Gå til innhold

Oppgjør etter hussalg.

Anbefalte innlegg

Gjest Mye rart omkring.

Har du greie på dette?

Har solgt en eiendom. Megler sier at først skal penger innbetales, så skal vi ha overtagelse, så skal alle papirene tinglyses og pengene for huset blir ikke overfør min konto før tinglysningen er i orden, det kan ta alt fra en til tre uker.

Jeg synes det er rart. Banken betaler ut kjøpers lån til megler, jeg skriver kontrakt og selger huset, samt gir fra meg nøkler etc. Og så skal ikke oppgjøre ordnes opp i før tinglysninga er i orden.

Hvorfor ikke?

Tinglysning er jo ikke noe som kan gå feil, og salget er jo gjennomført.

Hvor kommer denne regelen fra? Og hva er den for?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357418-oppgj%C3%B8r-etter-hussalg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mye rart omkring.

Ting må i alle fall være orden før alt blir endelig...

Hos oss har banken og megler ordnet alt.

Betingelsen var at så og så mange prosent skulle være på meglers konto ved kontrakstinngåelse, så ville resten bli overført når alt var tinglyst.

Det er vel noen slike betingelser her også. Det jeg jo ikke skjønner er hvorfor tinglysninga må være ferdig før oppgjøret blir gjort.

Selgers bank har jo betalt ut pengene, og jeg har gitt fra meg nøklene. Det er jo ingen grunn til å vente på at tinglysninga blir ferdig?

Hva kan skje? At tinglysninga ikke går i orden og derfor gjelder ikke salget? Tinglysning er jo bare en "bekreftelse/styrking" av de avtalene vi har inngått og har gjort ferdig.

Gjest Mye rart omkring.

Les kontrakten.

Joda, jeg kan lese kontrakten og jeg kan høre med megler. Det heter seg, som jeg skrev, at kjøper betaler til megler, jeg gir fra meg nøkler. Og megler sitter på pengene til papirene er tinglyst.

Det jeg lurer på er jo hvorfor ikke oppgjøre blir gjort når nøkler overleveres? Tinglysninga er jo bare at avtalene vi har gjort bekreftes på en måte, det er jo ikke noe som kan gå feil. Og om noe kunne gått feil, så burde jo først og fremst ikke nøklene vært levert ut og huset innflyttet.

Annonse

Gjest Mye rart omkring.

Hva om du samme dagen har solgt eiendommen til også en annen person? Hvem av de to nye eierne skal da ha retten på eiendommen?

Siden de fleste går gjennom megler så er det megler som håndterer salget i så måte. En megler selger ikke til to stk.

Hadde jeg selgt privat og solgt det til flere så regner jeg med at en rettsak hadde gitt huset til første jeg skrev kontrakt med.

Men hvis det er det som er tingen så kan jeg jo selge huset til mange flere til på den tiden jeg har fra kontraktsmøtet og til papirene er tinglyst.

Kan ikke se at det går an å selge til fler slik du foreslår.

Siden de fleste går gjennom megler så er det megler som håndterer salget i så måte. En megler selger ikke til to stk.

Hadde jeg selgt privat og solgt det til flere så regner jeg med at en rettsak hadde gitt huset til første jeg skrev kontrakt med.

Men hvis det er det som er tingen så kan jeg jo selge huset til mange flere til på den tiden jeg har fra kontraktsmøtet og til papirene er tinglyst.

Kan ikke se at det går an å selge til fler slik du foreslår.

Poenget mitt er at reglene rundt dette er utformet for å sikre at alle parter får sitt. Tinglysning har betydning for avgjørelser av konflikter dersom flere har rettigheter til samme eiendom.

Gjest Mye rart omkring.

Poenget mitt er at reglene rundt dette er utformet for å sikre at alle parter får sitt. Tinglysning har betydning for avgjørelser av konflikter dersom flere har rettigheter til samme eiendom.

Så hvis det er problemer så kan de la være å gi meg pengene mine.

Hva gjør de med de som har flyttet inn i boligen og som sitter med nøkler og alt da?

Sånn som du mener det så burde det ikke vært overtagelse av eiendommen heller da før alt var tinglyst.

Hva gjør de med de som har flyttet inn i boligen og som sitter med nøkler og alt da?

Sånn som du mener det så burde det ikke vært overtagelse av eiendommen heller da før alt var tinglyst.

Ja, hvis det er problemer, så får du ikke pengene dine før problemene er løst. (Tinglysning går forøvrig svært hurtig for tiden, jeg sørget nettopp for en hjemmelsoverføring, og fikk papirene i retur innen tre dager. )

Kjøperne har jo tydeligvis betalt, så sånn sett så risikerer ikke du noe ved at overtagelsen har skjedd. Det er jo de som trenger sikkerhet for at de virkelig har fått det de har betalt for, nemlig eiendomsretten til eiendommen.

''Hva gjør de med de som har flyttet inn i boligen og som sitter med nøkler og alt da?''

Hvis en husselger pga manglende eller dårlige rutiner rundt tinglysning klarer å selge huset på nytt, og kjøper nr 2 får tinglyst sin rett først, vil det være "nr 2" som per definisjon er eier, og vedkommende kan da kreve utkastelse av dem som bor i huset hans uten lov.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...