Gå til innhold

Bot for ikke bruk av blinklys

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

19

• Dorthe

16

• morsan

15

• ShitDiddelyDo

15

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

''LOL, jeg kaller det for å blunke, er det bare jeg som sier det''

Det er vel noe man gjør med øynene ja :):)

Jeg skal skjerpe meg, jeg skriver slik som jeg snakker, det er feilen med oss fra Oslo.

Du aner ikke hvor mange feil jeg fikk på gymnaset hvor læreren min hadde nynorsk som hovedmål. Ikke bøyde jeg verbene konsekvent og jeg brukte "rare" ord ;o)

''Problemet er at det omtrent er mindretallet som blinker ut av rundkjøringa, svært mange bremser knapt noe før de braser inn i rundkjøringa, og enda flere legger seg midt i veibanen - noe som gjør det vanskelig å lese hva fyren foran skal.''

Word!

Skulle ønske politiet brukte mer tid på å bøtelegge tullingene som ikke klarer de enkleste reglene som de egentlig skulle lært på kjøreskolen.

Jaja, jeg har kjørt tre ganger rundt i den store rundkjøringa i Barcelona som hadde minst fire filer og jeg ikke ante hvordan jeg skulle komme ut. Og det var midt i rusjtrafikken og jeg måtte bytte filer. Skikkelig mareritt

Det er foruroligende at de er løse i trafikken.

Det er egentlig også foruroligende at folk som har vansker med å blinke (eller blir forstyrret av at andre blinker) er i trafikken. Det er veldig mye i trafikken som man må forholde seg til som er LANGT vanskeligere enn andre folk som blinker. (At de ikke blinker, for eksempel.)

Med vennlig hilsen

''Det er egentlig også foruroligende at folk som har vansker med å blinke (eller blir forstyrret av at andre blinker) er i trafikken.''

Jeg blir ikke akkurat forstyrret av blinkingen - men når så å si alle blinker ved en rundkjøring blir det vel mye åf orholde seg til. Av unyttig informasjon. Man skal heller ikke se bort fra at dem som irriterer seg over andre i trafkken, kan være litt farlige ;-)

Selv har jeg kjørt i over 25 år uten å ha måttet forholde meg til skadeskjema eller uhell. Forårsaket av meg,i alle fall,- ble vel påkjørt bakfra en gang, da.

Jeg tok lappen etter deg, og vi skulle ikke blinke inn i rundkjøringen.

Men jeg kan vanskelig tenke meg at man i dag lærer å blinke inn i rundkjøringen. Det er jo ingen logikk i å blinke inn i en rundkjøring.

Hvis det er en liten rundkjøring der øya i midten er liten nok til at du ser alle veiene, og det bare er tre veier, synes jeg det er svært hensiktsmessig med venstreblink for å vise andre biler hvor man skal. Hadde alle gjort det slik, kunne man jo kjørt inn i rundkjøringen uten stopp de gangene folk IKKE venstreblinker.

Annonse

''Veldig greit for de som kommer bak.''

Er det det? Jeg synes ikke jeg har så stor interesse av å vite hvor fyren foran meg skal? Dessuten blir det jo blinking á la juletre og alt for mange blink å forholde seg til... Synes jeg, da.

Du kan jo sveive ned vinduet og rekke ut handa ;-)

Men det ser de da etter hvilken fil man legger seg i. Skal man til venstre legger man seg i venstre fil og i innerste fil i rundkjøringa og skal man til høyre eller rett fram, legger man seg i høyre fil før rundkjøringen og i høyre fil i rundkjøringen og blunker seg ut når man skal ut.

Jeg skjønner ikke vitsen med den blunkinga inn i rundkjøringen, men det er tydeligvis mange som ikke gjør det for her i Oslo er det bare vanlig å blunke seg ut

Ikke alle rundkjøringer har flere filer.

''Det er egentlig også foruroligende at folk som har vansker med å blinke (eller blir forstyrret av at andre blinker) er i trafikken.''

Jeg blir ikke akkurat forstyrret av blinkingen - men når så å si alle blinker ved en rundkjøring blir det vel mye åf orholde seg til. Av unyttig informasjon. Man skal heller ikke se bort fra at dem som irriterer seg over andre i trafkken, kan være litt farlige ;-)

Selv har jeg kjørt i over 25 år uten å ha måttet forholde meg til skadeskjema eller uhell. Forårsaket av meg,i alle fall,- ble vel påkjørt bakfra en gang, da.

Men i andre land er det en selvfølge at man er behjelpelig og høflig mot andre bilister, og informerer dem hvor man skal. Det er jo ikke akkurat så mye jobb å blinke, slik at bilene rundt ser hva man planlegger - både for din og deres sikkerhet.

Med vennlig hilsen

Men i Oslo, hvor det er en del store rundkjøringer, er det etter min mening spesielt viktig at man ikke blinker til venstre, da det mange steder er flere filer, så det vil i hvert fall forvirre. De kan tro du skal skifte fil.

Dessuten forstår man jo tilnærma alltid hvor personen skal etter hvor han legger seg og hvilken hastighet han har. F.eks. forstår du at en fyr som ikke bremser skal rett frem. Skal du 90 grader til venstre må du bremse mye. Skal du til høyre må du bremse ganske mye. Skal du helt rundt kan du heller ikke holde 50 km/t.

Og når du er inne i rundkjøringa blinker du når du skal ut.

''F.eks. forstår du at en fyr som ikke bremser skal rett frem. ''

F. eks. forstår du at en fyr som ikke bremser er dønn opptatt av å være førstemann inn i rundkjøringa og tvinge andre til å bråbremse...

Men i andre land er det en selvfølge at man er behjelpelig og høflig mot andre bilister, og informerer dem hvor man skal. Det er jo ikke akkurat så mye jobb å blinke, slik at bilene rundt ser hva man planlegger - både for din og deres sikkerhet.

Med vennlig hilsen

''Men i andre land er det en selvfølge at man er behjelpelig og høflig mot andre bilister''

En sannhet med modifikasjoner. Jeg har kjørt bil i f.eks. Palermo - og høflighet er ikke det ordet jeg vil bruke for å beskrive atferden i trafikken ;)

''Men i andre land er det en selvfølge at man er behjelpelig og høflig mot andre bilister''

En sannhet med modifikasjoner. Jeg har kjørt bil i f.eks. Palermo - og høflighet er ikke det ordet jeg vil bruke for å beskrive atferden i trafikken ;)

:knegg:

Jeg har hatt folk som har trukket våpen mot meg i trafikken! ;-)

Men generelt, i de fleste land, er 95% av høflige, og den siste 1% er rabiate. Så har man 4% med de i mellom. Dessverre legger man knapt merke til 95%-gruppen.

Med vennlig hilsen

Annonse

Med vennlig hilsen

Det sitter langt og dypt inni ryggmargen at man _ikke_ skal blinke inn i rundkjøringer. Det var derimot en pinlig tabbe å gjøre før i tiden...Gammel dame er vond å vende. Kjører jo mye på automatikk :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...