Gå til innhold

Bot for ikke bruk av blinklys

Anbefalte innlegg

Jeg tok lappen etter deg, og vi skulle ikke blinke inn i rundkjøringen.

Men jeg kan vanskelig tenke meg at man i dag lærer å blinke inn i rundkjøringen. Det er jo ingen logikk i å blinke inn i en rundkjøring.

Her er reglene:

''Bruk av blinklys

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøringførdu selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.''

Fortsetter under...

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

19

• Dorthe

16

• morsan

15

• ShitDiddelyDo

15

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna

Nei, logikken er å blinke til høyre når du er inne i rundkjøringen og skal rett frem, men ikke så tidlig at de kan se ut som om du skal til høyre.

Dette er jo fryktelig enkelt.

Problemet oppstår når det praktiseres ulikt, og hvis det jeg leser over her stemmer, lærer man altså i enkelte byer andre regler enn andre steder i landet.

To-felts vei og to-felts rundkjøring.

Du skal til venstre- men deretter til høyre ved neste sving.

Hvordan blir dette?

Jeg ville antatt man da skulle legge seg i venstre felt før rundkjøring, og kjøre inneste (venstre) felt inntil man svingte for så å legge seg i høyre felt når man går ut av rundkjøringen.

Rett eller ikke rett?

(jeg har ikke sertifikat)

''for det er nesten bare meg som bruker blinklys inn og ut av disse.''

Da ryker du på 2000 kroner du også, for du skal ikke blinke inn i en rundkjøring.

De "nye" reglene sier vel ikke at det er påbudt å blinke inn, bare ute. Det er i hvert fall sånn jeg har forstått det. Jeg lærte bare at man skal blinke til høyre når man skal ut (alle skal jo inn), og skal man ut ved første mulighet, skal man blinke til høyre allerede på vei inn.

Men hvis det er en rundkjøring med flere filer, skal man blinke til venstre når man skal inn i venstre fil. Og i veldig små rundkjøringer KAN man blinke til venstre når man skal til venstre, men blinke til høyre før man skal ut. I sistnevnte situasjon blir det veldig feil hvis noen blinker til venstre uten å blinke til høyre når de skal ut. Syns jeg, da. Men jeg tok lappen før de nye reglene kom...

Her er reglene:

''Bruk av blinklys

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøringførdu selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.''

Puh, det var akkurat sånn jeg har trodd at det var :-)

Nei, logikken er å blinke til høyre når du er inne i rundkjøringen og skal rett frem, men ikke så tidlig at de kan se ut som om du skal til høyre.

Dette er jo fryktelig enkelt.

Problemet oppstår når det praktiseres ulikt, og hvis det jeg leser over her stemmer, lærer man altså i enkelte byer andre regler enn andre steder i landet.

Jeg lærte i utlandet! :-)

Helt hva loven er i de forskjellige land vet jeg ikke, men jeg mener at man i de fleste land "blinker inn" hvis man skal til venstre (høyre i land hvor man kjører på venstre side).

I Rogaland kjører folk midt i veien, og blinker aldri uansett.

Med vennlig hilsen

Men jeg kan vanskelig tenke meg at man i dag lærer å blinke inn i rundkjøringen. Det er jo ingen logikk i å blinke inn i en rundkjøring.

Jeg hadde kjøretimer i sommer og kjørelæreren sa jeg ikke behøvde å blinke inn, kun ut.

Annonse

Her er reglene:

''Bruk av blinklys

Snakker om uklare regler.

''Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.''

... kan det i enkelte tilfeller.

To-felts vei og to-felts rundkjøring.

Du skal til venstre- men deretter til høyre ved neste sving.

Hvordan blir dette?

Jeg ville antatt man da skulle legge seg i venstre felt før rundkjøring, og kjøre inneste (venstre) felt inntil man svingte for så å legge seg i høyre felt når man går ut av rundkjøringen.

Rett eller ikke rett?

(jeg har ikke sertifikat)

I rundkjøring med to felt der du skal til venstre, skal du i så fall ligge i høyre felt hele veien, og skru på blinklyset når det er åpenbart at du ikke skal rett frem.

Selvsagt er det logikk å blinke inn i ei rundkjøring.

De som tar førerkort nå lærer å blinke inn i rundkjøringene, selv om det ikke er påbudt.

De som tar førerkort nå lærer å blinke inn i rundkjøringene, selv om det ikke er påbudt.

Hva er vitsen, alle skal jo til høyre i en rundkjøring når de kjører inn. Blunker man til venstre så vil jo bilen bak begynne å lure om man har tenkt å kjøre motsatt vei, mot kjøreretningen.

Hva er vitsen, alle skal jo til høyre i en rundkjøring når de kjører inn. Blunker man til venstre så vil jo bilen bak begynne å lure om man har tenkt å kjøre motsatt vei, mot kjøreretningen.

Selvsagt ikke, alle skjønner jo at vedkommene ikke skal første ut til høyre, heller ikke rett frem, men til venstre. Veldig greit for de som kommer bak.

Ikke ifølge det Holmes la ut under. Antar de reglene er oppdaterte.

Men du må gjerne fortelle meg logikken i å blinke inn i en rundkjøring.

Selvsagt ikke, alle skjønner jo at vedkommene ikke skal første ut til høyre, heller ikke rett frem, men til venstre. Veldig greit for de som kommer bak.

''Selvsagt ikke, alle skjønner jo at vedkommene ikke skal første ut til høyre, heller ikke rett frem, men til venstre. Veldig greit for de som kommer bak.''

Slikt viser man ved å porsjonere seg riktig, tilpasse farten, samt blinke når man skal ut.

Hvis alle hadde fulgt disse reglene hadde det vært fryktelig enkelt. Da vet du at han som blinker til høyre skal til høyre, at han som ikke blinker til høyre ikke skal til høyre, du vet at han som skrur på blinklyset etter høyrekjøringa skal rett frem, og du vet at han som ikke blinker verken skal til høyre eller rett frem, men videre til neste utkjøring eller helt rundt (hvor han ved begge skal blinke til høyre).

Annonse

Ikke ifølge det Holmes la ut under. Antar de reglene er oppdaterte.

Men du må gjerne fortelle meg logikken i å blinke inn i en rundkjøring.

Dette er ikke påbudt, men noe de stort sett læres i dag.

Logikken er jo enkel. Billisten bak vet da at vedkommende ikke skal første til høyre heller ikke rett frem, men til venstre. H*n vet med andre ord i god tid og før rundkjøringen hvor bilen foran skal.

''Selvsagt ikke, alle skjønner jo at vedkommene ikke skal første ut til høyre, heller ikke rett frem, men til venstre. Veldig greit for de som kommer bak.''

Slikt viser man ved å porsjonere seg riktig, tilpasse farten, samt blinke når man skal ut.

Hvis alle hadde fulgt disse reglene hadde det vært fryktelig enkelt. Da vet du at han som blinker til høyre skal til høyre, at han som ikke blinker til høyre ikke skal til høyre, du vet at han som skrur på blinklyset etter høyrekjøringa skal rett frem, og du vet at han som ikke blinker verken skal til høyre eller rett frem, men videre til neste utkjøring eller helt rundt (hvor han ved begge skal blinke til høyre).

Men det er ikke alle rundkjøringer som er helt klare og i tillegg til all knølkjøringen som finnes i dag så er dette en meget fin måte å vise hvor man skal og særlig hvis de er usikre på hvor de skal legge seg.

Billisten bak vet hvor han foran skal i god tid før rundkjøringen starter.

Men det er ikke alle rundkjøringer som er helt klare og i tillegg til all knølkjøringen som finnes i dag så er dette en meget fin måte å vise hvor man skal og særlig hvis de er usikre på hvor de skal legge seg.

Billisten bak vet hvor han foran skal i god tid før rundkjøringen starter.

Hvis folk hadde fulgt trafikkreglene hadde han bak forstått hvor han foran skulle helt uten at han hadde brukt lys i det hele tatt. Man ser ganske enkelt hvor bilen foran skal utifra hvor han legger seg. Når han i tillegg blinker til høyre for å vise at han skal ut av rundkjøringa, er det veldig enkelt.

Og nettopp det at rundkjøringene er så ulike er jo en veldig god grunn til at man ikke bør forvirre hverandre med venstreblinking. F.eks. kan man fort tro at fyren som ligger i høyre fil og blinker til venstre skal skifte fil, og ikke til venstre ut av rundkjøringa.

Men det ser de da etter hvilken fil man legger seg i. Skal man til venstre legger man seg i venstre fil og i innerste fil i rundkjøringa og skal man til høyre eller rett fram, legger man seg i høyre fil før rundkjøringen og i høyre fil i rundkjøringen og blunker seg ut når man skal ut.

Jeg skjønner ikke vitsen med den blunkinga inn i rundkjøringen, men det er tydeligvis mange som ikke gjør det for her i Oslo er det bare vanlig å blunke seg ut

Men det ser de da etter hvilken fil man legger seg i. Skal man til venstre legger man seg i venstre fil og i innerste fil i rundkjøringa og skal man til høyre eller rett fram, legger man seg i høyre fil før rundkjøringen og i høyre fil i rundkjøringen og blunker seg ut når man skal ut.

Jeg skjønner ikke vitsen med den blunkinga inn i rundkjøringen, men det er tydeligvis mange som ikke gjør det for her i Oslo er det bare vanlig å blunke seg ut

''for her i Oslo er det bare vanlig å blunke seg ut''

Blunking er ikke så lett å se for de andre bilistene! ;-)

Med vennlig hilsen

Dette er ikke påbudt, men noe de stort sett læres i dag.

Logikken er jo enkel. Billisten bak vet da at vedkommende ikke skal første til høyre heller ikke rett frem, men til venstre. H*n vet med andre ord i god tid og før rundkjøringen hvor bilen foran skal.

''Logikken er jo enkel. Billisten bak vet da at vedkommende ikke skal første til høyre heller ikke rett frem, men til venstre. H*n vet med andre ord i god tid og før rundkjøringen hvor bilen foran skal.

''

Dette er jeg enig i. Jeg blinker til venstre hvis jeg verken skal første til høyre eller rett frem i rundkjøringen.

Derimot ser jeg lite poeng i å blinke til høyre inn i rundkjøringen hvis jeg har tenkt å kjøre rett frem, men jeg blinker til høyre hvis jeg skal første avkjøring ut. Det kommer forresten litt an på hva slags rundkjøring det er snakk om. Dersom det er to adskilte felt i hele rundkjøringen, så blinker jeg til høyre inn i rundkjøringen også når jeg skal rett frem, for å vise hvilket felt jeg har tenkt til å bruke.

''Jeg skjønner ikke vitsen med den blunkinga inn i rundkjøringen, men det er tydeligvis mange som ikke gjør det for her i Oslo er det bare vanlig å blunke seg ut

''

Det er jeg ikke helt sikker på om stemmer. Jeg kjører også i Oslo, og jeg blinker også på vei inn i rundkjøring dersom dette vil gi nyttig info til de som kjører bak meg.

Mer bruk av blinklys i rundkjøringer, vil bidra til bedre trafikkavikling når det er mye trafikk. Det blir lettere for folk som skal inn i rundkjøringen fra andre påkjørsler, hvis man tydelig ser hvilket felt folk har tenkt å legge seg i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...