Gå til innhold

FU: Er det fyll hos dere julaften?

Gjest bare lurer på dette før jul

Anbefalte innlegg

Gjest bare lurer på dette før jul

Inspirert av tråden under. Det sies at mange barn (og voksne for den del) kvier seg til julen, fordi det konsumeres mye alkohol. Jeg har aldri opplevd fyll hjemme i julen. (heller ikke ellers, heldigvis). Ikke barna mine heller. Hvordan er det hos dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357518-fu-er-det-fyll-hos-dere-julaften/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Mrs. Wallace

6

• mariaflyfly

5

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Nei det er ikke fyll, og takk og lov for det. Jula er mest for barna, de som skal kose seg mest da. Ja, vi voksne og, fyll er ikke koselig for noen.

Nei, men kunne godt tenkt meg mer fyll når vi er bare voksne :-)

Tror det med julefylla er overdrevent... De som ødelegger julen til barnefamilier med å drikke for mye og lage kvalme, drikker nok på det jevne hele året. Det vil si at det ikke bare er på julaften barna lider, men like gjerne mandager, tirsdager, kanskje hver lørdag...

Det har jeg heldigvis aldri opplevd, ei heller mine barn.

Det skal sies at det ble altfor mye å drikke i et juleselskap 1. juledag for plenty år siden, som gikk litt over styr (en gang i min ungdomstid). Men ingen ble ufordragelig i oppførselen av den grunn. Bare litt vel ravete ift. vanlig. Typisk laaaang lunch, og noen drakk for mange akkert'er +++ Et søskenbarn ble sørpe full, og 4-5 andre ble godt i kakken. Jeg tok med den fordrukne på en luftetur, som gikk alt annet enn bra.

Det har jeg heldigvis aldri opplevd, ei heller mine barn.

Det skal sies at det ble altfor mye å drikke i et juleselskap 1. juledag for plenty år siden, som gikk litt over styr (en gang i min ungdomstid). Men ingen ble ufordragelig i oppførselen av den grunn. Bare litt vel ravete ift. vanlig. Typisk laaaang lunch, og noen drakk for mange akkert'er +++ Et søskenbarn ble sørpe full, og 4-5 andre ble godt i kakken. Jeg tok med den fordrukne på en luftetur, som gikk alt annet enn bra.

Oi! Men

''Jeg tok med den fordrukne på en luftetur, som gikk alt annet enn bra''

Hva skjedde?

Annonse

Nei, selvfølgelig er det ikke fyll. Men vi nyter alkohol til maten, som vi gjør ellers i året når vi spiser skikkelig gode middager.

Slik er jeg vant til å ha det hjemmefra også. Vet at foreldrene mine drakk vin til maten, øl i solveggen på hytta og sånt, men jeg tenkte aldri over det i det hele tatt - de var jo ikke fulle på noen måte.

Aldri opplevd, selv om det serveres både juleøl og akevitt.

I år skal jeg feire uten barn til stede, og har store planer om å drikke meg champagnefull til lunsj. Jeg har blitt lovet hummer. :)

Champagnelunsj og hummer høres helt himmelsk ut. Godt alternativ når du ikke skal være sammen med barna, spør du meg. :)

Oi! Men

''Jeg tok med den fordrukne på en luftetur, som gikk alt annet enn bra''

Hva skjedde?

Relativt tettbygd sted, og flere så sikkert det som skjedde. Han fant ut at vi skulle dra til ei venninne, men på tur dit var det både spying og sko som lå igjen i grøfta. Jeg fikk han inn til venninna, sa "kos dere!", og dro tilbake til familieselskapet.

Nja, ikke det jeg vil kalle fyll. Men både jeg og ungene har vokst opp med at det ble drukket øl og akevit på julaften, og jeg drikker også det på julaften. Jeg har spurt dattera mi om det noen gang plaget henne og hun sier nei og det plaget ikke meg heller da jeg var liten. Dattera mi sa det var hyggelig, men litt trist de siste årene faren min levde for da gråt han litt etter noen akevit for han regnet med at det var siste jula vi alle var sammen. Det første året hvor vi satt der uten faren og moren min da var det jeg som gråt etter noen akevit men faren min døde bare seks uker før jul.

Verken jeg eller ungene har opplevd fyll på julaften. Tror iallefall pappa tok seg en juleøl eller to til julemiddagen, men det merkes jo ikke... Selv kan jeg til nød ta en liten shot akevitt for å holde magen i orden dersom jeg smaker ribbesvor - men det er også det eneste... Drikker Pepsi Max til maten ;)

Annonse

Nei det er ikke fyll, og takk og lov for det. Jula er mest for barna, de som skal kose seg mest da. Ja, vi voksne og, fyll er ikke koselig for noen.

Så du synes at i min barndom så skulle alle de voksne ca 12 stykker ta hensyn til meg som var eneste barn? Blir ikke det litt unaturlig, jeg var ikke midtpunktet på julaften og det var heller ikke noen som drakk seg ubehagelig fulle.

Jeg var over 20 år første gang jeg så foreldrene mine drikke alkohol... Så julefylla er helt ukjent for meg.

Vi drikker øl eller vin til maten, og kanskje en likør til kaffen, men det er ikke snakk om fyll her. Og hadde det vært barn til stede, så hadde jeg sannsynligvis vært edru.

Aldri opplevd, selv om det serveres både juleøl og akevitt.

I år skal jeg feire uten barn til stede, og har store planer om å drikke meg champagnefull til lunsj. Jeg har blitt lovet hummer. :)

Min feiring blir også uten småbarn i år. Den yngste kommer til å være 20.

Så jeg håper jeg blir passe salongberuset etter hvert... (Med andre ord; ikke full, men...)

Så du synes at i min barndom så skulle alle de voksne ca 12 stykker ta hensyn til meg som var eneste barn? Blir ikke det litt unaturlig, jeg var ikke midtpunktet på julaften og det var heller ikke noen som drakk seg ubehagelig fulle.

''Så du synes at i min barndom så skulle alle de voksne ca 12 stykker ta hensyn til meg som var eneste barn? Blir ikke det litt unaturlig, jeg var ikke midtpunktet på julaften og det var heller ikke noen som drakk seg ubehagelig fulle.

''

Tja, - i vår familie er det en selvfølge at tilstedeværende barn er midtpunkt på julaften. Det innebærer også et svært moderat alkoholinntak hos de voksne, så moderat at barna ikke merker noen forskjell på de voksne. Det er ingen andre dager i løpet av et år som jeg i større grad synes man kan prioritere barns behov enn nettopp på julaften:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...