Gjest Kamillaa Skrevet 9. desember 2010 Skrevet 9. desember 2010 Det var en gravid dame som skrev en artikkel i Aftenpostens aftensutgave for noen dager siden. Hun var frustrert over at nesten ingen tilbød henne sitteplass på bussen da hun var gravid og hadde en del ekstra kilo å bære på. jeg vet at oslofolk, og kanskje nordmenn generelt er dårlige på nettopp dette. Å være gammel eller funksjonshemmet er heller ikke nok i mange tilfeller, hvis en vil ha et sete på bussen. Men på den andre siden: kan en alltid vite om noen er gravid? Jeg var helt sikker på at en bekjent av meg var høygravid, men det viste seg at hun bare hadde lagt på seg noe veldig. Kan gravide risikere å ikke få seteplass da folk kan bli usikre på om de er gravide eller bare tjukke? Man vil jo helst ikke såre folk heller. Jeg har en rimelig oppblåst mage og kan se ut som om jeg er noen måneder på vei. Jeg håper virkelig ikke at det blir så ille at jeg blir tilbudt seteplass ;-) 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 9. desember 2010 Skrevet 9. desember 2010 ''Jeg har en rimelig oppblåst mage og kan se ut som om jeg er noen måneder på vei. Jeg håper virkelig ikke at det blir så ille at jeg blir tilbudt seteplass ;-)'' Skal ikke være lett! Jeg har kroniske smerter, særlig når jeg står, men ville likevel tilbudt setet til en høygravid kvinne! Så får vi håpe at vi ikke møtes på bussen eller trikken;))) 0 Siter
Gjest Swede Skrevet 9. desember 2010 Skrevet 9. desember 2010 Ja til høygravide. Det er vel lett å se? 0 Siter
Gjest Kamillaa Skrevet 9. desember 2010 Skrevet 9. desember 2010 Ja til høygravide. Det er vel lett å se? Som regel, men ikke alle høygravide ser høygravide ut.. Det har vel noe med hvor kiloene er plassert. Eller bør vi gi bort setet til alle som har noen kilo ekstra uansett? 0 Siter
Gjest Swede Skrevet 9. desember 2010 Skrevet 9. desember 2010 Som regel, men ikke alle høygravide ser høygravide ut.. Det har vel noe med hvor kiloene er plassert. Eller bør vi gi bort setet til alle som har noen kilo ekstra uansett? ''Eller bør vi gi bort setet til alle som har noen kilo ekstra uansett?'' Ikke tale om. Overvektige har seg selv å skylde på. De får ingen sympati fra meg. 0 Siter
Gjest FruH Skrevet 9. desember 2010 Skrevet 9. desember 2010 Ja, både til gravide og funksjonshemmede, innimellom. Har selv en kronisk betennelse i bena som av og til gir meg en del smerter. Da blir jeg sittende. Men opplevde at jeg reiste meg for en eldre dame med stokk på bussen, og før jeg fikk summet meg ble plassen okkupert av en 16 årig blondine med pelsstøvler og tyggegummi. Sa på en høflig måte at jeg egentlig hadde tiltenk å gi plassen til en annen, men fikk til svar at nå sitter jeg her. 0 Siter
Gjest Swede Skrevet 9. desember 2010 Skrevet 9. desember 2010 Ja, både til gravide og funksjonshemmede, innimellom. Har selv en kronisk betennelse i bena som av og til gir meg en del smerter. Da blir jeg sittende. Men opplevde at jeg reiste meg for en eldre dame med stokk på bussen, og før jeg fikk summet meg ble plassen okkupert av en 16 årig blondine med pelsstøvler og tyggegummi. Sa på en høflig måte at jeg egentlig hadde tiltenk å gi plassen til en annen, men fikk til svar at nå sitter jeg her. Fy søren. Du skulle ha tatt henne i armen og revet henne vekk. Tror det hadde klikket for meg om det hadde skjedd meg. 0 Siter
....AV Skrevet 9. desember 2010 Skrevet 9. desember 2010 Da jeg var gravid og tok t-banen daglig reiste folk seg ofte for meg selv om jeg strengt tatt ikke trengte det. Jeg reiser meg også for gravide og andre som ser ut som de trenger sitteplassen. 0 Siter
morsan Skrevet 9. desember 2010 Skrevet 9. desember 2010 Ja, jeg har flere ganger gitt plassen min til gravide damer, men da har det ikke vært noen tvil ;-) Det er ikke alltid like lett å skjønne om de er gravide når de ikke er veldig langt på vei, og spesielt nå om vinteren når man bruker store kåper og jakker. 0 Siter
Gjest Vizzvazz Skrevet 9. desember 2010 Skrevet 9. desember 2010 Det er jo en fin gest, for det er ikke bra for en høygravid kvinne å ramle overende i bussen Er man 7 mnd på vei og mer så vil vel de fleste se at dette er en gravid mage og ikke et vanlig feitemage. 0 Siter
Gjest GPn Skrevet 9. desember 2010 Skrevet 9. desember 2010 Selvsagt. Selvrespekten er langt viktigere enn sitteplassen :-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 9. desember 2010 Skrevet 9. desember 2010 Da jeg var gravid og slet med bekkenløsning var det skikkelig smertefullt å stå på skranglete buss og triikk. Særlig buss, som gjerne råkjørte og bråbremset på en slik måte at en kunne styrte frem i midtgangen. To ganger i løpet av svangerskapet med daglig bussing (på rute med fulle busser) opplevde jeg at noen reiste seg. Begge gangene var det unge menn av utenlandsk opprinnelse. Og ja - det er vel unødvendig å si at jeg reiser meg for synlig gravide damer :-) 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 Da jeg var gravid og slet med bekkenløsning var det skikkelig smertefullt å stå på skranglete buss og triikk. Særlig buss, som gjerne råkjørte og bråbremset på en slik måte at en kunne styrte frem i midtgangen. To ganger i løpet av svangerskapet med daglig bussing (på rute med fulle busser) opplevde jeg at noen reiste seg. Begge gangene var det unge menn av utenlandsk opprinnelse. Og ja - det er vel unødvendig å si at jeg reiser meg for synlig gravide damer :-) Ditto. Hadde kraftig bekkenløsning med sistemann og det var i tillegg dyp snø og mye brøytekanter ute. Noen dager sto jeg i midtgangen og grein av smerter. Men pga alt vintertøyet var det kanskje ikke tydelig nok at jeg var gravid. 0 Siter
filiokus81 Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 Ja, både til gravide og funksjonshemmede, innimellom. Har selv en kronisk betennelse i bena som av og til gir meg en del smerter. Da blir jeg sittende. Men opplevde at jeg reiste meg for en eldre dame med stokk på bussen, og før jeg fikk summet meg ble plassen okkupert av en 16 årig blondine med pelsstøvler og tyggegummi. Sa på en høflig måte at jeg egentlig hadde tiltenk å gi plassen til en annen, men fikk til svar at nå sitter jeg her. Hjelpe meg! Jeg tror jeg hadde redegjort i klartekst for hva jeg mente om sånn oppførsel. Med utestemme. 0 Siter
filiokus81 Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 Ditto. Hadde kraftig bekkenløsning med sistemann og det var i tillegg dyp snø og mye brøytekanter ute. Noen dager sto jeg i midtgangen og grein av smerter. Men pga alt vintertøyet var det kanskje ikke tydelig nok at jeg var gravid. Vet du? Når det er så om å gjøre syns jeg man kan ta ansvar selv og be om å få sitte også. Hvis du hadde sagt "Vet du, jeg er gravid og er skikkelig plaget med bekkenløsning. Tror du kanskje jeg kunne fått sitte...? Beklager så mye at jeg tar setet ditt!" er jeg rimelig sikker på at du hadde fått sitte. Av og til er det lov å ta litt plass ) 0 Siter
Gjest Tuppehøna Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 Jeg hadde ganske ille bekkenløsningssmerter i første svangerskap, og fikk meg virkelig en øyeåpner ift hvem som behøver å sitte på bussen. Men jeg må rødmende innrømme at ettersom problemene mine forsvant så glemte jeg også at jeg burde reise meg... Skal bli flinkere til det! Men jeg ville aldri tilbudt noen plass uten at det var alldeles åpenbart at vedkommende var gravid. ;-) 0 Siter
Sør Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 ''Eller bør vi gi bort setet til alle som har noen kilo ekstra uansett?'' Ikke tale om. Overvektige har seg selv å skylde på. De får ingen sympati fra meg. ''Ikke tale om. Overvektige har seg selv å skylde på. De får ingen sympati fra meg.'' De fleste gravide er vel minst like "skyldige" som overvektige? 0 Siter
morsan Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 ''Ikke tale om. Overvektige har seg selv å skylde på. De får ingen sympati fra meg.'' De fleste gravide er vel minst like "skyldige" som overvektige? Det får vi da inderlig håpe! :-) 0 Siter
cathlin Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 Vet du? Når det er så om å gjøre syns jeg man kan ta ansvar selv og be om å få sitte også. Hvis du hadde sagt "Vet du, jeg er gravid og er skikkelig plaget med bekkenløsning. Tror du kanskje jeg kunne fått sitte...? Beklager så mye at jeg tar setet ditt!" er jeg rimelig sikker på at du hadde fått sitte. Av og til er det lov å ta litt plass ) Godt sagt. 0 Siter
tonie Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 Tja, jeg vet ikke. Jeg pleier ikke å reise meg for slike freshe gravide i tighte klær og lave bukser som ser ut som de kommer rett fra yogatime, men hvis jeg ser en litt sliten, tung og grå gravid gjør jeg det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.