Gå til innhold

Julaften her eller der?

Anbefalte innlegg

I år skal vi være på Sørlandet julaften, og feire kvelden sammen med min søster, hennes mann og to barn og våre foreldre. Vi blir altså 11 stk.

Vi er vant med pinnekjøtt og ønsker å ha det, min søster og henne familie ønsker å ha svineribbe - så vi skal ha begge deler - vi lager pinnekjøtt og hun lager svineribbe.

Vi har ikke bestemt om vi skla være hos henne eller hos oss.

Hva er lettest, å lage til pinnekjøtt på forhånd, og ta med gryter med kjøtt, kålrabistappe og rødkål til henne, eller at hun steker svineribbe hos seg og tar den + tilbehør med til oss?

Vil egentlig tro at det er lettest å flytte på pinnekjøttet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357564-julaften-her-eller-der/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• mariaflyfly

11

• cathlin

7

• frosken

6

Ha festen der svineribba skal lages. Lag pinnekjøttet der samtidig, det skal jo bare stå og putre alikavel, det er jo ikke noe stress. Så lager du stappa på forhånd og varmer opp der når du kommer.

Mnjo, men pinnekjøttet skal putre i tre timer, og vi hadde ikke tenkt å komme dit før etter kirka (kirka er klokka 15, så da kommer vi dit klokka 16). Men det går jo an å koke pinnekjøttet nesten ferdig før vi går i kirka, og så koke det ferdig hos min søster når vi kommer dit, mens potetene koker.

Regner med at de også skal i kirka.

Men det er nok best å flytte på pinnekjøttet ja. Vi har aldri vært hos dem på julaften, men de har vært hos oss. Må få snakket med henne om det i morgen.

Mnjo, men pinnekjøttet skal putre i tre timer, og vi hadde ikke tenkt å komme dit før etter kirka (kirka er klokka 15, så da kommer vi dit klokka 16). Men det går jo an å koke pinnekjøttet nesten ferdig før vi går i kirka, og så koke det ferdig hos min søster når vi kommer dit, mens potetene koker.

Men det er nok best å flytte på pinnekjøttet ja. Vi har aldri vært hos dem på julaften, men de har vært hos oss. Må få snakket med henne om det i morgen.

Du stikker selvfølgelig innom med pinnekjøttet tidligere på dagen etter at det er ferdig vanna ut, gjør det klart og slår på plata. :)

For et herk å skulle flytte på maten halvkokt eller ikke!

Du stikker selvfølgelig innom med pinnekjøttet tidligere på dagen etter at det er ferdig vanna ut, gjør det klart og slår på plata. :)

For et herk å skulle flytte på maten halvkokt eller ikke!

Ja, det går jo an da. Men da må jo min søster passe på at det ikke koker tørt... Og så tror jeg egentlig ikke hun liker pinnekjøttlukt i huset....

Skal spørre henne.

Gjest Hulderen

Damp ferdig pinnekjøttet før før dere drar i kirken. Så setter du det i stekeovnen hos henne for oppvarming og siste piff mens ribba hviler etter at den er ferdigstekt. Pinnekjøtt spises straks den er ferdig i ovnen, så da blir timingen bra.

Annonse

Ja, det går jo an da. Men da må jo min søster passe på at det ikke koker tørt... Og så tror jeg egentlig ikke hun liker pinnekjøttlukt i huset....

Skal spørre henne.

Herrejemini, så vanskelig folk kan gjøre det!

Be dem til dere, da. Så slipper du tenke på hvordan resultatet av å flytte ribba blir, for du skal uansett ikke spise den. *s*

Når jeg ser slike familietragedier som skal gå opp på julaften, kjenner jeg at det prikker i nakken på meg, og jeg priser meg lykkelig for at jeg skal vekk fra min egen familie i år. Langt vekk. Og drikke meg champagnefull til lunsj.

Damp ferdig pinnekjøttet før før dere drar i kirken. Så setter du det i stekeovnen hos henne for oppvarming og siste piff mens ribba hviler etter at den er ferdigstekt. Pinnekjøtt spises straks den er ferdig i ovnen, så da blir timingen bra.

Ja, tror jeg gjør det omtrent slik, bortsett fra at vi ikke har det inni ovnen på slutten. Koker det bare opp igjen et kvarter før vi spiser.

Gjest Hulderen

Skal spørre henne.

Jeg syns ikke at det er noen god ide at søsteren din må ta ansvar for dampingen. Mye lettere å frakte etter at det er dampet hos deg, for da bare legger du kjøttet over i en ildfast form. Gjør ikke noe om det blir kladt før det skal i stekeovnen.

Be dem til dere, da. Så slipper du tenke på hvordan resultatet av å flytte ribba blir, for du skal uansett ikke spise den. *s*

Når jeg ser slike familietragedier som skal gå opp på julaften, kjenner jeg at det prikker i nakken på meg, og jeg priser meg lykkelig for at jeg skal vekk fra min egen familie i år. Langt vekk. Og drikke meg champagnefull til lunsj.

Høres deilig ut.

Joda, jeg har egentlig nok av andre bekymringer å tenke på akkurat nå, så dette er bare en liten bagatell, som akkurat nå ble litt blåst opp. Ikke noe problem egentlig, men det må jo løses.

Gjest Hulderen

Ja, tror jeg gjør det omtrent slik, bortsett fra at vi ikke har det inni ovnen på slutten. Koker det bare opp igjen et kvarter før vi spiser.

Det funker selvsagt også. Selv syns jeg at pinnekjøttet ble utrolig mye bedre på smak etter avslutningsstekingen. Men smak og behag :-)

Det funker selvsagt også. Selv syns jeg at pinnekjøttet ble utrolig mye bedre på smak etter avslutningsstekingen. Men smak og behag :-)

Mannen min tåler ikke stekeskorpe på kjøtt, så vi har blitt vant til det på vår måte, og synes det er ufattelig godt :-) Vet ikk om jeg har smakt det på din måte...

Annonse

Er det så viktig med pinnekjøtt akkurat den kvelden, kan dere ikke ha det kvelden etter (eller etter der)? :)

Jeg hadde definitivt ikke giddet å frakte med meg pinnekjøtt eller ribbe for å få det jeg var vant med julaften!

Nei, hadde vi likt svineribbe, så hadde jo det vært helt greit. Men verken mannen min eller jeg synes ribbe er noe noe godt :-(

Jeg kunne gjerne hatt torsk, men det vil verken mannen min, ungene våre eller min søster. Min svoger, jeg og mine foreldre kunne gjerne hatt det :-)

Er det så viktig med pinnekjøtt akkurat den kvelden, kan dere ikke ha det kvelden etter (eller etter der)? :)

Jeg hadde definitivt ikke giddet å frakte med meg pinnekjøtt eller ribbe for å få det jeg var vant med julaften!

''Er det så viktig med pinnekjøtt akkurat den kvelden, kan dere ikke ha det kvelden etter (eller etter der)? :)''

Nå er ikke jeg pinnekjøtt-fanatiker,- men altså, julemiddagen, den tuller man ikke med :)

Gjest Hulderen

Mannen min tåler ikke stekeskorpe på kjøtt, så vi har blitt vant til det på vår måte, og synes det er ufattelig godt :-) Vet ikk om jeg har smakt det på din måte...

Jeg prøvde min måte for første gang nå i høst. Jeg er nemlig ikke enig med frosken i at pinnekjøtt kun kan spises etter 15. desember. Før bare dampet jeg det, som deg. Noen stekeskorpe ble det vel egentlig ikke, kjøttet ble bare fastere. Men om du ikke tror mannen din vil like det sånn, er nok ikke julaften riktig tidspunkt å teste det.

Jeg prøvde min måte for første gang nå i høst. Jeg er nemlig ikke enig med frosken i at pinnekjøtt kun kan spises etter 15. desember. Før bare dampet jeg det, som deg. Noen stekeskorpe ble det vel egentlig ikke, kjøttet ble bare fastere. Men om du ikke tror mannen din vil like det sånn, er nok ikke julaften riktig tidspunkt å teste det.

''Jeg prøvde min måte for første gang nå i høst. Jeg er nemlig ikke enig med frosken i at pinnekjøtt kun kan spises etter 15. desember.''

For ordens skyld; dette synspunktet er blitt standhaftig (det er nemlig ganske hardt arbeid å skulle være noens superego) hevdet av hensyn til henne som bør lese til eksamen og ikke bruke opp tiden sin på pinnekjøttkoking. Og da kan du jo gjette når hun har eksamen...*s*

Samma tenker jeg. For et styr for "ingenting".

Skal du til min by, eller?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...