Gjest Tul29 Skrevet 8. desember 2010 Skrevet 8. desember 2010 Eller har det bare blitt færre som ønsker å jobbe i butikk og spisesteder? Må innrømme at jeg blir overrasket over å treffe norske butikkansatte i disse tider. Kanskje er det fordi jeg bor i Oslo sentrum? 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. desember 2010 Skrevet 8. desember 2010 Det er bare pakistanere og tyrkere som jobber i butikkene her, ingen svensker og ingen nordmenn. 0 Siter
Gjest MayLynn Skrevet 8. desember 2010 Skrevet 8. desember 2010 Nordmenn er visst blitt "for fine" til å ta slike jobber... 0 Siter
Gjest Vizzvazz Skrevet 9. desember 2010 Skrevet 9. desember 2010 Jeg vet ikke, men må si at jeg opplever svenske ekspeditører, sykepleiere osv mye mer serviceinnstillte og vennlige enn nordmenn... kanskje derfor de foretrekkes? 0 Siter
Gjest Tul29 Skrevet 9. desember 2010 Skrevet 9. desember 2010 Jeg vet ikke, men må si at jeg opplever svenske ekspeditører, sykepleiere osv mye mer serviceinnstillte og vennlige enn nordmenn... kanskje derfor de foretrekkes? Kanskje de er mere serviceinnstilte fordi de bare skal være her i kortere perioder, tjene mye penger, for så å reise jorden rundt? 0 Siter
Gjest men det er nå min mening da Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 Det er bare pakistanere og tyrkere som jobber i butikkene her, ingen svensker og ingen nordmenn. pakistanerne og tyrkerne forstår jeg. De har sannsynligvis kommet hit som flyktninger, og da er det jo kjempeflott at de får seg jobb. De skal jo bo her og være en del av det norske samfunnet. Det jeg sliter med er alle EØS-folkene som kommer hit. Det er forsåvidt greit når de jobber, men så mister de jobben og får dagpenger (eller ikke får hvis de ikke har jobbet lenge nok) og så skal nav liksom sette inn alle kluter på å finne jobber og praksisplasser og tiltak til dem, når det er nok andre folk som sliter. Folk som kommer hit fordi di har fått en jobb her kan sannelig komme seg hjem igjen når de mister jobben. Men det er nå min mening da. 0 Siter
Gjest MayLynn Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 pakistanerne og tyrkerne forstår jeg. De har sannsynligvis kommet hit som flyktninger, og da er det jo kjempeflott at de får seg jobb. De skal jo bo her og være en del av det norske samfunnet. Det jeg sliter med er alle EØS-folkene som kommer hit. Det er forsåvidt greit når de jobber, men så mister de jobben og får dagpenger (eller ikke får hvis de ikke har jobbet lenge nok) og så skal nav liksom sette inn alle kluter på å finne jobber og praksisplasser og tiltak til dem, når det er nok andre folk som sliter. Folk som kommer hit fordi di har fått en jobb her kan sannelig komme seg hjem igjen når de mister jobben. Men det er nå min mening da. Ja det er akkurat det FRP og Høyre folkene glemmer. At den billige arbeidskraften ikke så lett lar seg sparke ut igjen når jobben er ferdig ;-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 pakistanerne og tyrkerne forstår jeg. De har sannsynligvis kommet hit som flyktninger, og da er det jo kjempeflott at de får seg jobb. De skal jo bo her og være en del av det norske samfunnet. Det jeg sliter med er alle EØS-folkene som kommer hit. Det er forsåvidt greit når de jobber, men så mister de jobben og får dagpenger (eller ikke får hvis de ikke har jobbet lenge nok) og så skal nav liksom sette inn alle kluter på å finne jobber og praksisplasser og tiltak til dem, når det er nok andre folk som sliter. Folk som kommer hit fordi di har fått en jobb her kan sannelig komme seg hjem igjen når de mister jobben. Men det er nå min mening da. Tyrkere og pakistanere har da aldri vært flyktninger, de har kommet hit for å jobbe akkurat som svenskene, her har nok alle samme motivet og det er penger. Men jeg har hatt flere svensker som har jobbet for meg og sett svenske bartendere og butikkansatte og ingen jobber så hardt som svenskene. De har en arbeidmoral som vi kunne misunne dem. De lurer seg ikke unna jobben de altså. 0 Siter
Gjest men det er nå min mening da Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 Tyrkere og pakistanere har da aldri vært flyktninger, de har kommet hit for å jobbe akkurat som svenskene, her har nok alle samme motivet og det er penger. Men jeg har hatt flere svensker som har jobbet for meg og sett svenske bartendere og butikkansatte og ingen jobber så hardt som svenskene. De har en arbeidmoral som vi kunne misunne dem. De lurer seg ikke unna jobben de altså. Ok, da er ikke tyrkerne og pakistanerne det spor bedre ;-) Men jeg trodde ikke det var så lett å komme og få arbeid tidligere som det nå er med de nye eøs-reglene. I alle fall ikke å komme og bli også når du mister jobben. Men jeg har ikke forsket på dette så jeg kan ta fullstendig feil. 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 Ok, da er ikke tyrkerne og pakistanerne det spor bedre ;-) Men jeg trodde ikke det var så lett å komme og få arbeid tidligere som det nå er med de nye eøs-reglene. I alle fall ikke å komme og bli også når du mister jobben. Men jeg har ikke forsket på dette så jeg kan ta fullstendig feil. Tyrkerne og pakistanerne ble da virkelig invitert hit til landet på slutten av 60-tallet da vi trengte arbeidskraft. Det trenger vi enda, det er ikke så stor arbeidsløshet her i forhold til andre land. 0 Siter
Gjest men det er nå min mening da Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 Tyrkerne og pakistanerne ble da virkelig invitert hit til landet på slutten av 60-tallet da vi trengte arbeidskraft. Det trenger vi enda, det er ikke så stor arbeidsløshet her i forhold til andre land. Joda,og at de kommer og jobber synes jeg jo også er helt greit, men jeg sliter med at de ikke drar hjem igjen når de ikke lenger har jobb. Jeg sliter virkelig med at nav skal bruke sin tid og sine ressurser på å hjelpe tyskere og polakker. Det er godt mulig jeg trenger en holdningsendring, men enn så lenge sliter jeg. Mulig jeg ikke vet nok om hvordan det er å bo i Polen og Tyskland, men jeg trodde i alle fall ikke Tyskland var noe ille land å bo i ;-) 0 Siter
Gjest men det er nå meg da Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 Joda,og at de kommer og jobber synes jeg jo også er helt greit, men jeg sliter med at de ikke drar hjem igjen når de ikke lenger har jobb. Jeg sliter virkelig med at nav skal bruke sin tid og sine ressurser på å hjelpe tyskere og polakker. Det er godt mulig jeg trenger en holdningsendring, men enn så lenge sliter jeg. Mulig jeg ikke vet nok om hvordan det er å bo i Polen og Tyskland, men jeg trodde i alle fall ikke Tyskland var noe ille land å bo i ;-) og for så vidt Sverige også 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 Joda,og at de kommer og jobber synes jeg jo også er helt greit, men jeg sliter med at de ikke drar hjem igjen når de ikke lenger har jobb. Jeg sliter virkelig med at nav skal bruke sin tid og sine ressurser på å hjelpe tyskere og polakker. Det er godt mulig jeg trenger en holdningsendring, men enn så lenge sliter jeg. Mulig jeg ikke vet nok om hvordan det er å bo i Polen og Tyskland, men jeg trodde i alle fall ikke Tyskland var noe ille land å bo i ;-) Jeg kjenner et par østtyskere som har bodd her i nærmere 20 år og de kom etterat muren falt og da hadde østtyskerne det ganske ille. De var uten jobb, nesten ikke penger, bodde dårlig, jeg har stort sett hørt det av konene til disse mennene som fikk sjokk når de skulle ned å besøke svigerforeldrene. Jeg vet ikke hvor stor forskjell på øst og vest nå. 0 Siter
Gjest men det er nå meg da Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 Jeg kjenner et par østtyskere som har bodd her i nærmere 20 år og de kom etterat muren falt og da hadde østtyskerne det ganske ille. De var uten jobb, nesten ikke penger, bodde dårlig, jeg har stort sett hørt det av konene til disse mennene som fikk sjokk når de skulle ned å besøke svigerforeldrene. Jeg vet ikke hvor stor forskjell på øst og vest nå. Da hadde de det, ja, men jeg snakker jo om folk som kommer nå. 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 Da hadde de det, ja, men jeg snakker jo om folk som kommer nå. Men de kommer jo fordi de ikke har det greit hjemme uansett hvilket land de kommer fra. Vi hadde ikke flyttet fra Norge hvis det ikke var for at vi hadde det kjipt her, alle vil jo helst bo i sitt eget land. 0 Siter
Gjest men det er nå meg da Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 Men de kommer jo fordi de ikke har det greit hjemme uansett hvilket land de kommer fra. Vi hadde ikke flyttet fra Norge hvis det ikke var for at vi hadde det kjipt her, alle vil jo helst bo i sitt eget land. Vel, jeg tviler på at det gjelder alle. Spesielt svenskene :-p De har det ikke nødvendigvis kjipt der de kommer fra, men at de har det bedre her tviler jeg ikke på. Norge har et fantastisk velferdssystem. 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 Vel, jeg tviler på at det gjelder alle. Spesielt svenskene :-p De har det ikke nødvendigvis kjipt der de kommer fra, men at de har det bedre her tviler jeg ikke på. Norge har et fantastisk velferdssystem. Jeg tror svenskene har et like godt velferdsystem som vi har og at de kommer for å jobbe for det er nesten umulig for unge folk å få jobb for øyeblikket. Jeg har aldri snakket med en svenske her som går på sosialkontoret, men nå må man ha bodd to år i bydelen for å få penger der her så mister de jobben så tror jeg at de reiser hjem. De som har jobbet hos meg har i vært fall sluttet for å reise hjem 0 Siter
Gjest men det er nå min mening da Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 Jeg tror svenskene har et like godt velferdsystem som vi har og at de kommer for å jobbe for det er nesten umulig for unge folk å få jobb for øyeblikket. Jeg har aldri snakket med en svenske her som går på sosialkontoret, men nå må man ha bodd to år i bydelen for å få penger der her så mister de jobben så tror jeg at de reiser hjem. De som har jobbet hos meg har i vært fall sluttet for å reise hjem ''Jeg har aldri snakket med en svenske her som går på sosialkontoret, men nå må man ha bodd to år i bydelen for å få penger der '' Det er ikke lov. Og i andre steder i landet får svensker også sosialhjelp. 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 ''Jeg har aldri snakket med en svenske her som går på sosialkontoret, men nå må man ha bodd to år i bydelen for å få penger der '' Det er ikke lov. Og i andre steder i landet får svensker også sosialhjelp. Jeg vet at det ikke er lov, men jeg tror sosialkontoret her har sine egne regler. Ombudet har masse klager på dem og de følger fremdeles ikke lovene og har aldri gjort det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.