Gå til innhold

lett sykdom, trening og immunforsvar

Anbefalte innlegg

Gjest for det meste anonym.

Jeg er forkjølet på andre uka nå. Jeg pleier å trene noen ganger hver uke. Det er viktig for at jeg skal føle meg vel, og for å kontrollere vekta. Forrige uke trente jeg to ganger på tross av at jeg kjente jeg hadde en lett infeksjon i kroppen. Men ikke feber vel og merke. Da skulle det være uproblematisk å trene har jeg fra flere hold nå. Den ene gangen trente jeg nok litt for hardt... Fikk maxpuls på 149. Som normalt sett ikke er så mye å skrive hjem om, men som nok var litt hardt i forhold til at jeg ikke var helt frisk. Fokjølelsen ble værre var resultatet. Så etter noen dager ble jeg bedre igjen, og følte at jeg hadde krefter til trening. Denne gangen trente jeg lett. Maxpuls nå på 136. Dagen etter var jeg igjen værre. Så nå har jeg bestemt meg for å kutte ut all trening til jeg er 100% frisk igjen. Måtte det gå fort!!

Syns det er rart at jeg ble værre etter den lette økta! Er det ikke slik at den type trening styrker immunforsvaret da? Jeg burde heller ha blitt bedre!

Eller er det slik at trening bare styrker immunforsvaret når man er helt frisk fra før? Håper noen kan svare på dette for det lurer jeg virkelig på. Hadde ikke vært så farlig å bli smittet av en forkjølelse hvis man stort sett kunne leve som vanlig mens det sto på...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357294-lett-sykdom-trening-og-immunforsvar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Du er inne på en vesentlig ting ved god form og fysisk trening og innvirking på immunforsvaret. Vi vet et veltrente (ikke utslitte av overdreven trening) har et bedre immunforsvar enn utrente. Får vi likevel en infeksjon, er det som oftest det beste å ta det det ganske med ro. Litt tett i nese med hoste osv. , men likevel følelse av å være frisk, tilsier at lett trening for de fleste går greit. Det kan rett og slett føles godt, men noen direkte stimulerende effekt på immunsystemet har det nok ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...