Gå til innhold

"Må" du bli bestemor/far?

Anbefalte innlegg

''Hvis jeg ikke blir bestemor så har hele slekta mi dødd ut på den ene siden.''

Tenker du virkelig slik? Jeg gjør ikke det. Men kanskje burde jeg for mine foreldres skyld, jeg vet særlig min far er litt opptatt av å "sikre slektens gang" (sesongriktig uttrykt).

Jeg er den siste i min generasjon og det er ingen i generasjonen over så det er nok grunnen til at jeg tenker sånn og at det blir viktig.

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

13

• morsan

11

• Angustia

2

• tonie

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Hopefully

Jeg vil veldig gjerne bli bestemor, når jeg ser mine venninner ha stor glede av sine barnebarn. Jeg fikk barn ti år etter dem, så ligger etter i løypa. Barnebarn er mer kos og mindre ansvar.

Men, akkurat som det å få barn, å bli bestemor er ingen menneskerett, så det blir som det blir. Blir jeg ikke bestemor, så får jeg bedre tid til meg selv. Livet blir som det blir!

Det ser ikke sånn ut, jeg har venninner som forguder barnebarna sine, ser ut som det er mere stas med dem enn det var med barna deres da de var små.

Jeg tror man nyter gledene enda mer når man slipper ansvaret, når man sjøl hadde unger så var alt så travelt.

Jeg har ikke noen problemer med å skjønne at det er deilig å kunne nyte uten å ha ansvaret, men for meg er det som om ansvaret og jobben var en liten pris å betale for å komme så nært barnet mitt som jeg har.

Selv om jeg slipper det samme ansvaret for et eventuelt barnebarn, er jeg altså usikker på om lettelsen over det vil veie opp for at jeg jo ikke kommer til å kjenne barnabarnet like godt som barnet.

Jeg har veldig lyst til å bli besstemor om ikke så mange år, slik at jeg kan ha overskudd til barnebarna. Når jeg nevner barn for datteren min fnyser hun foraktlig, hun skal først gjøre ferdig utdanningen sin, ha seg en god jobb, også kan hun evt. tenke på barn. Men 12-åringen min har fått seg kjæreste og da kunne jo han ordne så jeg får barnebarn mener han.

Jeg har ikke noen problemer med å skjønne at det er deilig å kunne nyte uten å ha ansvaret, men for meg er det som om ansvaret og jobben var en liten pris å betale for å komme så nært barnet mitt som jeg har.

Selv om jeg slipper det samme ansvaret for et eventuelt barnebarn, er jeg altså usikker på om lettelsen over det vil veie opp for at jeg jo ikke kommer til å kjenne barnabarnet like godt som barnet.

Nå blir du farmor altså så det tror jeg kommer an på svigerdattera du får. De fleste mormødre er nok forutfordelt fordi mødrene spør nok dem mer enn svigermødrene om de vil være barnevakt.

Bare les her inne og alle svigermorhistoriene folk skriver om i forhold til antall innlegg om mødrene. Hehe, skremmer livet av meg.

Jeg har veldig lyst til å bli besstemor om ikke så mange år, slik at jeg kan ha overskudd til barnebarna. Når jeg nevner barn for datteren min fnyser hun foraktlig, hun skal først gjøre ferdig utdanningen sin, ha seg en god jobb, også kan hun evt. tenke på barn. Men 12-åringen min har fått seg kjæreste og da kunne jo han ordne så jeg får barnebarn mener han.

Det minner om mine. 14 åringen er den som er helt sikker på at han vil ha barn, mens de to store har jo opplevd hvordan det er å ha baby, de var 14 og 11 da jeg fikk minstemann så de vet godt hvor mye jobb det er med unger :o)

Annonse

Nå blir du farmor altså så det tror jeg kommer an på svigerdattera du får. De fleste mormødre er nok forutfordelt fordi mødrene spør nok dem mer enn svigermødrene om de vil være barnevakt.

Bare les her inne og alle svigermorhistoriene folk skriver om i forhold til antall innlegg om mødrene. Hehe, skremmer livet av meg.

Ja, ikke sant? Det er skremmende...

Jeg har forresten fleipet med at jeg håper at junior gifter seg med dattra til Arve Juritzen, for da blir jeg garantert yndlingsbestemora ;-)

Jeg har forresten fleipet med at jeg håper at junior gifter seg med dattra til Arve Juritzen, for da blir jeg garantert yndlingsbestemora ;-)

Hoho, det har du rett i. Samboeren til eldstemann er ikke fra Oslo da, så vi får se hvordan det blir å bli farmor. Han er 28 så jeg synes det er på tide

Annonse

Nå er eldstemann 12 år, så tanken på å bli bestemor er ganske fjern enda.. MEN jeg håper at jeg får oppleve å bi bestemor engang. Jeg gjemmer forskjellige leker på loftet og sier at; Dette skal deres barn få leke med når de kommer på besøk til farmor og farfar. Det syns guttene er koselig:-)

Nå er ikke dette en aktuell problemstilling ennå, og jeg vet ikke helt hva jeg mener om saken. På den ene siden tenker jeg at det ville være naturlig å ønske seg barnebarn, og jeg er sikker på at jeg kommer til å synes at det er stas.

Men en tanke som jeg har tenkt mange ganger etter at jeg ble mor, er denne: Jeg stusser litt over alle dem som sier at det å bli bestemor er enda bedre enn å bli mor!

Har de glemt hvor fint det var å være mor? Eller fikk de for mange og/eller for tette barn til at de klarte å nyte det å være mor?

Jeg klarer vanskelig å se for meg at jeg skal kunne få et like nært forhold til et barnebarn som jeg har og har hatt til min sønn.

''Men en tanke som jeg har tenkt mange ganger etter at jeg ble mor, er denne: Jeg stusser litt over alle dem som sier at det å bli bestemor er enda bedre enn å bli mor!''

Som bestemor kan jeg dele mine personlige erfaringer:

Jeg elsker virkelig barnebarnet mitt! Det var fantastisk da ho blei født, og det er ubeskrivelig koselig å ha henne på besøk, og jeg savner henne i hverdagen.

Men jeg kan ikke sammenlikne følelsene ift egne barn, de er av en annen "kategori". Tror ingen kan overgå kjærligheten til egne barn, for min del... Heldigvis fins det ulike typer kjærlighet og relasjoner, og i det daglige går vi ikke rundt og differansierer :-)

''Men en tanke som jeg har tenkt mange ganger etter at jeg ble mor, er denne: Jeg stusser litt over alle dem som sier at det å bli bestemor er enda bedre enn å bli mor!''

Som bestemor kan jeg dele mine personlige erfaringer:

Jeg elsker virkelig barnebarnet mitt! Det var fantastisk da ho blei født, og det er ubeskrivelig koselig å ha henne på besøk, og jeg savner henne i hverdagen.

Men jeg kan ikke sammenlikne følelsene ift egne barn, de er av en annen "kategori". Tror ingen kan overgå kjærligheten til egne barn, for min del... Heldigvis fins det ulike typer kjærlighet og relasjoner, og i det daglige går vi ikke rundt og differansierer :-)

''Heldigvis fins det ulike typer kjærlighet og relasjoner, og i det daglige går vi ikke rundt og differansierer :-)''

Heldigvis :-)

Men jeg har nå hørt folk si at de er bedre å bli bestemor enn det var å ha egne unger, så _noen_ tenker jo litt slik...;-

Gjest sjøstjerna

Jeg ønsker veldig å bli bestemor en gang i tiden.

Jeg elsker slike små, og tenker bestemortid som "dessert-tid" hvor jeg nyte de gode sidene med barn. Feks jeg kan låne og kose med barna ofte på eget initiativ eller når det er behov for det. Etterpå blir barna "levert tilbake" til de som har hovedansvaret for dem.

Gjest lifeis...

Jeg ønsker for min sønn at han får oppleve det å bli pappa siden han alltid har sagt at han ønsker seg barn. Er jeg fortsatt tilstede når dette evnt skjer, så blir jeg bestemor. Det ville i tilfelle være en stor lykke med tanke på at det er hans ønske som går i oppfyllelse om det skjer :)

''Men 12-åringen min har fått seg kjæreste og da kunne jo han ordne så jeg får barnebarn mener han.''

lol

Gjest Shira :o)

Du får tenke på meg da Dorthe, når du blir redd, jeg bor ved siden av svigermoren min, vi har veldig godt forhold og guttungen er der mye.

Men så er jo jeg ekstremt grei, flink, oppegående osv osv, sikkert derfor jeg går mot strømmen! *knegg*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...