Gå til innhold

Bot for ikke bruk av blinklys

Anbefalte innlegg

Har du vært rundt denne? Kalles "The Magic Roundabout" i Storbritannia:

http://www.ellemosh.com/wp-content/uploads/2008/02/magic_roundabout.jpg

Med vennlig hilsen

Ligner litt på Carl Bernerkrysset nå. Firkantet rundkjøring, ikke fotgjengerfelt med lys og bare helt umulig å både kjøre og gå

Fortsetter under...

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

19

• Dorthe

16

• morsan

15

• ShitDiddelyDo

15

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Det sitter langt og dypt inni ryggmargen at man _ikke_ skal blinke inn i rundkjøringer. Det var derimot en pinlig tabbe å gjøre før i tiden...Gammel dame er vond å vende. Kjører jo mye på automatikk :-)

Jeg lærte å kjøre i en bil med venstreratt, men på venstre side av veien. ;-)

Jeg vet ikke om noe land hvor man ikke skal blinke inn i rundkjøringer, hvis man skal 270 grader rundt. Det har jeg alltid tatt som en selvfølge.

Har du sett denne?

;-)

Med vennlig hilsen

Jeg tok lappen etter deg, og vi skulle ikke blinke inn i rundkjøringen.

Men jeg kan vanskelig tenke meg at man i dag lærer å blinke inn i rundkjøringen. Det er jo ingen logikk i å blinke inn i en rundkjøring.

Mine ungdommer lærte at de skulle blinke inn i rundkjøringen da de kjørte opp for 2-3 år siden.

Støttes! I den lille bygda mi er "rånerne" et særlig irritasjonsmoment, fortrinnsvis på ettermiddagen når det står kø i alle retninger...

De har et motto om at "blinklys er feigt" - og fordi om vi kun har ei rundkjøring og noen få kryss i bygda, er det forferdelig irriterende!

Ligner litt på Carl Bernerkrysset nå. Firkantet rundkjøring, ikke fotgjengerfelt med lys og bare helt umulig å både kjøre og gå

Carl Bernhard er én (firkantet) rundkjøring, med trikkeskinner gjennom. Det er egentlig ikke noe galt med den bortsett fra at det er vanskelig for store biler å kjøre gjennom? (Kjører ofte gjennom der.)

Den på bildet er fem (!) rundkjøringer satt sammen til en stor (sjette) rundkjøring!

Med vennlig hilsen

Jeg lærte å kjøre i en bil med venstreratt, men på venstre side av veien. ;-)

Jeg vet ikke om noe land hvor man ikke skal blinke inn i rundkjøringer, hvis man skal 270 grader rundt. Det har jeg alltid tatt som en selvfølge.

Har du sett denne?

;-)

Med vennlig hilsen

''Jeg vet ikke om noe land hvor man ikke skal blinke inn i rundkjøringer, hvis man skal 270 grader rundt. Det har jeg alltid tatt som en selvfølge.''

Men, da ligger det i din ryggmarg ;)

Jeg er vant med fra gammelt av at hvis jeg kom borti blinklyset (venstre) før en rundkjøring, så rødmet jeg av tabben... Det er mulig jeg lærte å kjøre på en spesiell tid og et spesielt område (men jeg kjenner mange andre som har det på samme måte)

Rundkjøringen i linken din har jeg ikke lyst til å besøke :-)

Annonse

Hvis det er en liten rundkjøring der øya i midten er liten nok til at du ser alle veiene, og det bare er tre veier, synes jeg det er svært hensiktsmessig med venstreblink for å vise andre biler hvor man skal. Hadde alle gjort det slik, kunne man jo kjørt inn i rundkjøringen uten stopp de gangene folk IKKE venstreblinker.

Men disse knøttsmå rundkjøringene kan vel knapt kalles rundkjøringer. Vi har noen sånne her også, og de er så små at litt store biler må kjøre over dem. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor de ikke kunne klare seg med et kryss.

Det var noen luringer i Asker og Bærum som for noen år siden fant ut at de skulle lage rundinger i veien omtrent i hvert eneste kryss, selv om rundingen knapt er en halvmeter i diameter.

Uansett: Disse knøttsmå sakene kan vel nesten sees på som vanlige kryss, og i så fall kan man like gjerne blinke som i et vanlig kryss, altså til høyre eller venstre, så her er jeg enig.

Med i normale rundkjøringer er jeg ikke enig.

''Jeg vet ikke om noe land hvor man ikke skal blinke inn i rundkjøringer, hvis man skal 270 grader rundt. Det har jeg alltid tatt som en selvfølge.''

Men, da ligger det i din ryggmarg ;)

Jeg er vant med fra gammelt av at hvis jeg kom borti blinklyset (venstre) før en rundkjøring, så rødmet jeg av tabben... Det er mulig jeg lærte å kjøre på en spesiell tid og et spesielt område (men jeg kjenner mange andre som har det på samme måte)

Rundkjøringen i linken din har jeg ikke lyst til å besøke :-)

Jeg forstår du gjør det av gammel vane, men akkurat som jeg har måtte endre fra å kjøre på venstre til å kjøre på høyre side av veien (og må kjøre på venstre i en rekke land fremdeles), så burde du jo kunne begynne å bruke blinklys?

Altså, det sitter langt dypere i ryggmargen hvilken side av veien man skal kjøre på! ;-)

Med vennlig hilsen

Carl Bernhard er én (firkantet) rundkjøring, med trikkeskinner gjennom. Det er egentlig ikke noe galt med den bortsett fra at det er vanskelig for store biler å kjøre gjennom? (Kjører ofte gjennom der.)

Den på bildet er fem (!) rundkjøringer satt sammen til en stor (sjette) rundkjøring!

Med vennlig hilsen

''Carl Bernhard ''

*fnis*

''F.eks. forstår du at en fyr som ikke bremser skal rett frem. ''

F. eks. forstår du at en fyr som ikke bremser er dønn opptatt av å være førstemann inn i rundkjøringa og tvinge andre til å bråbremse...

''F. eks. forstår du at en fyr som ikke bremser er dønn opptatt av å være førstemann inn i rundkjøringa og tvinge andre til å bråbremse...''

Enig, men da er det alle gjøkene som er problemet, ikke at rundkjøringene er kompliserte, for det er de ikke.

Problemet er at veldig mange, og det må faktisk være flertallet, forholder seg til rundkjøringene som de føler for.

Det gjør det vanskelig.

''Problemet er at det omtrent er mindretallet som blinker ut av rundkjøringa, svært mange bremser knapt noe før de braser inn i rundkjøringa, og enda flere legger seg midt i veibanen - noe som gjør det vanskelig å lese hva fyren foran skal.''

Word!

Skulle ønske politiet brukte mer tid på å bøtelegge tullingene som ikke klarer de enkleste reglene som de egentlig skulle lært på kjøreskolen.

Det burde generelt bli betydelig strengere straffer for trafikkforseelser. Det kunne gjort noe med holdninger, og mange liv kunne blitt spart.

Men disse knøttsmå rundkjøringene kan vel knapt kalles rundkjøringer. Vi har noen sånne her også, og de er så små at litt store biler må kjøre over dem. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor de ikke kunne klare seg med et kryss.

Det var noen luringer i Asker og Bærum som for noen år siden fant ut at de skulle lage rundinger i veien omtrent i hvert eneste kryss, selv om rundingen knapt er en halvmeter i diameter.

Uansett: Disse knøttsmå sakene kan vel nesten sees på som vanlige kryss, og i så fall kan man like gjerne blinke som i et vanlig kryss, altså til høyre eller venstre, så her er jeg enig.

Med i normale rundkjøringer er jeg ikke enig.

Her jeg bor er det alt for mange slike mini-rundkjøringer, og det burde derfor være unødvendig å alltid måtte stanse helt før man kjører inn.

Det var vel også med i sitatet om reglene under her et sted at man burde, men ikke skulle, venstreblinke der det etter omstendighetene var det mest hensynsfulle.

M.a.o.: Det kommer an på! :-)

''Carl Bernhard ''

*fnis*

:lol:

Carl Berner!

Det er egentlig morsomt hvordan man har så utrolig mange stedsnavn i Oslo. 2-3 kvartaler samlet blir et navn - Homansbyen, Uranienborg, Bislett, osv. Det er knøttsmå geografiske områder.

Med vennlig hilsen

Annonse

''F. eks. forstår du at en fyr som ikke bremser er dønn opptatt av å være førstemann inn i rundkjøringa og tvinge andre til å bråbremse...''

Enig, men da er det alle gjøkene som er problemet, ikke at rundkjøringene er kompliserte, for det er de ikke.

Problemet er at veldig mange, og det må faktisk være flertallet, forholder seg til rundkjøringene som de føler for.

Det gjør det vanskelig.

Helt enig!

Her jeg bor er det alt for mange slike mini-rundkjøringer, og det burde derfor være unødvendig å alltid måtte stanse helt før man kjører inn.

Det var vel også med i sitatet om reglene under her et sted at man burde, men ikke skulle, venstreblinke der det etter omstendighetene var det mest hensynsfulle.

M.a.o.: Det kommer an på! :-)

Jeg lurer på hvilket glupt hue det var som kom på at de skulle bruker hauger av millioner på disse minirundkjøringene for noen år siden. Plutselig spratt det fram rundkjøringer fra lilleputtland over absolutt alt.

Rundkjøringer er kjempepraktisk sånn i utgangspunktet, men det forutsetter litt størrelse, samt behov for den flyten rundkjøringer ofte gir.

Enkelte steder virker det som om de har bygget dem mest for å ha noe å gjøre. ;)

Jeg lurer på hvilket glupt hue det var som kom på at de skulle bruker hauger av millioner på disse minirundkjøringene for noen år siden. Plutselig spratt det fram rundkjøringer fra lilleputtland over absolutt alt.

Rundkjøringer er kjempepraktisk sånn i utgangspunktet, men det forutsetter litt størrelse, samt behov for den flyten rundkjøringer ofte gir.

Enkelte steder virker det som om de har bygget dem mest for å ha noe å gjøre. ;)

''Enkelte steder virker det som om de har bygget dem mest for å ha noe å gjøre. ;)''

Absolutt. En del av dem er jeg nødt til å kjøre over for å klare svingen:)

(Og jeg bor i et område med enormt mange av dem)

Med vennlig hilsen

Og attpåtil venstrekjøring.

Og attpåtil venstrekjøring.

Ja, men hvis du studerer bilde nøye, så ser du at det faktisk er to rotasjoner - den ytterste (som er med klokken, slik som er vanlig i Storbritannia), og den inderste, som er mot klokken (slik som i Norge)!

Det er rundkjøringer for viderekomne! ;-)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...