Gå til innhold

FU: Er det fyll hos dere julaften?

Gjest bare lurer på dette før jul

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Mrs. Wallace

6

• mariaflyfly

5

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Her går det stortsett i at far i huset tilbyr de som vil ha (og er gamle nok) en øl eller et glass vin til maten, hvorpå alle avslår, og far tar seg en lettøl. I løpet av kvelden tilbys det cognac, likør osv, men stort sett avslår alle. Det hender at far tar seg en cognac og mor tar seg en likør, men det er langt fra hvert år. Lite julefyll her i gården altså...

Relativt tettbygd sted, og flere så sikkert det som skjedde. Han fant ut at vi skulle dra til ei venninne, men på tur dit var det både spying og sko som lå igjen i grøfta. Jeg fikk han inn til venninna, sa "kos dere!", og dro tilbake til familieselskapet.

Huff og huff! *lol*

Da jeg vokste opp ble det faktisk ikke servert alkohol til maten for de voksne heller. Mine foreldre og besteforeldre var ikke avholds - de hadde kanskje mer "gammeldagse bondevaner"? Så juledrikk nummer én var hjemmelaget tomtebrygg.

Men tidene har endret seg, og nå kommer akevitten fram. Men alle som tar av den er forsiktige og tar lite av den, typisk kombinert med alkoholfri øl for åholde det på et mest mulig lavt nivå.

Jeg har opplevd fyll en juleaften. Da var samboeren til moren min, som jeg ikke likte i det hele tatt, og som var alkoholiker, hos oss - og han var full. Det var helt grusomt. Og jeg var voksen da.

Ellers har jeg vokst opp uten alkoholservering i jula. Nå serverer vi akevitt til pinnekjøttet, og evt. en likør til kaffen utpå kvelden. Ingen blir fulle.

Gjest Tuppehøna

Har aldri opplevd fyll. Bortsett fra en fyr som var skilt fra en slektning kom på besøk og prøvde seg på moren min.. Var vel 1. juledag, men ubehagelig var det. Moren min hadde ingen planer om å la seg antaste, så det var rett ut med fyren. -Som jeg forøvrig aldri likte som barn.

Nå i voksen alder og som forelder selv drikker jeg gjerne noen glass øl og vin på julaften, men fyll er det ikke i nærheten av. :-)

Annonse

''Så du synes at i min barndom så skulle alle de voksne ca 12 stykker ta hensyn til meg som var eneste barn? Blir ikke det litt unaturlig, jeg var ikke midtpunktet på julaften og det var heller ikke noen som drakk seg ubehagelig fulle.

''

Tja, - i vår familie er det en selvfølge at tilstedeværende barn er midtpunkt på julaften. Det innebærer også et svært moderat alkoholinntak hos de voksne, så moderat at barna ikke merker noen forskjell på de voksne. Det er ingen andre dager i løpet av et år som jeg i større grad synes man kan prioritere barns behov enn nettopp på julaften:-)

Vi har stort sett vært to/tre unger og tre voksne når mine var små så ungene har nok fått den plassen de har trengt på julaften sånn uten at jeg noen gang har tenkt på det. Ikke har vi drukket så voldsomt heller og akevitflasken har vart i flere år.

Da jeg var liten var det voksenselskap og jeg kan ikke huske at noen tok noe spesielt hensyn til meg. Ikke kan jeg huske noe forskjell på de voksne heller, men jeg vet de drakk både øl og akevit til maten og pjolter etterpå. Jeg tenker vel bare på alkohol på julaften når jeg leser på dol, ellers så har det vært som det har vært. Og du har jo hørt historien om minstemann som hadde sett meg drikke to ganger ;o)

Da jeg vokste opp ble det faktisk ikke servert alkohol til maten for de voksne heller. Mine foreldre og besteforeldre var ikke avholds - de hadde kanskje mer "gammeldagse bondevaner"? Så juledrikk nummer én var hjemmelaget tomtebrygg.

Men tidene har endret seg, og nå kommer akevitten fram. Men alle som tar av den er forsiktige og tar lite av den, typisk kombinert med alkoholfri øl for åholde det på et mest mulig lavt nivå.

''Så juledrikk nummer én var hjemmelaget tomtebrygg.''

Det behøver ikke være særlig alkholfritt... Ikke den min far laget i alle fall... :-)

Far ble ganske lystig av den - men ikke unaturlig, og absolutt ikke skremmende for barn...

''Så juledrikk nummer én var hjemmelaget tomtebrygg.''

Det behøver ikke være særlig alkholfritt... Ikke den min far laget i alle fall... :-)

Far ble ganske lystig av den - men ikke unaturlig, og absolutt ikke skremmende for barn...

Her var den absolutt ikke slik - selv vi barna fikk lov å drikke dette. Men vi syntes nok det var ekstra stas med brus fra fabrikk, da;-)

Vi har både øl og akevitt til maten, men det går ganske så forsiktig for seg.

Har vært i diverse familieselskap i romjulen hvor det typisk er en "fjern onkel" som kanskje får i seg litt for mye, men det har skjedd i ganske uskyldige former, og jeg tror ikke det har vært skremmende for barna. Typisk har vedkommende sovnet på sofaen etter kaffen.

Annonse

Mamma og pappa laget alltid tomtebrygg til jula, og dette hadde vi alltid på julaften - både voksne og barn drakk det.

Aldri annen alkohol.

De årene vi er på Sørlandet har vi alltid tomtebrygg fremdeles, og for meg er det noe av julestemningen. Men mannen min og ungene mine liker det ikke.

For meg hører ikke alkohol og jul sammen i det hele tatt. Men det hender vi tar en boks øl eller et par glass vin seint på kvelden da.

Verken jeg eller ungene har opplevd fyll på julaften. Tror iallefall pappa tok seg en juleøl eller to til julemiddagen, men det merkes jo ikke... Selv kan jeg til nød ta en liten shot akevitt for å holde magen i orden dersom jeg smaker ribbesvor - men det er også det eneste... Drikker Pepsi Max til maten ;)

''Drikker Pepsi Max til maten''

Jeg må innrømme at jeg opplever det som trist, på grensen til barbarisk, å drikke noe sånt som pepsi max til et skikkelig måltid. Ikke at det må være alkohol, men da ville jeg heller valgt vann.

;)

Jeg må innrømme at jeg opplever det som trist, på grensen til barbarisk, å drikke noe sånt som pepsi max til et skikkelig måltid. Ikke at det må være alkohol, men da ville jeg heller valgt vann.

;)

Enig.

Pepsi Max kan i beste fall brukes som rustfjerner, å få det stoffet inn i den mennesklige organismen kan umulig være bra. Og det smaker som om det har vært i folk før...

tzatziki1365380058

;)

Hvis det er den alkoholfrie drikken man liker best, er det vel ikke barbarisk å drikke det til mat,vel?

Jeg hadde heller valgt vann - eller helst farris, men det er da ikke så mye mer høyverdig, at det gjør noe... :)

Gjest Ann-Lena

Aldri fyll her heller, hverken jul eller ellers, altfor kjedelige til det ;)

Jeg drikker vann til maten, som regel ellers også, og min mann drikker Cola, ungene brus av noe slag.

På kvelden kan jeg ta meg en vin, eller likør eller noe sånt men det er langt unna fyll. Mannen min drikker omtrent aldri.

For øvrig så synes jeg ikke fylla hører jul til, jul er en veldig familietid og familietid er ikke forenelig med fyll.

:)

;)

Hva med kakao? ;)

Vi hadde nylig besøk av noen familiemedlemmer, og Fatter tok dem med ut på middag den ene dagen. En av dem hadde forsøkt seg med kakao til biffen, fordi det var så kaldt ute. Kelneren hadde bare rista på huet og sagt at her hadde hun vinkartet, og kakaoen fikk vente til etter middagen. Hehe :)

;)

Det viktigste er jo at det smaker godt ;)

For mange år siden var jeg i utlandet med gode venner. En av våre kompiser var en kulturell mann som elska rødvin. Han fikk fysisk vondt når vi var ute for å spise biff om kveldene - vi drakk jo brus til biffen! ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...