Gå til innhold

De selvutvikla damene!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest MayLynn

Tenker at her er det en ung student som ikke har peiling jeg... Ikke at jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen hun gir av rike damer med tidligere eget firma, åndelighet og det hele - men det er noe som vitner om lite livserfaring her....

Hun kan vente til hun blir 40 og har begynt å få smerter i ledd og muskler som legene ikke finner ut av - kanskje hun selv da forsøker noe alternativt for å finne ut hva som er galt?

Gjest Nickløsheletiden

Tenker at her er det en ung student som ikke har peiling jeg... Ikke at jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen hun gir av rike damer med tidligere eget firma, åndelighet og det hele - men det er noe som vitner om lite livserfaring her....

Hun kan vente til hun blir 40 og har begynt å få smerter i ledd og muskler som legene ikke finner ut av - kanskje hun selv da forsøker noe alternativt for å finne ut hva som er galt?

Problemet er at de bare blir psykere av det.

Jeg lo litt av artikkelen. Det burde jeg ikke gjort for jeg mener at det Martha og andre likesinnede driver med ødelegger folk psykisk og i tillegg ruinerer dem.

Folk må selvfølgelig få drive med det de ønsker å drive med, men det er ikke sunt dette altså.

Hun nevner vel ikke noe om at man ikke skal gjøre noe med smerter i ledd?

Gjest MayLynn

Problemet er at de bare blir psykere av det.

Jeg lo litt av artikkelen. Det burde jeg ikke gjort for jeg mener at det Martha og andre likesinnede driver med ødelegger folk psykisk og i tillegg ruinerer dem.

Folk må selvfølgelig få drive med det de ønsker å drive med, men det er ikke sunt dette altså.

Hvem blir psykere? Mener du at smerter i ledd og muskler er psykisk?

Gjest Nickløsheletiden

''Hvem blir psykere? Mener du at smerter i ledd og muskler er psykisk?''

Jeg mener ikke at smerter i ledd og muskler er er psykisk i seg selv, men jeg mener at de som skal løse slike plager ved hjelp av selvutviklingsbøker, diverse kurs, englekurs osv ofte sliter psykisk og at disse muligens "kjenner for godt etter".

Og jeg mener at disse "utbrente" damene kanskje kunne hatt godt av en hverdag hvor de måtte stå opp og komme seg på jobb isteden, slik at de fikk mindre tid til å pleie seg selv og følelsene sine.

Annonse

''Mener du at smerter i ledd og muskler er psykisk?''

Min fantastiske manuellterapeut forklarte dette med "uforklarlige" muskel- og leddsmerter sånn: Når man går med reelle vondter over tid, som ikke blir behandlet, så går hele nervesystemet til slutt i alarmberedskap. Da vil alle nye vondter oppleves som veldig vonde, selv om de i en frisk kropp knapt nok hadde blitt registrert. Og da havner man veldig fort over i det som blir kalt fibromyalgi eller uforklarlige smerter.

For den som opplever dette, er det hele fullstendig reelt, men det er egentlig kropp og hjerne som spiller oss et puss. Det er derfor kjempeviktig å behandle de første symptomene, slik at man ikke ender med nervesystemet i alarmberedskap. Og det er derfor også LP fungerer, da lærer man å ignorere disse uforklarlige vondtene.

Jeg mener ikke at smerter i ledd og muskler er er psykisk i seg selv, men jeg mener at de som skal løse slike plager ved hjelp av selvutviklingsbøker, diverse kurs, englekurs osv ofte sliter psykisk og at disse muligens "kjenner for godt etter".

Og jeg mener at disse "utbrente" damene kanskje kunne hatt godt av en hverdag hvor de måtte stå opp og komme seg på jobb isteden, slik at de fikk mindre tid til å pleie seg selv og følelsene sine.

Jeg er enig med deg, men jeg har fått så ørene flagrer noen ganger for å si slike ting høyt selv om jeg velger mine ord med omhu i litt større grad i RL enn her. Med årene har det blitt slik at jeg har kommet i kontakt med veldig mange av denne typen damer(og et par menn), og samtlige har det til felles at de har altfor mye tid til å gå rundt og kjenne etter hvor vondt alt er og hvor trist de har det. Symptomene forsvinner ofte så fort det er snakk om å gjøre noe de liker og når de har travle dager. Jeg blir bare mer og mer overbevist om at folk ikke har godt av for mye tid til å fordype seg i seg selv. De blir jo bare mer selvsentrerte og sjuke for hver måned som går. Lediggang og kjedsomhet er veldig helseskadelig.

Gjest Nickløsheletiden

Jeg er enig med deg, men jeg har fått så ørene flagrer noen ganger for å si slike ting høyt selv om jeg velger mine ord med omhu i litt større grad i RL enn her. Med årene har det blitt slik at jeg har kommet i kontakt med veldig mange av denne typen damer(og et par menn), og samtlige har det til felles at de har altfor mye tid til å gå rundt og kjenne etter hvor vondt alt er og hvor trist de har det. Symptomene forsvinner ofte så fort det er snakk om å gjøre noe de liker og når de har travle dager. Jeg blir bare mer og mer overbevist om at folk ikke har godt av for mye tid til å fordype seg i seg selv. De blir jo bare mer selvsentrerte og sjuke for hver måned som går. Lediggang og kjedsomhet er veldig helseskadelig.

Jeg har samme erfaringen som deg. Jeg skal møte en av de denne uka. Jeg vet hva samtalene for det meste kommer til å dreie seg om og da sier jeg ja og ha :-)

Jeg sier selvfølgelig ikke det samme til henne som jeg gjør her på dol jeg heller. Dette er et diskusjonsforum, så her bør det være litt høyt under taket :-)

Hun håner ihvertfall det å rense kroppen etc, dietter osv som mange bruker for å forsøke å lindre slike smerter

Hvis du leser kronikken, så ser du at de hun har en høne å plukke med, er de som påstår at de kan hjelpe og helbrede andre (men ikke kan det).

Gjest MayLynn

Hm - jeg har fått smerter i ledd og muskler de siste årene - noe som gjør at jeg ikke lenger kan trene i det hele tatt (jeg var veldig aktiv før). Men er i full jobb og sliter ikke psykisk. Har fått påvist matintoleranser bla og vil prøve diett men du aner ikke hvor mye "motstand" jeg møter over alt.... Blir helt overgitt over alle fordommene man møter når man lider av noe som ingen finner ut av. Så for meg blir det litt for lettvindt når jeg hører slike uttalelser. Folk kan heller være glade for at de slipper disse plagene selv (og nei - jeg kjenner ikke godt etter).

Gjest MayLynn

''Mener du at smerter i ledd og muskler er psykisk?''

Min fantastiske manuellterapeut forklarte dette med "uforklarlige" muskel- og leddsmerter sånn: Når man går med reelle vondter over tid, som ikke blir behandlet, så går hele nervesystemet til slutt i alarmberedskap. Da vil alle nye vondter oppleves som veldig vonde, selv om de i en frisk kropp knapt nok hadde blitt registrert. Og da havner man veldig fort over i det som blir kalt fibromyalgi eller uforklarlige smerter.

For den som opplever dette, er det hele fullstendig reelt, men det er egentlig kropp og hjerne som spiller oss et puss. Det er derfor kjempeviktig å behandle de første symptomene, slik at man ikke ender med nervesystemet i alarmberedskap. Og det er derfor også LP fungerer, da lærer man å ignorere disse uforklarlige vondtene.

Hører hva han sier men er ikke enig...

Ihvertfall ikke når det gjelder meg selv. Man innbiller seg ikke at man får kramper i musklene mens man trener feks... Og man innbiller seg ikke at leddene er så stive at man nesten ikke klarer å brekke dem opp om morgenen.

Dessuten har jeg slett ikke tro på at LP virker... jo kanskje for mennesker som bare sliter psykisk eller trenger en måte å takle den fysiske sykdommen sin bedre. Men det er ikke alle som har fysiske plager som sliter psykisk...

Anbefaler deg å se Puls på mandag 19.30, da skal de vise en film om ei med ME som har prøvd bla LP.

I gamle dager trodde de at MS var psykisk forresten...

Hører hva han sier men er ikke enig...

Ihvertfall ikke når det gjelder meg selv. Man innbiller seg ikke at man får kramper i musklene mens man trener feks... Og man innbiller seg ikke at leddene er så stive at man nesten ikke klarer å brekke dem opp om morgenen.

Dessuten har jeg slett ikke tro på at LP virker... jo kanskje for mennesker som bare sliter psykisk eller trenger en måte å takle den fysiske sykdommen sin bedre. Men det er ikke alle som har fysiske plager som sliter psykisk...

Anbefaler deg å se Puls på mandag 19.30, da skal de vise en film om ei med ME som har prøvd bla LP.

I gamle dager trodde de at MS var psykisk forresten...

Litt usikker på om jeg greide å få fram budskapet her, siden det virker som du misforsto kraftig.

Jeg sier selvfølgelig ikke at det gjelder deg, men det gjelder for veldig, veldig mange som har det man kaller "uforklarlige ledd- og muskelsmerter" eller fibromyalgi: Når man går over tid med en reell vondte, f.eks. en vond skulder/en vond albue/et vondt kne, som ikke blir behandlet, så vil man etter hvert sette hele nervesystemet i alarmberedskap slik at ALT vil virke mye vondere enn det ville vært i en helt frisk kropp.

Altså, det er helt reelle smerter for den det gjelder, men siden det ikke er en faktisk skade er det vanskelig/umulig å finne ut av. Derfor ender man fort i den sekken som kalles for fibromyalgi eller "uforklarlige ledd- og muskelsmerter".

Om man tror eller ikke tror på LP er jo litt uinteressant. Noen har fått et nytt liv etter å ha gjennomført kurset, andre har ikke. Det er vel slik at man må være veldig motivert for å få noen nytte av det, og det handler om selvhypnose. Slett ikke alle kan hypnotiseres.

Det mange stiller spørsmål rundt er hvordan dette fungerer om man virkelig får en skade. Vil man da gå med denne skaden fordi man har lært seg teknikk for å ikke kjenne på det vonde, eller vil man reagere "normalt". Jeg vet ikke, og jeg er heller ikke i den kategorien mennesker som vil ha noe nytte av et slik kurs.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...