Gå til innhold

Facebook - adde foreldre fra barnehagen??

Anbefalte innlegg

Jobber som pedagogisk leder i en ganske liten barnehage (ca 40 barn) i en middels stor by, men forholdene er likevel "små".

Jeg har alltid vært nøye med å skille jobb og privatliv. Nå har jeg fått en venneforespørsel fra en mor til et barn i barnehagen. Jeg har i utgangspunktet ikke lyst å legge henne til, på grunn av at det føles feil for meg. Jeg har ikke noe å skjule, det er ikke det. Men det føles feil. Det blir som å bli "venn" med læreren til barnet mitt, jeg syns det skal være et skille her.

Så er det dilemmaet. Skal jeg la være å svare på henvendelsen? Skal jeg avvise? Skal jeg adde og la det "stå til"? (Kan evt. sette restriksjoner for hva hun kan se?)

Jeg møter jo denne moren jevnlig, så det blir rart å ikke svare. Føler at, hvis jeg avviser forespørselen, så må jeg forklare henne hvorfor, noe jeg er redd kan virke både sært og uforståelig fra hennes side, forespørselen er nok bare vennlig ment.

Noen råd??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357610-facebook-adde-foreldre-fra-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du ikke skal legge henne til... Trykk "ignorer" og send henne en melding der du forteller at du ikke synes det er riktig, at du skiller mellom jobb og privatliv. Vet om en som prøvde å legge til sjefen sin, han fikk en hyggelig mail tilbake som forklarte hvorfor han ignorerte forespørselen. Det er helt greit og renslig mener jeg.

Jeg synes du ikke skal legge henne til... Trykk "ignorer" og send henne en melding der du forteller at du ikke synes det er riktig, at du skiller mellom jobb og privatliv. Vet om en som prøvde å legge til sjefen sin, han fikk en hyggelig mail tilbake som forklarte hvorfor han ignorerte forespørselen. Det er helt greit og renslig mener jeg.

Takk for svar.

Kan kanskje sende henne en melding ja, god ide.

Nå glemte jeg å si at jeg har lagt til (etter forespørsel) et par mødre fra før, men da først etter at barnet var sluttet i barnehagen. Da føler jeg ikke at jeg har denne rollen ovf. de lenger, da er de mer som andre kjente/bekjente jeg har lagt til.. Kanskje litt inkonsekvent?

Gjest Hulderen

Du kan svare at du takker for forespørselen, men at du har valgt å ikke ha noen kollegaer (hvis du ikke har det) eller foreldrene til barna som venner på FaceBokk, fordi du ønsker å skille mellom jobb og privatliv.

Det er en helt grei avgjørelse og ingen grunn til å tas ille opp.

Gjest Hulderen

Jeg så ikke svaret ditt før jeg skrev mitt, men fint at vi er enige :-)

Annonse

Gjest L kommune

Takk for svar.

Nå glemte jeg å si at jeg har lagt til (etter forespørsel) et par mødre fra før, men da først etter at barnet var sluttet i barnehagen. Da føler jeg ikke at jeg har denne rollen ovf. de lenger, da er de mer som andre kjente/bekjente jeg har lagt til.. Kanskje litt inkonsekvent?

Nei, det synes jeg ikke er inkonsekvent. Ellers går det vel en diskusjon over hele landet angående at man ikke legger til elever, foreldre, så det er på ingen måte sært.

Jeg får fra tid til annen venneforespørsler både fra elever på skolen der jeg jobber, og fra foreldre. Jeg avviser disse, men bruker å forklare hvorfor.

Opplevde faktisk en gang å få en venneforespørsel fra en av sekretærene hos fastlegen min...

Jeg får fra tid til annen venneforespørsler både fra elever på skolen der jeg jobber, og fra foreldre. Jeg avviser disse, men bruker å forklare hvorfor.

Opplevde faktisk en gang å få en venneforespørsel fra en av sekretærene hos fastlegen min...

haha, den var drøy!

Gjest Vizzvazz

Jeg og tenker litt sånn, at man skiller jobb og privatliv.

Jeg er selv mor til barn i barnehagen.

En dame som jobber der bor i nærområdet mitt og har en unge på samme alder,

så på en måte ville det føles naturlig å ha litt kontakt med henne pga d.

Men å legge til ansatte der er jo litt feil.

De ansatte har jo taushetsplikt, men samtidig så er det jo foreldrene som kan oppheve den taushetsplikten, og er det de som sender forespørselen så har jo du ditt på det rene. Det blir litt feil om den ansatte selv kontakter foreldre og legger de til på facebook.

Jeg reagerer jo litt da. En dame jeg kjenner jobber i barnehage og hun har minst et par mødre i den barnehagen på vennelista si - hun har blitt kjent med dem i barnehagen, men samtidig er det litt naturlig pga de alle tre nylig har fått baby og de derfor har hatt interesse av å bli kjent mer privat. Så på den måten går det.

Jeg er litt tjah jeg da.

I tilfeller hvor det føles naturlig pga en har barn på samme alder - så ok, men bare om foreldrene selv tar initiativet på facebook.

Hvis dere bor i samme nærområde og kanskje har felles kontaktpunkter er det ikke så unaturlig. Sekretærene til min fastlege har begge barn på skolen der min sønn går og ungene er med i samme fotballgruppe. Flere av mine FB venner er også venner begge legesekretærene. Jeg har valgt å la være selv om jeg kjenner begge to privat.

"Opplevde faktisk en gang å få en venneforespørsel fra en av sekretærene hos fastlegen min..."

Jeg synes sånn tyder litt på at de sosiale antennene ikke er helt dratt ut på sekretæren....

Annonse

Takk for svar.

Har barnet sluttet så er situasjonen en annen. Da synes jeg det er ok at du har lagt dem til.

''Opplevde faktisk en gang å få en venneforespørsel fra en av sekretærene hos fastlegen min...''

Hmmm, begynner å lure på om vi bruker samme fastlege. Jeg fikk også forespørsel fra sekretæren der nemlig... Jeg kjente jo ikke igjen navnet, så jeg måtte studere bildet veldig nøye før det gikk opp for meg hvem det var.

sprelline1365380900

Nei, det synes jeg ikke er inkonsekvent. Ellers går det vel en diskusjon over hele landet angående at man ikke legger til elever, foreldre, så det er på ingen måte sært.

Jobber selv i barnehage, og ut fra slik du beskriver, i ca like stor barnehage og by. Vi har som uskreven regel at vi selv legger ikke til foreldre som venner på FB, men dersom foreldrene legger oss til, er det OK å være venner med de. Det har fungert fint hos oss, men ikke dermed sagt at det er det riktige :)

Takk for svar.

Nei, jeg synes ikke det.... de andre mammaene kom til etter at barna hadde sluttet, blir noe helt annet med en mamma som fortsatt er der...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...