Gå til innhold

Jordskjelv:::::...../<<¨..¤------....///.....;,

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det eneste jordskjelvet jeg har opplevd var et lite et i Oslo i første halvdel av nittitallet en gang. "Soverommet" mitt i en gammel vaktmesterleilighet på Majorstua var en hjemmesnekra hemsaktig greie oppunder taket. Våkna av at det rista, og først trodde jeg det var en stor trailer eller noe som stod utenfor vinduet mitt og dundra. Etter en stund rista det så mye at jeg måtte holde meg fast, og da begynte jeg å mistenke at det var noe annet.

Det var et filleskjelv på tre komma noe, så det var bare moro, men jeg har ikke veldig lyst til å oppleve store skjelv.

Jeg var i Glomfjord en uke for å holde kurs en gang på 80-tallet. Da opplevde jeg et lite jordskjelv, det ligger nemlig i den kommunen der det er flest av dem:

http://www.snl.no/Mel%C3%B8y/kommune

Jeg forsto ikke at det var jordskjelv før jeg så det i lokalavisa dagen etter. Jeg lå på hotellsenga og halvsov og trodde jeg rykket ut av halvsøvnen fordi jeg hørte et smell og et rop nede fra resepsjonen. Smellet og utropet var nok fordi et eller annet ble ristet ned på gulvet - og rykningen var skjelvet. Men det var ikke stort.

Jeg var i Tyrkia, ikke langt fra Rhodos, i 2008. Vi våknet om morgenen ca halv sju av at hele senga ristet. Jeg skjønte ikke helt hva det var med en gang, men mannen var fort oppe av senga og så husene på andre siden av veien svaia ganske kraftig, og sa: Jordskjelv. Jeg ropte inn til dattera at hun skulle krype inn under bordet, men før hun rakk det var det over. Ca 20 sekunder. Ikke noe lyd eller noe, bare senga som hoppet på gulvet. Rakk ikke å bli redd for det var over før vi egentlig rakk å fordøye det. Fikk siden høre at Epi-senteret lå ved Rhodos, ca en time unna, og med styrke 6. Det eneste vi merket av "ettervirkninger" var at både mannen og jeg følte oss litt uvel den dage. Litt sånn uggen i kroppen, men tror det kom mer av måten vi ble vekket på, enn av selve jordskjelvet.

Jeg var i Tyrkia, ikke langt fra Rhodos, i 2008. Vi våknet om morgenen ca halv sju av at hele senga ristet. Jeg skjønte ikke helt hva det var med en gang, men mannen var fort oppe av senga og så husene på andre siden av veien svaia ganske kraftig, og sa: Jordskjelv. Jeg ropte inn til dattera at hun skulle krype inn under bordet, men før hun rakk det var det over. Ca 20 sekunder. Ikke noe lyd eller noe, bare senga som hoppet på gulvet. Rakk ikke å bli redd for det var over før vi egentlig rakk å fordøye det. Fikk siden høre at Epi-senteret lå ved Rhodos, ca en time unna, og med styrke 6. Det eneste vi merket av "ettervirkninger" var at både mannen og jeg følte oss litt uvel den dage. Litt sånn uggen i kroppen, men tror det kom mer av måten vi ble vekket på, enn av selve jordskjelvet.

Episentret. The location on Earth’s surface directly above the focus of an earthquake is the epicenter. Using the difference in arrival times between P and S waves, seismologists can determine the distance separating a recording station from the earthquake epicenter. When the distances are known from three or more seismic stations, the epicenter can be located using a method called triangulation.

Beskrivelsen av episenter tar visst lite hensyn til den menneskelige dramatikken rundt et jordskjelv.

Jeg var i Glomfjord en uke for å holde kurs en gang på 80-tallet. Da opplevde jeg et lite jordskjelv, det ligger nemlig i den kommunen der det er flest av dem:

http://www.snl.no/Mel%C3%B8y/kommune

Jeg forsto ikke at det var jordskjelv før jeg så det i lokalavisa dagen etter. Jeg lå på hotellsenga og halvsov og trodde jeg rykket ut av halvsøvnen fordi jeg hørte et smell og et rop nede fra resepsjonen. Smellet og utropet var nok fordi et eller annet ble ristet ned på gulvet - og rykningen var skjelvet. Men det var ikke stort.

Det kommer visst av landhevingen.

''Forskere tror nå at jordskjelvsvermene i Nordland skyldes den fortsatt pågående landehevningen etter siste istid som var ferdig for nesten 10.000 år siden. Nordland stiger fortsatt med opp mot fire millimeter i året, mens havbunnen i vest ligger mer eller mindre stille. Dermed får vi store spenninger i jordskorpen som utløses gjennom grunne svermer med små jordskjelv. Variasjonene langsmed kysten tyder dog på at andre, lokale effekter også spiller inn.

''

http://www.jordskjelv.no/jordskjelv/svermer.html

Der lærte jeg noe nytt.

Annonse

Det eneste jordskjelvet jeg har opplevd var et lite et i Oslo i første halvdel av nittitallet en gang. "Soverommet" mitt i en gammel vaktmesterleilighet på Majorstua var en hjemmesnekra hemsaktig greie oppunder taket. Våkna av at det rista, og først trodde jeg det var en stor trailer eller noe som stod utenfor vinduet mitt og dundra. Etter en stund rista det så mye at jeg måtte holde meg fast, og da begynte jeg å mistenke at det var noe annet.

Det var et filleskjelv på tre komma noe, så det var bare moro, men jeg har ikke veldig lyst til å oppleve store skjelv.

Interessant!

Sukk..

Jeg har opplevd jordskjelv to ganger. Ett på sunnmøre på nærmere 4 (3,7?) eller rundt der og ett på en av øyene i Hellas. Det siste vet jeg ikke hvor det lå på skalaen. Da det var jordskjelv på sunnmøre befant jeg meg på kjøkkenet, satt og spiste frokost tror jeg. Skjønte først ingen ting, men da jeg hørte det begynte å klirre i glassene i skapet på stua ante det meg at det var et jordskjelv. Det varte ikke så lenge, men det føltes lenger enn det var. Ganske stilig i grunnen. Skjelvet i Hellas var visst hverdagskost der. Ingen reagerte utenom oss turistene.

Gjest Elextra

Kan ikke huske å ha opplevd jorskjelv, så da har jeg neppe det (selv om det er stor sannsynlighet for at jeg var i Oslo da det du nevnte skjedde - når var det?).

Har ellers vært mange store skjelv i Norge, og vil vel skje igjen:

http://www.snl.no/jordskjelv/Store_jordskjelv_i_Norge

Kan ikke huske å ha opplevd jorskjelv, så da har jeg neppe det (selv om det er stor sannsynlighet for at jeg var i Oslo da det du nevnte skjedde - når var det?).

Jeg har så dårlig hukommelse når det gjelder årstall, men jeg tror det må ha vært rundt 1994. Jeg husker at det stod om det i avisene etterpå, så kanskje det er mulig å finne ut? Kanskje du sov så tungt at du ikke merket det, eller evt hadde en sengepartner som fikk jorda til å riste og ikke merket det av den grunn;)

Annonse

Gjest Elextra

Jeg har så dårlig hukommelse når det gjelder årstall, men jeg tror det må ha vært rundt 1994. Jeg husker at det stod om det i avisene etterpå, så kanskje det er mulig å finne ut? Kanskje du sov så tungt at du ikke merket det, eller evt hadde en sengepartner som fikk jorda til å riste og ikke merket det av den grunn;)

''eller evt hadde en sengepartner som fikk jorda til å riste og ikke merket det av den grunn;)

''

Antakelig var det slik det hang sammen! :P

Gjest Elextra

Ah, 12. desember 1994, det må ha vært under (etter) julebordet, ja *S*

http://www.jordskjelv.no/cgi-bin/showpage.cgi?type=qsearch&id=1169580861

Der var det, ja. Jeg husker det var vinter, men jeg mener bestemt at det stod i avisene at det var sterkere enn såvidt over 2. Jeg ser for meg 3 komma noe, men det må være hukommelsen som spiller meg et puss. Det ristet merbart, det er nå i alle fall helt sikkert:)

Ikke jordskjelv av betydning, men kan huske tre mindre skjelv i Oslo-området.

Første gangen var jeg på en deltidsjobb i sentrum. Det føltes som om en gedigen trailer kjørte forbi rett utenfor døra. Det ristet godt.

Andre gangen satt jeg i sofaen hjemme, og tredje gangen var på min nåværende jobb. Da spratt alle kollegene ut fra sine kontorer og ut i fellesområdet med en bekymret mine.

Heldigvis har jeg ikke opplved noe verre enn dette.

Det kommer nok an på hvor man er og hva man gjør om man merker mindre skjelv.

Over her skrev jeg at jeg kan huske tre mindre skjelv i Oslo-området, og det første av dem var nok 1989-skjelvet som er nevnt i linken du la ut. Jeg befant meg da i første etasje i en bygning ikke så langt fra Holbergs plass.

Hmmm... det skjelvet kan jeg ikke ha merket.

Men skjelv nr 2 for meg må ha vært dette:

''29/11/2000 23:07:53 3.7 Ca. 19 km sør-sørvest for Halden''

For jeg husker det var mens sønnen var liten (født 1997), det var litt sent om kvelden, og det var senhøsten/vinteren. Også det at epi-centeret lå sør for Oslo høres kjent ut.

Men skjelv nr 3 passer ikke med noe på lista.

Ikke jordskjelv av betydning, men kan huske tre mindre skjelv i Oslo-området.

Første gangen var jeg på en deltidsjobb i sentrum. Det føltes som om en gedigen trailer kjørte forbi rett utenfor døra. Det ristet godt.

Andre gangen satt jeg i sofaen hjemme, og tredje gangen var på min nåværende jobb. Da spratt alle kollegene ut fra sine kontorer og ut i fellesområdet med en bekymret mine.

Heldigvis har jeg ikke opplved noe verre enn dette.

Så du har bodd i Oslo!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...