Gå til innhold

Erfaring med "frossen" skulder, noen?

Anbefalte innlegg

Gjest - Ingoen -

Ja, jeg sitter her med tidenes vondeste arm (les:mye vondere enn brukket håndledd for snart 2 år siden..).

Var hos legen i dag, han konkluderte med frossen skulder,

Har lest på internett, og forstår at dette vil ta mellom 1 -3 år å bli frisk av. Ikke særlig oppløftende, spesielt siden jeg er hjemme med 3 barn, hvorav det yngste 11 mnd (blytung og ikke kan gå enda). Fått beskjed om å holde armen _helt_ i ro i en god stund fremover. Lettere sagt enn gjort...

Mannen startet som ukependler for noen mnd siden og jeg begynner på min ulønnede perm i disse dager. Hadde planlagt å være hjemme uten lønn frem til 15.mai, og heller gå som vikar fire-fem dager pr mnd for å få litt inntekt ( er adjunkt). Usikker på om vi klarer oss på kun en lønning..

Noen gode råd til meg ? evt dele erfaringer.. aldri hørt om denne lidelsen før, jeg. Tar også til takke med gode ord, for i kveld triller tårene som bare det, både pga intense smerter og fortvilelse..

vennlig hilsen en lei ung fru..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357329-erfaring-med-frossen-skulder-noen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ompalompa

har dessverre hatt det selv. og kan ikke hjelpe deg. var til spesialister, fysioterapi og alt som finnes, etter krav fra lege. ble også operert, men ingenting hjalp. det varte i over tre år. kanskje det ikke hadde vart så lenge hvis armen hadde fått ro? det har jeg lurt på mange ganger.

men nå er min skulder en komplisert sak. har vært syk i sju år, fire operasjoner. tre av årene var den som sagt frosset. og det skjedde etter første operasjon. er ennå like vond, blir aldri bedre, men ønsker deg god bedring!

Gjest surikatt

har dessverre hatt det selv. og kan ikke hjelpe deg. var til spesialister, fysioterapi og alt som finnes, etter krav fra lege. ble også operert, men ingenting hjalp. det varte i over tre år. kanskje det ikke hadde vart så lenge hvis armen hadde fått ro? det har jeg lurt på mange ganger.

men nå er min skulder en komplisert sak. har vært syk i sju år, fire operasjoner. tre av årene var den som sagt frosset. og det skjedde etter første operasjon. er ennå like vond, blir aldri bedre, men ønsker deg god bedring!

Jeg hadde store plager med skulderen for noen år siden. Var til flere behandlere som bare sa at jeg måtte vente til det gikk over. Heldigvis slo jeg meg ikke til ro med dette og fikk time hos en fysioterapaut som driver med Redcord (slyngetrening). Behandlingene besto i slyngetrening, dyp vame behandling og massasje. Hadde tilsammen 12 behandlinger og da var jeg smertefri og hadde nesten full beveglighet i skuderen igjen. Har ikke hatt noen problemer etterpå heller:)

Gjest - Ingoen -

huff, syv år med skuldersmerter og 4 operasjoner - høres jammen ikke noe gøy ut! Håper du klarer å fungere sånn noenlunde i hverdagen med skuldera di.. Er skikkelig slitsomt å ha så store smerter, går jo ut over både nattesøvn og humør,

Tusen takk for svar!

Gjest - Ingoen -

Jeg hadde store plager med skulderen for noen år siden. Var til flere behandlere som bare sa at jeg måtte vente til det gikk over. Heldigvis slo jeg meg ikke til ro med dette og fikk time hos en fysioterapaut som driver med Redcord (slyngetrening). Behandlingene besto i slyngetrening, dyp vame behandling og massasje. Hadde tilsammen 12 behandlinger og da var jeg smertefri og hadde nesten full beveglighet i skuderen igjen. Har ikke hatt noen problemer etterpå heller:)

Men fikk du diagnosen frossen skulder ?

Jeg har forstått det slik at det som skiller denne lidelsen fra andre skulderplager, er at bevegelse gjør vondt værre og at tid, tålmodighet og ro er det beste tiltaket.

Var det ikke fryktelig vondt å trene? Sånn som jeg har det nå¨, så er det helt umulig å bevege armen i det hele tatt. Skreik som en stukket gris i dag tidlig da 3åringen la hånden på skuldera mi mens jeg forsøkte å hjelpe på med skoene., Stakkaren ble så forfjamset at han begynte å gråte selv. Huff, håper på at smertene går over raskt, akkurat nå høres kun stiv skulder uten smerter himmelsk ut !

Tusen takk for svar, surikatt!

Gjest surikatt

Jeg har forstått det slik at det som skiller denne lidelsen fra andre skulderplager, er at bevegelse gjør vondt værre og at tid, tålmodighet og ro er det beste tiltaket.

Var det ikke fryktelig vondt å trene? Sånn som jeg har det nå¨, så er det helt umulig å bevege armen i det hele tatt. Skreik som en stukket gris i dag tidlig da 3åringen la hånden på skuldera mi mens jeg forsøkte å hjelpe på med skoene., Stakkaren ble så forfjamset at han begynte å gråte selv. Huff, håper på at smertene går over raskt, akkurat nå høres kun stiv skulder uten smerter himmelsk ut !

Ja jeg fikk diagnoesen "frossen" skulder og ja det var vondt å få behandlinger. Jeg kunne heller ikke røre armen mer enn 5 cm og fikk nesten ikke sove pga av smertene. Siden jeg merket at behandlingene hjalp på bevegligheten holdt jeg ut smertene, men jeg må innrømme at tårene trillet. Jeg måtte betale behandlingen selv (450,- kr pr. behandling, det var ca 3 år siden). Litt dyrt, men det var vært hver krone.

Annonse

Dette kunne vært skrevet av meg:) Jeg hadde et par behandlinger mer bare. Har ikke hatt noen større plager siden, men jeg er rask til å gjøre øvelser og kutte ut pc-bruk når jeg merker at det murrer litt. Pc´n er verstingen når det gjelder min arm og skulder, og særlig den bærbare. Håndleddet får en litt uheldig stilling, og så forplanter det seg oppover.

Min lege anbefalte trening og ikke hvile da, bortsett fra i den mest akutte fasen, dvs de første dagene etter at det ble gørrvondt. Det er ikke noe kjære mor der:)

Gjest ompalompa

jeg fikk også den diagnosen, og selv om jeg fant fakta om lidelsen på nettet som viste at det beste var å være i ro, så sendte legen meg til alt mulig behandling. fysioterapien var noe av det jæ......jeg har vært borti. det var rene tortur, og det var som hele armen var i brann konstant. og så kunne velmenende venner si: å, det må vel bli verre før det kan bli bedre...he he. når blir det bedre?

Gjest ompalompa

huff, syv år med skuldersmerter og 4 operasjoner - høres jammen ikke noe gøy ut! Håper du klarer å fungere sånn noenlunde i hverdagen med skuldera di.. Er skikkelig slitsomt å ha så store smerter, går jo ut over både nattesøvn og humør,

Tusen takk for svar!

jeg sliter veldig. etter lang kamp og mye utprøving i navs regi, så fikk jeg tre år tidsbegrenset ufør, for å slappe av, og pleie meg selv...men sliter med smerter 24/7

• 4 år senere...

Hei.

Jeg har gått med Frozen shoulder i begge armene i nesten et år. Smertene har vært grusomme og bevegeligheten vanskelig.

Så fikk jeg et tips om å kontakte Idrettsmedisinen i Tvedestrand.

Her ble jeg grundig undersøkt med ultralyd og fikk  to sprøyter. Etter 2 dager var smertene så og si helt vekke og bevegeligheten er 90 %

Dette er absolutt noe å anbefale. :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...