Gå til innhold

Lesebrett eller nettbrett?

Anbefalte innlegg

Ok, jeg drømmer litt. Jeg har ikke tenkt å ta meg råd til noen av delene. MEN jeg lurer likevel: Er det smartest å kjøpe nettbrett a la iPad eller Samsung Galaxy et-eller-annet som f.eks lesebrett a la Kindle? Eller er Kindle bedre å lese på, overlegen på batterikapasitet eller har andre fordeler som gjør det klart smartest?

Jeg tenkte jo primært å bruke dingsen som bok, men har blitt merkelig avhengig av å ha nettilgang i tide og utide....og tenker at det hadde jo vært deilig å svippe innom mailen mellom kapitlene eller noe ;o)

Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357335-lesebrett-eller-nettbrett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sinbad Sjøfareren

Den store forskjellen er at Ipad og Samsung Galaxy tab har LCD-skjerm, mens lesebrett som feks Kindle har skjerm med elektronisk blekk (E-ink).

http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_paper

Skjermer med elektronisk blekk er mye bedre å lese tekst på enn LCD skjermer. De bruker dessuten bare strøm når man skifter side, og batteriet kan vare i flere uker før de må lades.

Men de har veldig dårlig oppdateringsfrekvens sammenliknet med LCD, slik at det går ikke an å se på video, nettlesing vil gå

mye dårligere osv. Dessuten er de fleste lesebrett bare i svart/hvitt, selv om det sannsynligvis vil komme flere med fargeskjerm i framtiden.

Og så er det selvfølgelig problemet med ulike proprietære formater på E-bøker, slik at feks. norske e-bøker ikke vil kunne leses på Kindle.

Gjest Sinbad Sjøfareren

Den store forskjellen er at Ipad og Samsung Galaxy tab har LCD-skjerm, mens lesebrett som feks Kindle har skjerm med elektronisk blekk (E-ink).

http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_paper

Skjermer med elektronisk blekk er mye bedre å lese tekst på enn LCD skjermer. De bruker dessuten bare strøm når man skifter side, og batteriet kan vare i flere uker før de må lades.

Men de har veldig dårlig oppdateringsfrekvens sammenliknet med LCD, slik at det går ikke an å se på video, nettlesing vil gå

mye dårligere osv. Dessuten er de fleste lesebrett bare i svart/hvitt, selv om det sannsynligvis vil komme flere med fargeskjerm i framtiden.

Og så er det selvfølgelig problemet med ulike proprietære formater på E-bøker, slik at feks. norske e-bøker ikke vil kunne leses på Kindle.

Så skal man hovedsakelig lese bøker kjøper man lesebrett, ellers kjøper man nettbrett eller netbook/laptop.

Jeg har hatt iPad noen måneder nå og digger den. Tester jeg har sett så langt holder på at iPad er overlegen på brukervennlighet og skjermoppløsning i forhold til konkurrentene, og i tillegg er det en del fordeler ved annen bruk en lesing (feks spill) siden android-programmer ikke er gode nok ennå. Dette vil selvfølgelig endre seg, men innen den tid har iPad utviklet seg også (feks blitt uavhengig av pc/ mac samt leveres i mange str etc, etc).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...