Gå til innhold

Julaften her eller der?

Anbefalte innlegg

Gjest habba habba zoot zoot

Herrejemini, så vanskelig folk kan gjøre det!

Be dem til dere, da. Så slipper du tenke på hvordan resultatet av å flytte ribba blir, for du skal uansett ikke spise den. *s*

Når jeg ser slike familietragedier som skal gå opp på julaften, kjenner jeg at det prikker i nakken på meg, og jeg priser meg lykkelig for at jeg skal vekk fra min egen familie i år. Langt vekk. Og drikke meg champagnefull til lunsj.

''Herrejemini, så vanskelig folk kan gjøre det!''

Amen. Stek opp er par Grandiosaer i steden!

Fortsetter under...

• Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• mariaflyfly

11

• cathlin

7

• frosken

6

''Er det så viktig med pinnekjøtt akkurat den kvelden, kan dere ikke ha det kvelden etter (eller etter der)? :)''

Nå er ikke jeg pinnekjøtt-fanatiker,- men altså, julemiddagen, den tuller man ikke med :)

''men altså, julemiddagen, den tuller man ikke med ''

For min del kan man godt det, så lenge ingen vurderer å servere grandis :-)

Gjest Hulderen

''Jeg prøvde min måte for første gang nå i høst. Jeg er nemlig ikke enig med frosken i at pinnekjøtt kun kan spises etter 15. desember.''

For ordens skyld; dette synspunktet er blitt standhaftig (det er nemlig ganske hardt arbeid å skulle være noens superego) hevdet av hensyn til henne som bør lese til eksamen og ikke bruke opp tiden sin på pinnekjøttkoking. Og da kan du jo gjette når hun har eksamen...*s*

Ah, så det er begrunnelsen! Den hadde jeg ikke fått med meg. Jeg har bare lest flere innlegg der du hevdet at pinnekjøtt må spises etter 15. desember, ikke at det var knyttet opp mot en enkelt bruker.

Annonse

Er det så viktig med pinnekjøtt akkurat den kvelden, kan dere ikke ha det kvelden etter (eller etter der)? :)

Jeg hadde definitivt ikke giddet å frakte med meg pinnekjøtt eller ribbe for å få det jeg var vant med julaften!

Åjaaaa julematen den tuller man ikke med,så JA det er viktig for noe.

Ja, det går jo an da. Men da må jo min søster passe på at det ikke koker tørt... Og så tror jeg egentlig ikke hun liker pinnekjøttlukt i huset....

Skal spørre henne.

''Og så tror jeg egentlig ikke hun liker pinnekjøttlukt i huset....''

Hvorfor sitter jeg med en følelse etter å ha lest disse innleggene at dere to søstre egentlig ikke har lyst å tilbringe julen sammen?

;)

Ah, så det er begrunnelsen! Den hadde jeg ikke fått med meg. Jeg har bare lest flere innlegg der du hevdet at pinnekjøtt må spises etter 15. desember, ikke at det var knyttet opp mot en enkelt bruker.

Nei, det ble nok litt for internt til at det var lett å få med seg hvorfor jeg argumenterte slik som jeg gjorde:-)

''Og så tror jeg egentlig ikke hun liker pinnekjøttlukt i huset....''

Hvorfor sitter jeg med en følelse etter å ha lest disse innleggene at dere to søstre egentlig ikke har lyst å tilbringe julen sammen?

;)

Der tar du nok feil. Vi har lyst til å feire julaften sammen :-)

Er det så viktig med pinnekjøtt akkurat den kvelden, kan dere ikke ha det kvelden etter (eller etter der)? :)

Jeg hadde definitivt ikke giddet å frakte med meg pinnekjøtt eller ribbe for å få det jeg var vant med julaften!

ENIG!!!

Har lest mange tråder på dol om folk som har en svigerafr el annet som nekter å spise det alle andre skal ha, så derfor må det lages egen meny til han osv. Takk og pris for at jeg ikke har så sære familiemedlemmer! :-)

Mnjo, men pinnekjøttet skal putre i tre timer, og vi hadde ikke tenkt å komme dit før etter kirka (kirka er klokka 15, så da kommer vi dit klokka 16). Men det går jo an å koke pinnekjøttet nesten ferdig før vi går i kirka, og så koke det ferdig hos min søster når vi kommer dit, mens potetene koker.

Regner med at de også skal i kirka.

Men det er nok best å flytte på pinnekjøttet ja. Vi har aldri vært hos dem på julaften, men de har vært hos oss. Må få snakket med henne om det i morgen.

Kok det _helt_ ferdig før dere drar, så bare damper dere opp det etter ankomst og så 5 minutter under grillen rett før severing :-)

Annonse

Tilbehøret kan jo være akkurat det samme til både pinnekjøtt og ribbe, så det kan vel husverten lage? Pinnekjøttet dampes klart og taes med til husverten. Med det samme ribba taes ut av ovnen varmes pinnekjøttet i tyve minutter i samme ovn, gjerne sammen med julepølser etc i samme langpanne. Mens dette står i ovnen skjæres svora av ribba, den deles opp, kokvarm saus settes på bordet etc. Dette tar fort tyve minutter, så all maten blir ferdig samtidig uansett:)

Pinnekjøttet flyttes altså lettest :)

Lettest å flytte på pinnekjøttet!

Men enda lettere at folk lar sine juleaftenvaner ligge og spiser det som vertskapet lager! ;-)

''Men enda lettere at folk lar sine juleaftenvaner ligge og spiser det som vertskapet lager! ;-)''

Ikke enig!!! Ribbe er rett og slett ikke en julaften verdig! Det MÅ bli pinnekjøtt for at det i det hele tatt skal kalles jul!!!

''Men enda lettere at folk lar sine juleaftenvaner ligge og spiser det som vertskapet lager! ;-)''

Ikke enig!!! Ribbe er rett og slett ikke en julaften verdig! Det MÅ bli pinnekjøtt for at det i det hele tatt skal kalles jul!!!

Jeg synes vel mer selve samværet og hyggelig stemning i familien er det viktigste :-)

Men jeg ville synes det var rart med biff, selv om jeg synes det er mye bedre enn tradisjonell julemat.

Nei, hadde vi likt svineribbe, så hadde jo det vært helt greit. Men verken mannen min eller jeg synes ribbe er noe noe godt :-(

Jeg kunne gjerne hatt torsk, men det vil verken mannen min, ungene våre eller min søster. Min svoger, jeg og mine foreldre kunne gjerne hatt det :-)

''Nei, hadde vi likt svineribbe, så hadde jo det vært helt greit. Men verken mannen min eller jeg synes ribbe er noe noe godt :-(''

Enig! Jeg blir kvalm og uvel av svineribbe...... hadde jeg fått lutefisk skulle jeg nok greid å utsette pinnekjøttet til en dag senere i jula ;)

Nehei! Kalkun må det være!! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...