Dorthe Skrevet 12. desember 2010 Skrevet 12. desember 2010 Men det er ikke alle rundkjøringer som er helt klare og i tillegg til all knølkjøringen som finnes i dag så er dette en meget fin måte å vise hvor man skal og særlig hvis de er usikre på hvor de skal legge seg. Billisten bak vet hvor han foran skal i god tid før rundkjøringen starter. Hvis det ikke er retningsskilt før rundkjøringa så er det disse reglene som gjelder, alltid. Det finnes ingen uklare rundkjøringer. Har de skilt følger man dem, har de ikke, følger man vanlige trafikkregler. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 12. desember 2010 Skrevet 12. desember 2010 Selvsagt er det logikk å blinke inn i ei rundkjøring. De som tar førerkort nå lærer å blinke inn i rundkjøringene, selv om det ikke er påbudt. ''De som tar førerkort nå lærer å blinke inn i rundkjøringene, selv om det ikke er påbudt.'' Jepp,- og irriterer vettet av sine foreldre med sine korrekser ;-) Jeg nekter - enn så lenge... 0 Siter
Katt-ja Skrevet 12. desember 2010 Skrevet 12. desember 2010 Selvsagt ikke, alle skjønner jo at vedkommene ikke skal første ut til høyre, heller ikke rett frem, men til venstre. Veldig greit for de som kommer bak. ''Veldig greit for de som kommer bak.'' Er det det? Jeg synes ikke jeg har så stor interesse av å vite hvor fyren foran meg skal? Dessuten blir det jo blinking á la juletre og alt for mange blink å forholde seg til... Synes jeg, da. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 12. desember 2010 Skrevet 12. desember 2010 Tok du lappen i Stavanger (eller hvor det nå var. Det er i alle fall et eller annet sted i Norge de har den regelen, men den gjelder ikke over resten av landet) Tok den i Oslo, men har kjørt på¨sunnmøre de siste 13 årene.... 0 Siter
Sør Skrevet 12. desember 2010 Skrevet 12. desember 2010 Her er reglene fra Storbritannia, hvor det er klart at man er PÅLAGT å bruke høyreblink når man skal til høyre ut av rundkjøringen: (Husk å bytte "venstre" og "høyre", siden de kjører på venstre side.) Highway Code §186 ''When taking an exit to the right or going full circle, unless signs or markings indicate otherwise * signal right and approach in the right-hand lane * keep to the right on the roundabout until you need to change lanes to exit the roundabout * signal left after you have passed the exit before the one you want'' Med vennlig hilsen 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 12. desember 2010 Skrevet 12. desember 2010 ''Jeg skjønner ikke vitsen med den blunkinga inn i rundkjøringen, men det er tydeligvis mange som ikke gjør det for her i Oslo er det bare vanlig å blunke seg ut '' Det er jeg ikke helt sikker på om stemmer. Jeg kjører også i Oslo, og jeg blinker også på vei inn i rundkjøring dersom dette vil gi nyttig info til de som kjører bak meg. Mer bruk av blinklys i rundkjøringer, vil bidra til bedre trafikkavikling når det er mye trafikk. Det blir lettere for folk som skal inn i rundkjøringen fra andre påkjørsler, hvis man tydelig ser hvilket felt folk har tenkt å legge seg i. Men i Oslo, hvor det er en del store rundkjøringer, er det etter min mening spesielt viktig at man ikke blinker til venstre, da det mange steder er flere filer, så det vil i hvert fall forvirre. De kan tro du skal skifte fil. Dessuten forstår man jo tilnærma alltid hvor personen skal etter hvor han legger seg og hvilken hastighet han har. F.eks. forstår du at en fyr som ikke bremser skal rett frem. Skal du 90 grader til venstre må du bremse mye. Skal du til høyre må du bremse ganske mye. Skal du helt rundt kan du heller ikke holde 50 km/t. Og når du er inne i rundkjøringa blinker du når du skal ut. 0 Siter
Dorthe Skrevet 12. desember 2010 Skrevet 12. desember 2010 ''Jeg skjønner ikke vitsen med den blunkinga inn i rundkjøringen, men det er tydeligvis mange som ikke gjør det for her i Oslo er det bare vanlig å blunke seg ut '' Det er jeg ikke helt sikker på om stemmer. Jeg kjører også i Oslo, og jeg blinker også på vei inn i rundkjøring dersom dette vil gi nyttig info til de som kjører bak meg. Mer bruk av blinklys i rundkjøringer, vil bidra til bedre trafikkavikling når det er mye trafikk. Det blir lettere for folk som skal inn i rundkjøringen fra andre påkjørsler, hvis man tydelig ser hvilket felt folk har tenkt å legge seg i. Men man ser jo hvilken fil folk ligger i og dermed vet man jo hvor folk skal. 0 Siter
Holmes Skrevet 12. desember 2010 Skrevet 12. desember 2010 Hva er vitsen, alle skal jo til høyre i en rundkjøring når de kjører inn. Blunker man til venstre så vil jo bilen bak begynne å lure om man har tenkt å kjøre motsatt vei, mot kjøreretningen. '' Blunker man til venstre så vil jo bilen bak begynne å lure om man har tenkt å kjøre motsatt vei, mot kjøreretningen.'' Kanskje det er derfor jeg lurer på hvor folk skal i rundkjøringen fordi de blunker i stedet for å blink. Heretter bør jeg nok kikke mer på sjåførene og mindre på blinklysene... 0 Siter
Dorthe Skrevet 12. desember 2010 Skrevet 12. desember 2010 '' Blunker man til venstre så vil jo bilen bak begynne å lure om man har tenkt å kjøre motsatt vei, mot kjøreretningen.'' Kanskje det er derfor jeg lurer på hvor folk skal i rundkjøringen fordi de blunker i stedet for å blink. Heretter bør jeg nok kikke mer på sjåførene og mindre på blinklysene... LOL, jeg kaller det for å blunke, er det bare jeg som sier det 0 Siter
frosken Skrevet 12. desember 2010 Skrevet 12. desember 2010 Men i Oslo, hvor det er en del store rundkjøringer, er det etter min mening spesielt viktig at man ikke blinker til venstre, da det mange steder er flere filer, så det vil i hvert fall forvirre. De kan tro du skal skifte fil. Dessuten forstår man jo tilnærma alltid hvor personen skal etter hvor han legger seg og hvilken hastighet han har. F.eks. forstår du at en fyr som ikke bremser skal rett frem. Skal du 90 grader til venstre må du bremse mye. Skal du til høyre må du bremse ganske mye. Skal du helt rundt kan du heller ikke holde 50 km/t. Og når du er inne i rundkjøringa blinker du når du skal ut. ''Men i Oslo, hvor det er en del store rundkjøringer, er det etter min mening spesielt viktig at man ikke blinker til venstre, da det mange steder er flere filer, så det vil i hvert fall forvirre. De kan tro du skal skifte fil.'' Ja, hvis det er mer enn to filer, kan det føre til økt forvirring om man blinker til venstre såsant man ikke skal inn i den filen som ligger lengst til venstre. ''Dessuten forstår man jo tilnærma alltid hvor personen skal etter hvor han legger seg og hvilken hastighet han har. F.eks. forstår du at en fyr som ikke bremser skal rett frem. Skal du 90 grader til venstre må du bremse mye. Skal du til høyre må du bremse ganske mye. Skal du helt rundt kan du heller ikke holde 50 km/t. Og når du er inne i rundkjøringa blinker du når du skal ut. '' I de fleste rundkjøringer er jeg enig i at det er lett å se trafikkbildet. Men synes stadig jeg er i situasjoner hvor jeg ville satt pris på om folk signaliserte tydeligere hva de hadde tenkt å foreta seg. Dersom alle i det minste hadde giddet å blinke ut av rundkjøringen så hadde det vært færre muligheter for forvirring, men mens jeg venter på at det skal skje, så setter jeg pris på de som også gidder å signalisere at de _ikke_ har tenkt seg ut med det første. 0 Siter
frosken Skrevet 12. desember 2010 Skrevet 12. desember 2010 Men man ser jo hvilken fil folk ligger i og dermed vet man jo hvor folk skal. Når jeg står i Sinsenkrysset og prøver å komme inn i rundkjøringa, så ville det ha hjulpet om flere tydelig viste at de hadde tenkt å holde seg i venstre fil. I tillegg har du alle de som legger seg sånn litt midt i mindre rundkjøringer - det ville ha hjulpet om de signaliserte hva de har tenkt å foreta seg. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 12. desember 2010 Skrevet 12. desember 2010 Når jeg står i Sinsenkrysset og prøver å komme inn i rundkjøringa, så ville det ha hjulpet om flere tydelig viste at de hadde tenkt å holde seg i venstre fil. I tillegg har du alle de som legger seg sånn litt midt i mindre rundkjøringer - det ville ha hjulpet om de signaliserte hva de har tenkt å foreta seg. Du mener når du står og venter på å komme inn og ser på bilene til venstre for deg, dem som også skal inn i rundkjøringen, eller er på vei inn? I så fall,- ser du virkelig deres venstre blinklys, da? Ville trodd det lå i skyggen, på en måte... Jeg synes det blir så mye blinking ved rundkjøringer nå at det blir uoversiktlig, jeg. 0 Siter
Dorthe Skrevet 12. desember 2010 Skrevet 12. desember 2010 Når jeg står i Sinsenkrysset og prøver å komme inn i rundkjøringa, så ville det ha hjulpet om flere tydelig viste at de hadde tenkt å holde seg i venstre fil. I tillegg har du alle de som legger seg sånn litt midt i mindre rundkjøringer - det ville ha hjulpet om de signaliserte hva de har tenkt å foreta seg. Jeg er mest opptatt av de som ikke blinker når de skal ut, da blir jeg forvirret. Jeg tror ikke jeg legger merke til de som blinker seg inn egentlig bortsett fra hvis de ligger i feil fil. 0 Siter
frosken Skrevet 12. desember 2010 Skrevet 12. desember 2010 Du mener når du står og venter på å komme inn og ser på bilene til venstre for deg, dem som også skal inn i rundkjøringen, eller er på vei inn? I så fall,- ser du virkelig deres venstre blinklys, da? Ville trodd det lå i skyggen, på en måte... Jeg synes det blir så mye blinking ved rundkjøringer nå at det blir uoversiktlig, jeg. Kommer an på rundkjøringens utforming. 0 Siter
frosken Skrevet 12. desember 2010 Skrevet 12. desember 2010 Jeg er mest opptatt av de som ikke blinker når de skal ut, da blir jeg forvirret. Jeg tror ikke jeg legger merke til de som blinker seg inn egentlig bortsett fra hvis de ligger i feil fil. Enig i at det viktigste er at folk signaliserer når de skal ut av rundkjøringen :-) 0 Siter
Holmes Skrevet 12. desember 2010 Skrevet 12. desember 2010 LOL, jeg kaller det for å blunke, er det bare jeg som sier det ''LOL, jeg kaller det for å blunke, er det bare jeg som sier det'' Det er vel noe man gjør med øynene ja :) 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 12. desember 2010 Skrevet 12. desember 2010 ''Men i Oslo, hvor det er en del store rundkjøringer, er det etter min mening spesielt viktig at man ikke blinker til venstre, da det mange steder er flere filer, så det vil i hvert fall forvirre. De kan tro du skal skifte fil.'' Ja, hvis det er mer enn to filer, kan det føre til økt forvirring om man blinker til venstre såsant man ikke skal inn i den filen som ligger lengst til venstre. ''Dessuten forstår man jo tilnærma alltid hvor personen skal etter hvor han legger seg og hvilken hastighet han har. F.eks. forstår du at en fyr som ikke bremser skal rett frem. Skal du 90 grader til venstre må du bremse mye. Skal du til høyre må du bremse ganske mye. Skal du helt rundt kan du heller ikke holde 50 km/t. Og når du er inne i rundkjøringa blinker du når du skal ut. '' I de fleste rundkjøringer er jeg enig i at det er lett å se trafikkbildet. Men synes stadig jeg er i situasjoner hvor jeg ville satt pris på om folk signaliserte tydeligere hva de hadde tenkt å foreta seg. Dersom alle i det minste hadde giddet å blinke ut av rundkjøringen så hadde det vært færre muligheter for forvirring, men mens jeg venter på at det skal skje, så setter jeg pris på de som også gidder å signalisere at de _ikke_ har tenkt seg ut med det første. Det jeg ville satt pris på var at alle i det minste fulgte det de lærte på trafikkskolen, og blinket ut av rundkjøringa, la seg korrekt i veibanen, og tilpasset farten. Problemet er at det omtrent er mindretallet som blinker ut av rundkjøringa, svært mange bremser knapt noe før de braser inn i rundkjøringa, og enda flere legger seg midt i veibanen - noe som gjør det vanskelig å lese hva fyren foran skal. 0 Siter
frosken Skrevet 12. desember 2010 Skrevet 12. desember 2010 Det jeg ville satt pris på var at alle i det minste fulgte det de lærte på trafikkskolen, og blinket ut av rundkjøringa, la seg korrekt i veibanen, og tilpasset farten. Problemet er at det omtrent er mindretallet som blinker ut av rundkjøringa, svært mange bremser knapt noe før de braser inn i rundkjøringa, og enda flere legger seg midt i veibanen - noe som gjør det vanskelig å lese hva fyren foran skal. Enig i at det klart viktigste er at folk blinker når de skal ut av rundkjøringen, samt plasserer seg riktig. Resten er vel egentlig bagateller. 0 Siter
Holmes Skrevet 12. desember 2010 Skrevet 12. desember 2010 Det jeg ville satt pris på var at alle i det minste fulgte det de lærte på trafikkskolen, og blinket ut av rundkjøringa, la seg korrekt i veibanen, og tilpasset farten. Problemet er at det omtrent er mindretallet som blinker ut av rundkjøringa, svært mange bremser knapt noe før de braser inn i rundkjøringa, og enda flere legger seg midt i veibanen - noe som gjør det vanskelig å lese hva fyren foran skal. ''Problemet er at det omtrent er mindretallet som blinker ut av rundkjøringa, svært mange bremser knapt noe før de braser inn i rundkjøringa, og enda flere legger seg midt i veibanen - noe som gjør det vanskelig å lese hva fyren foran skal.'' Word! Skulle ønske politiet brukte mer tid på å bøtelegge tullingene som ikke klarer de enkleste reglene som de egentlig skulle lært på kjøreskolen. 0 Siter
Sør Skrevet 12. desember 2010 Skrevet 12. desember 2010 ''Problemet er at det omtrent er mindretallet som blinker ut av rundkjøringa, svært mange bremser knapt noe før de braser inn i rundkjøringa, og enda flere legger seg midt i veibanen - noe som gjør det vanskelig å lese hva fyren foran skal.'' Word! Skulle ønske politiet brukte mer tid på å bøtelegge tullingene som ikke klarer de enkleste reglene som de egentlig skulle lært på kjøreskolen. Det er foruroligende at de er løse i trafikken. Det er egentlig også foruroligende at folk som har vansker med å blinke (eller blir forstyrret av at andre blinker) er i trafikken. Det er veldig mye i trafikken som man må forholde seg til som er LANGT vanskeligere enn andre folk som blinker. (At de ikke blinker, for eksempel.) Med vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.