Gå til innhold

En dum eller grei ting å gjøre?

Anbefalte innlegg

Jeg har et prosjekt for ungdomsskoleelever gående på jobben, og det er snakk om ungdommer som virkelig sliter i skolen og trenger å oppleve at de mestrer noe. Typen som er i ferd med å gi opp framtidsdrømmene allerede nå.

De har jobbet fantastisk bra, og laget noe de har all grunn til å være stolte av. Produktet til en av dem ble fullstendig ødelagt på grunn av en tabbe han har gjort, og han vet ikke om det enda. Han har som sagt jobbet som en helt, så dette er kjempeleit. Han er kanskje den av dem som lykkes dårligst på skolen og i livet ellers, og hadde trengt å kunne komme hjem med noe han kan føle stolthet over.

Så nå diskuterer vi her. Jeg har lyst til å lage en ny gjenstand for gutten, og late som det er den han laget selv. Det tar meg maks en halvtime. De andre her mener det er riv ruskende galt, og at det bare er en smell han må ta som alle andre. Jeg synes akkurat denne ungen har fått smeller nok til at det holder til langt opp i tredveåra.

Hva mener dere?:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357478-en-dum-eller-grei-ting-%C3%A5-gj%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig pent tenkt av deg, men er litt usikker på om det er det rette å gjøre.

Har du mulighet til å gi ham litt ekstra av tiden din og være med ham og la ham lage tingen på nytt selv? Da får han "trøkken" med at tingen hans ble ødelagt, men samtidig kan han lage tingen på nytt, noe som kan gi ham en god følelse.

Annonse

Er det nødt til å foregå hemmelig? Det går ikke an at du lager en ny, later som ingenting og så nevner det for ham på tomannshånd, slik at han lærer noe av det? Litt vanskelig når man ikke vet detaljene.

Men jeg er enig i at slik du beskriver det, er ikke et nytt nederlag i full offentlighet den pedagogikken han trenger.

I og med at andre allerede vet om dette - de du har spurt om råd - så er risikoen der at han før eller senere får vite om det uansett. Jeg ville derfor heller fulgt det rådet noen gir under her, om å sette av egen tid til ham, forklare hva som har skjedd og hjelpe han å lage en ny (kanskje jeg ville fikset den opp LITT først, så den ikke ser fullt så ødelagt ut).

Annonse

Det var en fin tanke :-)

Kommer han til å merke at det er du som har laget den nye tingen?

Da ville jeg ikke gjort det, blir jo et nederlag da...at det han gjorde ikke var godt nok.

Nei, jeg tror aldri i verden han ser det. Da ville jeg ikke gjort det. Jeg gleder meg til å se fornøyde kids her om en uke:)

Hvis du er sikkert på at du kan gjøre det uten at det blir oppdaget, så trå til!

Nå er det gjort, og det skal et trent blikk til for å se at det ikke er den han laget. Det ville vært så trist om han skulle vært den eneste som ikke fikk et ferdig produkt. Christmas spirit-tonie er så grei:)

Veldig pent tenkt av deg, men er litt usikker på om det er det rette å gjøre.

Har du mulighet til å gi ham litt ekstra av tiden din og være med ham og la ham lage tingen på nytt selv? Da får han "trøkken" med at tingen hans ble ødelagt, men samtidig kan han lage tingen på nytt, noe som kan gi ham en god følelse.

Det var akkurat det jeg ikke hadde. De har bare juleavslutningen igjen, og da skulle de liksom få med seg tingen hjem. Og så skulle jo mammaen hans få den i julegave og alt. Hehe, jeg er en blauting.

Kanskje du kan ta han med deg på tomannshånd og forklare hva som gikk galt og hjelpe han å lage tingen på nytt. Så slipper han å føle at han dummer seg ut offentlig, samtidig som han lærer...

Alle timene deres er brukt opp, ellers ville jeg nok vurdert å gjøre det på den måten.

Hvis du kan være sikker på at vedkommende ikke merker det- lag en ny og lat som ingen ting. Hvis ikke, inviter vedkommende uten å informere andre, gjør klart til å lage ny sammen med h*n umiddelbart.

Synes du virker som en god lærer!

Takk for det:) Nå er det gjort. Jeg er ikke lærer da, heldigvis kan man kanskje si, for jeg hadde neppe hatt tid nok til å gjøre en slik ting hvis jeg var det. Jeg tror de har travle dager der borte på skolen, men her hos oss er det mulig å få til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...