Gå til innhold

Ung ufør... noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Sylviavictoria

Ser at det er mange innlegg her i forhold til ung ufør. Jeg har vært syk siden 2005, men først i 2009 begynte jeg å få diagnoser. Jeg ble satt på rehabiliteringspenger i 2006. Etter det fikk jeg yrkesrettet attføring, og forsøkte meg i en 50% stilling. Jeg var sykemeldt mer enn jeg var på arbeidet på grunn av disse kroniske sykdommene. I 2009 fikk jeg innvilget skolegang, men i høst skar dette seg og jeg kollapset. noe som igjen førte til at dette heller ikke var mulig å gjennomføre. Nå har min saksbehandler og mine spesialister og leger kommet til den konklusjonen om at jeg burde søke som ung ufør.

Det jeg sliter med å forstå er hva som skal til for å bli ung ufør på "heltid", altså hvor syk må man være... de sykdommene jeg har er jo ikke synlige. Det andre jeg lurer på er hvordan man beregner denne stønaden. Jeg har jobbet siden jeg var 15år i skoleferier etc. og i 2009 hadde jeg ett års vikariat hvorpå jeg tjente ca 300 000. Teller denne inntekten og arbeidsavklaringspengene med i beregningen av stønaden hvis jeg blir ung ufør?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357545-ung-uf%C3%B8r-noen-som-kan-hjelpe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den eneste psykiske sykdommen jeg vet som kan gi ung ufør tillegg er schizofreni og det tror jeg at jeg har lest her inne. De er blitt veldig strenge de siste årene, alvorlig sykdom, skade eller lyte og jeg tror det kommer helt an på saksbehandleren hvem som får det og hvem som ikke får det. Hva er alvorlig og hva er ikke, hvem kan si hva andre synes.

Du får ikke med deg de pensjonspoengene du har tjent opp dersom du får ung ufør, det er jo erstatning fordi du ikke har hatt anledning til å skaffe deg pensjonspoeng. For tiden tror jeg varig uføre med ung ufør er ca 13 000 brutto.

Gjest høstløv

''Mer om pensjonsberegning

Pensjon for unge uføre

Et medlem som blir ufør før fylte 26 år, på grunn av en alvorlig varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, får medregnet framtidige pensjonspoeng på minst 3,50 for hvert år (folketrygdloven §§ 3-21).

Det er særlige regler for unge uføre født før 1941.''

http://www.nav.no/Pensjon/Pensjon/1073750161.cms?kapittel=12

Sylviavictoria

Den eneste psykiske sykdommen jeg vet som kan gi ung ufør tillegg er schizofreni og det tror jeg at jeg har lest her inne. De er blitt veldig strenge de siste årene, alvorlig sykdom, skade eller lyte og jeg tror det kommer helt an på saksbehandleren hvem som får det og hvem som ikke får det. Hva er alvorlig og hva er ikke, hvem kan si hva andre synes.

Du får ikke med deg de pensjonspoengene du har tjent opp dersom du får ung ufør, det er jo erstatning fordi du ikke har hatt anledning til å skaffe deg pensjonspoeng. For tiden tror jeg varig uføre med ung ufør er ca 13 000 brutto.

Ja, schizofreni har jeg ikke i hvertfall... Men jeg har jo andre psykiske lidelser som ligger langt tilbake i tid.

Jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet da og se hva saksbehandler sier... Jeg sjønner ikke hvorfor de pengene man har tjent opp og har fått pensjonspoeng tidligere ikke skal telle. NAV er innviklet, hehe...

Ja, schizofreni har jeg ikke i hvertfall... Men jeg har jo andre psykiske lidelser som ligger langt tilbake i tid.

Jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet da og se hva saksbehandler sier... Jeg sjønner ikke hvorfor de pengene man har tjent opp og har fått pensjonspoeng tidligere ikke skal telle. NAV er innviklet, hehe...

Høstløv vet mye mer om dette enn meg. Jeg fikk uføre i 1996 og i 2004 så reglene har forandret seg og jeg har en fysisk skade fra lenge før jeg var 26 år og har kanskje jobbet 5 år på 30 år.

Gjest høstløv

Hvis du har opparbeidet deg pensjonspoeng slik at tilleggspensjonen blir større enn ung uføretilleget får du uførepensjon i forhold til det som gir deg høyest pensjon.

Du kan logge deg inn på NAV og se pensjonsberegningen din, da kan du se hvor mange pensjonspoeng du har opparbeidet deg for hvert år og hva du evt. vil få i pensjon som i hovedsak vil gi samme uttelling i utbetaling av uførepensjon etter gjeldende regelverk.

Reglene er under bearbeiding, regjeringen har ikke lagt frem noe forslag til endring enda, men det kommer i løpet av kort tid.

Annonse

Sylviavictoria

Hvis du har opparbeidet deg pensjonspoeng slik at tilleggspensjonen blir større enn ung uføretilleget får du uførepensjon i forhold til det som gir deg høyest pensjon.

Du kan logge deg inn på NAV og se pensjonsberegningen din, da kan du se hvor mange pensjonspoeng du har opparbeidet deg for hvert år og hva du evt. vil få i pensjon som i hovedsak vil gi samme uttelling i utbetaling av uførepensjon etter gjeldende regelverk.

Reglene er under bearbeiding, regjeringen har ikke lagt frem noe forslag til endring enda, men det kommer i løpet av kort tid.

Da skal jeg gjekke opp det! Tusen takk for tipset :)

Gjest titten tei andre von drei

Jeg hadde godkjent ung ufør, kom meg ut i jobb igjen, men så etter snaut 4 år gikk det ikke lenger. Nå er jeg tilbake til ufør-tilværelsen igjen. Men jeg utbetalingene jeg får nå, er ikke beregnet ut fra ung ufør. På snaue fire år i en middels lønnet helsevesen-stilling (tildels deltid) tjente jeg meg opp mer pensjonspoeng enn ung ufør-tillegget. Ikke veldig mye mer, men litt.

Har man noe arbeidserfaring, men samtidig får godkjent ung ufør hvis man blir uføretrygdet, får man den av de to beregningene som er mest lønnsom for deg.

Gjest ompalompa

autisme gir også automatisk rett til ung føre, hvis en ikke fungerer i jobb, altså.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...