Gå til innhold

Bot for ikke bruk av blinklys

Anbefalte innlegg

Gjest gert ert

Leser i denne artikkelen i VG(http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10020057) at man kan bøtlegges med kr 2000, dersom man ikke bruker blinklys i rundkjøring. Jeg oppfordrer herved politiet til å ta langt flere kontroller i landets rundkjøringer for det er nesten bare meg som bruker blinklys inn og ut av disse.

Lag f.eks en aksjonsdag der dere kun konsentrerer dere om å ta alle som ikke blinker, det hadde blitt en vanvittig inntjening - og samtidig kunne man ha lært folk folkeskikk ved at blinklys skal brukes!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357575-bot-for-ikke-bruk-av-blinklys/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

19

• Dorthe

16

• morsan

15

• ShitDiddelyDo

15

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

''for det er nesten bare meg som bruker blinklys inn og ut av disse.''

Da ryker du på 2000 kroner du også, for du skal ikke blinke inn i en rundkjøring.

''Da ryker du på 2000 kroner du også, for du skal ikke blinke inn i en rundkjøring.''

Hehe,- du er nok litt oppi åra du også... Man lærer det nå til dags,- om det er direkte påbudt vet jeg ikke, men...

Jeg gjør det IKKE - for meg sitter det som en ryggmargsrefleks at hvis man blinker før rundkjøringen da har man tabbet seg ut ;-)

Da ryker du på 2000 kroner du også, for du skal ikke blinke inn i en rundkjøring.

Skal man ikke??? Når jeg tok lappen for 21 år siden var kjørelæreren ekstremt opptatt av at vi skulle blinke to ganger i forbindelse med rundkjøringer, en gang når vi skulle inn i den og deretter når vi skulle ut igjen...... Nye regler?

Blinklys OG lysbruk generellt. Minst 10% av de bilene jeg møter mangler et lys. 10 % til kjører med lys + tåkelys hele dagen (unntatt når det er tåke, da skrus tåkelysene av) 5 % har importert bil og har glemt å slå på lysene og 1 % har bare ett parkeringslys på. Sånn ca.

Før i tiden når man møtte en bil som blinket med lysene til deg så var det av en av tre grunner:

-Hilse på kjente

-Varsle om kontroll eller farlige forhold

-Du mangler et lys

Nå om dagen skjønner de ikke hvorfor fullstendig ukjente mennesker hilser på dem, men de hilser flott tilbake.

Jeg oppfordrer alle dolbilister til å blinke med lysene til de som har feil og manglende lysbruk.

Skal man ikke??? Når jeg tok lappen for 21 år siden var kjørelæreren ekstremt opptatt av at vi skulle blinke to ganger i forbindelse med rundkjøringer, en gang når vi skulle inn i den og deretter når vi skulle ut igjen...... Nye regler?

''Når jeg tok lappen for 21 år siden var kjørelæreren ekstremt opptatt av at vi skulle blinke to ganger i forbindelse med rundkjøringer, en gang når vi skulle inn i den og deretter når vi skulle ut igjen.''

Grøss. For 21 år siden??? Trodde de "nye" reglene var nyere enn som så... Jeg tok vel lappen for 27 år siden eller noe sånt...og da lærte vi det ikke.

Annonse

''Da ryker du på 2000 kroner du også, for du skal ikke blinke inn i en rundkjøring.''

Hehe,- du er nok litt oppi åra du også... Man lærer det nå til dags,- om det er direkte påbudt vet jeg ikke, men...

Jeg gjør det IKKE - for meg sitter det som en ryggmargsrefleks at hvis man blinker før rundkjøringen da har man tabbet seg ut ;-)

Så de lærer altså dette på førerskolen i dag? Da jeg kjørte opp lærte vi at det KUN var ut av rundkjøringen vi skulle blinke.

Det å blinke inn er jo forvirrende, og meningsløst.

Unntak er naturligvis ved filskifte.

Så de lærer altså dette på førerskolen i dag? Da jeg kjørte opp lærte vi at det KUN var ut av rundkjøringen vi skulle blinke.

Det å blinke inn er jo forvirrende, og meningsløst.

Unntak er naturligvis ved filskifte.

''Det å blinke inn er jo forvirrende, og meningsløst.''

Helt enig, det er blinking overalt... Og jeg kan ikke helt forstå hvem som har stor interesse av å vite (og klare å holde rede på alle somstår og blinker) hvor jeg skal allerede før jeg kjører inn i rundkjøringen.

''Når jeg tok lappen for 21 år siden var kjørelæreren ekstremt opptatt av at vi skulle blinke to ganger i forbindelse med rundkjøringer, en gang når vi skulle inn i den og deretter når vi skulle ut igjen.''

Grøss. For 21 år siden??? Trodde de "nye" reglene var nyere enn som så... Jeg tok vel lappen for 27 år siden eller noe sånt...og da lærte vi det ikke.

Hehe ;) Gubban så ung jeg føler meg akkurat nå ;-P

Tror dette var en forholdsvis ny regel når jeg tok lappen...

Da jeg tok lappen måtte vi lære håndsignalene (armen ut vinduet) for å svinge til venstre, høyre og stoppe! :-)

Men jeg blinker INN i rundkjøringer når jeg skal svinge til venstre, for å informere andre om hvor jeg skal.

Med vennlig hilsen

Da jeg tok lappen måtte vi lære håndsignalene (armen ut vinduet) for å svinge til venstre, høyre og stoppe! :-)

Men jeg blinker INN i rundkjøringer når jeg skal svinge til venstre, for å informere andre om hvor jeg skal.

Med vennlig hilsen

Hehe, såpass lenge siden du tok lappen, ja ;)

Annonse

Jeg tok lappen etter deg, og vi skulle ikke blinke inn i rundkjøringen.

Men jeg kan vanskelig tenke meg at man i dag lærer å blinke inn i rundkjøringen. Det er jo ingen logikk i å blinke inn i en rundkjøring.

Jeg tok lappen etter deg, og vi skulle ikke blinke inn i rundkjøringen.

Men jeg kan vanskelig tenke meg at man i dag lærer å blinke inn i rundkjøringen. Det er jo ingen logikk i å blinke inn i en rundkjøring.

Jo, du forteller de andre rundt deg hvor du skal (at du ikke skal rett frem, som de fleste tross alt skal).

Med vennlig hilsen

Gjest dette kan også googles, men jeg gidder ikke nå...

Tok du lappen i Stavanger (eller hvor det nå var. Det er i alle fall et eller annet sted i Norge de har den regelen, men den gjelder ikke over resten av landet)

Gjest dette kan også googles, men jeg gidder ikke nå...

Det er slett ikke forbudt å blinke inn. Det kan til og med være hensiktsmessig. Det er imidlertid slett ikke forbudt å _ikke_ blinke inn heller.

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer

(og nicket stemmer ikke helt nå, men det er jo bare et nick i hver tråd, så... ;-))

Jo, du forteller de andre rundt deg hvor du skal (at du ikke skal rett frem, som de fleste tross alt skal).

Med vennlig hilsen

Nei, logikken er å blinke til høyre når du er inne i rundkjøringen og skal rett frem, men ikke så tidlig at de kan se ut som om du skal til høyre.

Dette er jo fryktelig enkelt.

Problemet oppstår når det praktiseres ulikt, og hvis det jeg leser over her stemmer, lærer man altså i enkelte byer andre regler enn andre steder i landet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...