veldig godt til kveldens mystiske matte-spørsmål! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 6. desember 2010 Skrevet 6. desember 2010 En svært hverdagslig forklaring er at det er fordi 14 bare er én mindre enn 15, og derfor får det stor betyning når det store tallet skal gjentas en gang til. Eller er det en annen forklaring de er ute etter...? De hadde ikke i lekse å svare på det - bare gjøre stykkene. Det var bare gutten min som lurte på det. Og jeg klarte ikke helt å svare. Ble ikke så velidg mye klokere av svaret ditt... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 6. desember 2010 Skrevet 6. desember 2010 Sånt er gøy. Jeg sitter og lurer på hva som er forskjellen mellom en fisk og ei ku! Jeg holder på å bli gal av sånne avanserte, abstrakte, komplikasjonsmessige problemstillinger!! Joda, noen kvelder er det litt artig å bli opphengt i sånne spørsmål.... Mitt vanligvis logiske og matematiske hode fungerer visst ikke helt i kveld... Er litt uggen i magen, så jeg skylder på magen... 0 Siter
Gjest Tuppehøna Skrevet 6. desember 2010 Skrevet 6. desember 2010 Hvorfor det er forskjell..? :-) Fordi svarene blir ulike.. Går det an å svare på noen annen måte? Om man blander gult og rødt blir det oransje, men blander du gult og blått blir det grønt. Hvorfor er det sånn? ...fordi det er sånn..... :-) 0 Siter
nick Skrevet 6. desember 2010 Skrevet 6. desember 2010 Joda, noen kvelder er det litt artig å bli opphengt i sånne spørsmål.... Mitt vanligvis logiske og matematiske hode fungerer visst ikke helt i kveld... Er litt uggen i magen, så jeg skylder på magen... Jeg tror du prøver å se noe som ikke er der. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 6. desember 2010 Skrevet 6. desember 2010 Hvorfor det er forskjell..? :-) Fordi svarene blir ulike.. Går det an å svare på noen annen måte? Om man blander gult og rødt blir det oransje, men blander du gult og blått blir det grønt. Hvorfor er det sånn? ...fordi det er sånn..... :-) Joda - det er jo bare sånn. Men hvis en bare tar de siste sifferene, så blir jo det 20 begge deler.... Men jeg vet jo at det så er tierne som er høyest... Nei, uff som jeg vaser, skulle tro jeg satt her og pimpet vin - men er fullstendig edru - bare med en youghurt innabords. Jeg forstår jo dette egentlig, men syntes faktisk han spurte et knallgodt spørsmål, gutten min :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.