Gå til innhold

FU: Er det fyll hos dere julaften?

Gjest bare lurer på dette før jul

Anbefalte innlegg

Gjest anonym for anledningen...

Ja, det var det tidligere. Men nå har denne personen sluttet å drikke, og det er mye hyggeligere å feire jul.

Jeg hadde før en "gruing" inne i det å glede seg til jul. Og føler med alle de barna som lider under at noe i familien drikker seg fulle.

Tror nesten alle som gir svar i denne tråden her, er de som ikke har opplevd fyll. Det er faktisk litt tabubelagt..

Og derfor er jeg..

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Mrs. Wallace

6

• mariaflyfly

5

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest MultipleNick

Ja, det var det tidligere. Men nå har denne personen sluttet å drikke, og det er mye hyggeligere å feire jul.

Jeg hadde før en "gruing" inne i det å glede seg til jul. Og føler med alle de barna som lider under at noe i familien drikker seg fulle.

Tror nesten alle som gir svar i denne tråden her, er de som ikke har opplevd fyll. Det er faktisk litt tabubelagt..

Og derfor er jeg..

Utrolig godt at denne personen tok ansvar (enten det var av seg selv, eller pga et ultimatum), slik at dere nå får oppleve gleden ved julen - og ellers.

Skjønner anomyseringen, og takk for at du fortalte, og dermed balanserte svarene noe mer, --> i retning av virkeligheten! :)

Utrolig godt at denne personen tok ansvar (enten det var av seg selv, eller pga et ultimatum), slik at dere nå får oppleve gleden ved julen - og ellers.

Skjønner anomyseringen, og takk for at du fortalte, og dermed balanserte svarene noe mer, --> i retning av virkeligheten! :)

Beklager, Mr. or Mrs. Webmaster :))

Så du synes at i min barndom så skulle alle de voksne ca 12 stykker ta hensyn til meg som var eneste barn? Blir ikke det litt unaturlig, jeg var ikke midtpunktet på julaften og det var heller ikke noen som drakk seg ubehagelig fulle.

Trodde det var fyll det var snakk om her jeg, og ja jeg mener det bør alltid taes hensyn til barn..selv om voksne er i flertall. Min mening dette da ;-)

Nei, men kunne godt tenkt meg mer fyll når vi er bare voksne :-)

Tror det med julefylla er overdrevent... De som ødelegger julen til barnefamilier med å drikke for mye og lage kvalme, drikker nok på det jevne hele året. Det vil si at det ikke bare er på julaften barna lider, men like gjerne mandager, tirsdager, kanskje hver lørdag...

Stemmer vel det, fyllefanter drikker året rundt. Så hvorfor kan de ikke la være en dag for barnas skyld?

Personlig liker jeg ikke fyll, fulle folk er ubehagelig å være sammen med. Men det er forskjell på fyll, og å ta seg noen glass...

Da jeg var liten var det fyll på julaften, dvs. en onkel stod for verste fyllet, med resten av familien hans hakk i hæl. Flere ganger endte han opp under bordet i løpet av kvelden, mens feiringen fortsatte for oss andre. Og hver gang sov jeg dårlig fordi jeg ikke visste når han våknet til live for å gå hjem, og om han ville ta feil av gangdøren og min dør. Min mor har alltid vært avholds og min far så jeg vel ikke drikke noe alkohol før jeg ble voksen.

I vår familie nå tar gubben seg en juleøl eller to til maten, ellers går det i brus. Resten av året går det i lettøl eller alkoholfritt når han drikker noe hjemme. Og denne onkelen (inkl. familien hans) feirer vi ikke med lenger, så mine barn har aldri vært utsatt for fyll hverken den ene eller andre dagen.

Annonse

Da jeg var liten var det fyll på julaften, dvs. en onkel stod for verste fyllet, med resten av familien hans hakk i hæl. Flere ganger endte han opp under bordet i løpet av kvelden, mens feiringen fortsatte for oss andre. Og hver gang sov jeg dårlig fordi jeg ikke visste når han våknet til live for å gå hjem, og om han ville ta feil av gangdøren og min dør. Min mor har alltid vært avholds og min far så jeg vel ikke drikke noe alkohol før jeg ble voksen.

I vår familie nå tar gubben seg en juleøl eller to til maten, ellers går det i brus. Resten av året går det i lettøl eller alkoholfritt når han drikker noe hjemme. Og denne onkelen (inkl. familien hans) feirer vi ikke med lenger, så mine barn har aldri vært utsatt for fyll hverken den ene eller andre dagen.

Det høres helt grusomt ut å ha det sånn i jula.... Kan ikke fatte at voksne gjør slikt mot barn, og at ikke foreldre skåner barna sone fra sånne slektninger :-(((

Trodde det var fyll det var snakk om her jeg, og ja jeg mener det bør alltid taes hensyn til barn..selv om voksne er i flertall. Min mening dette da ;-)

Jeg har aldri opplevd fyll jeg, hatt to avholdsmenn og en far som drakk ved festlige anledninger dvs bryllup, konfirmasjon, jul og nyttår og kun drukket med venninnene mine.

Det høres helt grusomt ut å ha det sånn i jula.... Kan ikke fatte at voksne gjør slikt mot barn, og at ikke foreldre skåner barna sone fra sånne slektninger :-(((

Synes egentlig det er rart at vi hadde det sånn, når jeg tenker tilbake. Jeg har alltid vært "lillebarnet" som har blitt beskyttet for den store farlige verden, så det er rart at vi hadde denne verdenen inni vår egen stue. Men i vår familie er det mye som egentlig ikke har vært som det skulle og jeg er for feig til å ta det opp i voksen alder, og min mor tier alt i hjel. Dumt egentlig, men sånn får det bli en stund til.

Min viktigste oppgave nå er i hvertfall at mine barn får en bedre opplevelse av barndom enn det jeg hadde, og det tror jeg vi lykkes med ;)

Jeg har aldri opplevd fyll jeg, hatt to avholdsmenn og en far som drakk ved festlige anledninger dvs bryllup, konfirmasjon, jul og nyttår og kun drukket med venninnene mine.

Heldig du da ;)

Det der blir noe annet enn fyll...som jeg trodde trådstarter mente.

Annonse

Det har alltid vært helt streit i min familie. Øl og akevitt innen for rimelighetens grenser til den som vil ha det, munkholm eller noe annet til de som ikke øsnker å drikke alkohol. Nå kommer det en baby i julefeiringen og, så noe fyll ville være helt uaktuelt!

Heldigvis har det alltid vært sånn i min familie. Ikke fyll. Om jeg hadde vært i en periode med alkoholproblemer, ville jeg faktisk holdt meg hjeme hos meg selv for å skåne familien.

I det hele tatt synes jeg det er hjerteskjerende med alle historiene om flatfyll på julaften og hvordan det går utover uskyldige barn. At folk ikke kan tenke - det er omsorgssvikt!

Det har alltid vært helt streit i min familie. Øl og akevitt innen for rimelighetens grenser til den som vil ha det, munkholm eller noe annet til de som ikke øsnker å drikke alkohol. Nå kommer det en baby i julefeiringen og, så noe fyll ville være helt uaktuelt!

Heldigvis har det alltid vært sånn i min familie. Ikke fyll. Om jeg hadde vært i en periode med alkoholproblemer, ville jeg faktisk holdt meg hjeme hos meg selv for å skåne familien.

I det hele tatt synes jeg det er hjerteskjerende med alle historiene om flatfyll på julaften og hvordan det går utover uskyldige barn. At folk ikke kan tenke - det er omsorgssvikt!

Nerda skriver:

"Heldigvis har det alltid vært sånn i min familie. Ikke fyll. Om jeg hadde vært i en periode med alkoholproblemer, ville jeg faktisk holdt meg hjeme hos meg selv for å skåne familien.

I det hele tatt synes jeg det er hjerteskjerende med alle historiene om flatfyll på julaften og hvordan det går utover uskyldige barn. At folk ikke kan tenke - det er omsorgssvikt!"

SKRIVER UNDER PÅ DENNE!!

Aldri. Ikke da jeg var barn selv eller nå med egen familie.

Men det betyr ikke at det ikke nytes alkohol :)

'Fyll' er jo en begrep som kan defineres forskjellig. Hos et barn blir det traumatisk om mamma tar to-tre glass vin og blir litt munter. Mange blir redde bare fordi foreldrene forandere seg, selv om det er i (for oss voksne) positiv retning. Andre barn tåler at de voksne blir påvirket og i veldig godt humør uten å b lir engstlige. Det kommer vel an på hva de voksne sier om det å bli ruset, og hvordan hverdagen i hjemmet er nettopp i hverdagen.

Jeg har vokst opp i hjem uten alkohol i det hele tatt. Men har opplevd fyll hos familiemedlemmer i voksen alder, dog ikke på julaften. Julaften nyter vi et par glass rødvin til maten og en likør til kaffen.

'Fyll' er jo en begrep som kan defineres forskjellig. Hos et barn blir det traumatisk om mamma tar to-tre glass vin og blir litt munter. Mange blir redde bare fordi foreldrene forandere seg, selv om det er i (for oss voksne) positiv retning. Andre barn tåler at de voksne blir påvirket og i veldig godt humør uten å b lir engstlige. Det kommer vel an på hva de voksne sier om det å bli ruset, og hvordan hverdagen i hjemmet er nettopp i hverdagen.

Jeg har vokst opp i hjem uten alkohol i det hele tatt. Men har opplevd fyll hos familiemedlemmer i voksen alder, dog ikke på julaften. Julaften nyter vi et par glass rødvin til maten og en likør til kaffen.

''Julaften nyter vi et par glass rødvin til maten og en likør til kaffen.'' Nettopp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...