Gå til innhold

FU: Er det fyll hos dere julaften?

Gjest bare lurer på dette før jul

Anbefalte innlegg

Min mor begynner allerede under matlagingen med et lite glass ved siden av seg. Hun fortsetter med øl og akevitt til maten, mer øl seinere, og sterkere saker før og etter gaveåpningen. Min far begynner ikke å drikke noe særlig før seinere på kvelden.

Samboeren min og jeg feirer vanligvis med dem, siden han ikke har nær familie. Vi deler vanligvis en boks øl til middagen siden vi ikke har barn enda, men måten min mor omgås alkohol på har alltid fått meg til å være veldig forsiktig med alkohol.

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Mrs. Wallace

6

• mariaflyfly

5

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Jeg er vokst opp i en kultur hvor alkohol blir sett på som en uting på juleaften og 1. juledag. De som drakk da hadde alkoholproblemer. Dette har endret seg i de senere årene, men hjemme hos foreldrene mine ønsker min far å beholde det slik. Søsknene mine tar seg et glass vin til maten i sine egne hjem på samme måte som jeg gjør. Før i tiden da jeg var gift og hadde små barn tok jeg og min eksmann et glass vin og bare en til maten. Da pleide jeg å ta meg glass nr. 2 utover julenatta da de andre sov og julefreden senket seg over meg. I de senere årene feirer jeg og mine voksne døtre jul sammen og vi deler en rødvinsflaske til maten. Det blir ca. to glass på hver av oss.

Det hender også i senere tid at jeg tar meg et glass likør senere på kvelden, men ikke hver jul. Døtrene mine takker oftest nei, men den eldste av dem sa en eller annen gang ja.

For min egen del er det ikke forskjell på juleaften og andre kvelder vi lager god middag og har vin til. Det er ikke fyll som er målet, men å nyte god mat og vin. 1. juledag drar jentene til sin far og da sitter jeg alene med noe godt og en øl til. Det er ordentlig kos;-)

Jeg er vokst opp i en kultur hvor alkohol blir sett på som en uting på juleaften og 1. juledag. De som drakk da hadde alkoholproblemer. Dette har endret seg i de senere årene, men hjemme hos foreldrene mine ønsker min far å beholde det slik. Søsknene mine tar seg et glass vin til maten i sine egne hjem på samme måte som jeg gjør. Før i tiden da jeg var gift og hadde små barn tok jeg og min eksmann et glass vin og bare en til maten. Da pleide jeg å ta meg glass nr. 2 utover julenatta da de andre sov og julefreden senket seg over meg. I de senere årene feirer jeg og mine voksne døtre jul sammen og vi deler en rødvinsflaske til maten. Det blir ca. to glass på hver av oss.

Det hender også i senere tid at jeg tar meg et glass likør senere på kvelden, men ikke hver jul. Døtrene mine takker oftest nei, men den eldste av dem sa en eller annen gang ja.

For min egen del er det ikke forskjell på juleaften og andre kvelder vi lager god middag og har vin til. Det er ikke fyll som er målet, men å nyte god mat og vin. 1. juledag drar jentene til sin far og da sitter jeg alene med noe godt og en øl til. Det er ordentlig kos;-)

''For min egen del er det ikke forskjell på juleaften og andre kvelder vi lager god middag og har vin til. Det er ikke fyll som er målet, men å nyte god mat og vin. ''

Enig.

Gjest Shira :o)

Ikke fyll hos oss. Vi har både akevitt og juleøl til maten, det serveres også en god konjakk til kaffen senere.

Ingen blir fulle. Jeg drikker ingen av delene, men det går ikke på at det skal være alkoholfritt, det er andre grunner til.

Annonse

Vi har både øl og akevitt til maten, men det går ganske så forsiktig for seg.

Har vært i diverse familieselskap i romjulen hvor det typisk er en "fjern onkel" som kanskje får i seg litt for mye, men det har skjedd i ganske uskyldige former, og jeg tror ikke det har vært skremmende for barna. Typisk har vedkommende sovnet på sofaen etter kaffen.

jeg har opplevd helt klink edrue både onkler og besteforeldre som dupper av på sofaen, og det er jo bare komisk :-)

Hva med kakao? ;)

Vi hadde nylig besøk av noen familiemedlemmer, og Fatter tok dem med ut på middag den ene dagen. En av dem hadde forsøkt seg med kakao til biffen, fordi det var så kaldt ute. Kelneren hadde bare rista på huet og sagt at her hadde hun vinkartet, og kakaoen fikk vente til etter middagen. Hehe :)

Oi, kakao til biffen - det var spesielt!

I min fjerne fortid som deltidsservitør opplevde jeg folk som både bestilte portvin og hvit martini til treretters middag! ,-) En annen gjest ble småsnurt over at vi ikke hadde sangria!!

Selvfølgelig har vi ikke noe fyll her hjemme på julaften,tar oss en øl til julematen og noen tar aqevitt,jeg personlig liker ikke aqevitt.

Og om noen har et fyllekalas så innrømmer de det ikke her vel hehe.....

Men det er mange barn som lider julaften pga dette!!!

Middagshvil-generasjonen som har spist litt for mye?

Ikke alltid så gamle heller. Noen er vel bare vant til dette med å ta seg en lur etter middag. Kanskje det kommer av at de var bønder og oppe tidlig?

Jeg husker godt en onkel, da bare ca 50 år, etter maten tok med seg en pute, la seg på gulvet midt i rommet der vi andre satt og pratet (masse unger - hans fem pluss oss tre og sikkert flere søskenbarn også) og der la han seg til for å _sove_. Utrolig!

Annonse

Gjest bare lurer på dette før jul

jeg har opplevd helt klink edrue både onkler og besteforeldre som dupper av på sofaen, og det er jo bare komisk :-)

Og jeg sovnet momentant etter middagen, som ung dame. Da de ikke klarte å vekke meg før etter over to timer, gikk diskusjonene (mens jeg sov) om jeg kunne være gravid.

Og det var jeg! :)) Uten å vite det enda :)) 20 år siden :))

Og jeg sovnet momentant etter middagen, som ung dame. Da de ikke klarte å vekke meg før etter over to timer, gikk diskusjonene (mens jeg sov) om jeg kunne være gravid.

Og det var jeg! :)) Uten å vite det enda :)) 20 år siden :))

*he he* Ja, yngre damer som sovner på sofaen er enten syke, fulle, gravide eller spebarnsmødre som nettopp har lagt gullungen :-)

Ikke alltid så gamle heller. Noen er vel bare vant til dette med å ta seg en lur etter middag. Kanskje det kommer av at de var bønder og oppe tidlig?

Jeg husker godt en onkel, da bare ca 50 år, etter maten tok med seg en pute, la seg på gulvet midt i rommet der vi andre satt og pratet (masse unger - hans fem pluss oss tre og sikkert flere søskenbarn også) og der la han seg til for å _sove_. Utrolig!

Pappa har alltid lagt seg på golvet for å hvile middag. Det gjorde han da vi var små (da han var 30-40 år). og det gjør han nå, når han er 70.

Jeg synes også det er deilig å duppe av på sofaen etter middag, men ikke så veldig ofte jeg gjør det. Mannen min gjør det mye oftere, og han sovner som regel også på sofaen om kvelden.

Pappa har alltid lagt seg på golvet for å hvile middag. Det gjorde han da vi var små (da han var 30-40 år). og det gjør han nå, når han er 70.

Jeg synes også det er deilig å duppe av på sofaen etter middag, men ikke så veldig ofte jeg gjør det. Mannen min gjør det mye oftere, og han sovner som regel også på sofaen om kvelden.

Min svigermor brukte å si om svigerfar at den eneste gangen han skyndte seg, var når han skulle skynde seg og hvile middag! ;-)

Hvis det er den alkoholfrie drikken man liker best, er det vel ikke barbarisk å drikke det til mat,vel?

Jeg hadde heller valgt vann - eller helst farris, men det er da ikke så mye mer høyverdig, at det gjør noe... :)

Neida, jeg mener slett ikke at man må drikke alkohol til god mat, jeg er oftest strålende fornøyd med vann eller farris.

Men pepsi max er jo noe syntentisk klin med metallisk bismak, og på ingen måte velegnet til å matche noen form for mat. :)

Hva med kakao? ;)

Vi hadde nylig besøk av noen familiemedlemmer, og Fatter tok dem med ut på middag den ene dagen. En av dem hadde forsøkt seg med kakao til biffen, fordi det var så kaldt ute. Kelneren hadde bare rista på huet og sagt at her hadde hun vinkartet, og kakaoen fikk vente til etter middagen. Hehe :)

Haha, oppdragende kelner - det er fint. :)

Det viktigste er jo at det smaker godt ;)

For mange år siden var jeg i utlandet med gode venner. En av våre kompiser var en kulturell mann som elska rødvin. Han fikk fysisk vondt når vi var ute for å spise biff om kveldene - vi drakk jo brus til biffen! ;)

''Det viktigste er jo at det smaker godt ;)''

My point exactly. ;p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...