Gå til innhold

Handikaptoalett, hvem må vike?


Gjest HandikapWC

Anbefalte innlegg

Gjest ingen nick

Jeg ser ingen grunn til at noen skulle bli flaue over å ha brukt handikapp toalettet selvom en rullestolbruker venter.

Som det allerede er sagt her, så er et handikapp toalett TILRETTELAGT, for rullestol brukere, ikke RESERVERT for dem.

Det kan også være mange andre som har behov for den ekstra plassen et handikapp toalett har. F eks folk med barnevogn (ofte er handikap toalettet samtidig stellerom for barn) eller de med små barn som trenger assistanse, de med 10 store handleposer, eller at man rett og slett benytter alle de toalettene som er tiljgengelige for å få fortgang i "dokøen." og redusere ventetiden for alle.

Man har ikke noen større rett til å komme til et "ledig toalett" selvom man er rullestolbruker. Og hvem som har mest hastverk, må nok vurderes etter andre kriterier enn om man er gående eller rullende...

Men det er jo en selvfølge at en rullestolbruker får førsteprioritet til å bruke handikaptoalettet hvis de andre ventende like gjerne kan benytte vanlige toaletter.

Jeg tror at du må lese alle innleggene mine en gang til. Det er noe fundamentalt, du har misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    15

  • Sør

    4

  • løvinne71

    4

  • Mirabell

    3

Mest aktive i denne tråden

Jeg ser ingen grunn til at noen skulle bli flaue over å ha brukt handikapp toalettet selvom en rullestolbruker venter.

Som det allerede er sagt her, så er et handikapp toalett TILRETTELAGT, for rullestol brukere, ikke RESERVERT for dem.

Det kan også være mange andre som har behov for den ekstra plassen et handikapp toalett har. F eks folk med barnevogn (ofte er handikap toalettet samtidig stellerom for barn) eller de med små barn som trenger assistanse, de med 10 store handleposer, eller at man rett og slett benytter alle de toalettene som er tiljgengelige for å få fortgang i "dokøen." og redusere ventetiden for alle.

Man har ikke noen større rett til å komme til et "ledig toalett" selvom man er rullestolbruker. Og hvem som har mest hastverk, må nok vurderes etter andre kriterier enn om man er gående eller rullende...

Men det er jo en selvfølge at en rullestolbruker får førsteprioritet til å bruke handikaptoalettet hvis de andre ventende like gjerne kan benytte vanlige toaletter.

Innlegget mitt var ikke ment som kritikk til dine meninger:)

Jeg bare "tenkte litt høyt" rundt det om funksjonsfriske har grunn til å skamme seg over å bruke handikapp toalettet, og begrunnet hvorfor jeg ikke synes de har grunn til det..

Som sagt, det var ikke ment som motargument til ditt innlegg!

Vi er nok egentlig ganske enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du må lese alle innleggene mine en gang til. Det er noe fundamentalt, du har misforstått.

Innlegget mitt var ikke ment som kritikk til dine meninger:)

Jeg bare "tenkte litt høyt" rundt det om funksjonsfriske har grunn til å skamme seg over å bruke handikapp toalettet, og begrunnet hvorfor jeg ikke synes de har grunn til det..

Som sagt, det var ikke ment som motargument til ditt innlegg!

Vi er nok egentlig ganske enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hørte faktisk om noen som hadde parkeringsbevis pga at de trengte kort vei til toalettet. I dette tilfellet så var det ikke snakke om bevegelseshemming, men at hun hadde fjernet tykktarmen.

Men om en kan få parkeringsbevis pga inkontinens i seg selv aner jeg ikke.

Ok, kanskje verdt å prøve for de som trenger spesialtoaletter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste funksjonsfriske brukere av handikaptoalettet ser meget flaue ut, når de kommer ut og oppdager at det står en rullestolbruker og venter på å få bruke toalettet.

Ja, gubban.. jeg hadde gravd meg ned i skam ;)

Men skjønner jo nå at jeg faktisk har lov å bruke hk-toalettet - bruker heldigvis ikke mer enn et par minutter på slike toaletter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Innlegget mitt var ikke ment som kritikk til dine meninger:)

Jeg bare "tenkte litt høyt" rundt det om funksjonsfriske har grunn til å skamme seg over å bruke handikapp toalettet, og begrunnet hvorfor jeg ikke synes de har grunn til det..

Som sagt, det var ikke ment som motargument til ditt innlegg!

Vi er nok egentlig ganske enige.

''Som sagt, det var ikke ment som motargument til ditt innlegg! ''

Du satte det som svar til mitt innlegg og da blir det å oppfatte slik.

Hvis du vil gi uttrykk for generelle meninger så post innlegget direkte under trådstarters innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Trodde det var FTM-prinsippet som gjelder også her forutsatt at begge er FH, og i denne sammenheng er jo du også det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det står mellom meg og en rullestolbruker så ville jeg prioritert rullestolbrukeren. Men det jeg er mest redd for er at noen skal stå og hamre på døren fordi de venter på komme inn på do.

Kan jeg da be vedkommende om å finne seg et annet toalett?

Men den personen vet jo ikke at du ikke har rullestol der inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Som sagt, det var ikke ment som motargument til ditt innlegg! ''

Du satte det som svar til mitt innlegg og da blir det å oppfatte slik.

Hvis du vil gi uttrykk for generelle meninger så post innlegget direkte under trådstarters innlegg.

Fælt så sur vi var i dag da...!?!

Jeg får vel utrykke meg mere presis. Det var altså ment som en KOMMENTAR til det du skrev. Men ikke et MOTargument!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Fælt så sur vi var i dag da...!?!

Jeg får vel utrykke meg mere presis. Det var altså ment som en KOMMENTAR til det du skrev. Men ikke et MOTargument!

OK :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Trodde det var FTM-prinsippet som gjelder også her forutsatt at begge er FH, og i denne sammenheng er jo du også det?

Nei, det er egentlig bare funksjonsfriske personer med dårlige antenner som bruker HC toalettet, hvis det finnes andre toaletter som er ledige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er egentlig bare funksjonsfriske personer med dårlige antenner som bruker HC toalettet, hvis det finnes andre toaletter som er ledige.

''Nei, det er egentlig bare funksjonsfriske personer med dårlige antenner som bruker HC toalettet, hvis det finnes andre toaletter som er ledige.

''

Sånn tenker jeg også, såfremt det ikke foreligger spesielle omstendigheter (inkl. det å være på bytur med tre små barn alene..*s*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er egentlig bare funksjonsfriske personer med dårlige antenner som bruker HC toalettet, hvis det finnes andre toaletter som er ledige.

Tror ikke du forstår hva nhd sier. Ingen mener vel at funksjonsfriske (uten god grunn) skal velge et handikaptoalett hvis det er andre ledige toalett. Men dersom det kun er et (ledig) toalett er det førstemann til mølla som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke du forstår hva nhd sier. Ingen mener vel at funksjonsfriske (uten god grunn) skal velge et handikaptoalett hvis det er andre ledige toalett. Men dersom det kun er et (ledig) toalett er det førstemann til mølla som gjelder.

'' Ingen mener vel at funksjonsfriske (uten god grunn) skal velge et handikaptoalett hvis det er andre ledige toalett.''

Jo, det er det folk som mener. I tillegg vil dette ofte bli hevdet fra de funksjonshemmedes representanter, da de ønsker snarere å redusere fokus på evt. forskjeller mellom fh og ikke-fh enn det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vizzvazz

Nei, det er egentlig bare funksjonsfriske personer med dårlige antenner som bruker HC toalettet, hvis det finnes andre toaletter som er ledige.

Jeg blir så irritert på friske personer som bare må bruke handikapptoalettet.

På kjøpesenteret der jeg bor er det et handikapptoalett som også fungerer som stellerom, veldig greit for de som har barnevogn og ikke vil forlate den for å gå på do... pluss vi får plass til å stelle ungen.

Men flere ganger når jeg har vært der hører jeg folk som tar i døra, kjenner det er opptatt, så hører jeg de går inn på den vanlige doen etterpå - så tydeligvis friske personer. De velger altså heller handikappdoen enn den vanlige doen!

Egentlig burde vi vel hatt et eget handikapptoalett for rullestolbrukere o.l. og et eget stellerom med do og ammekrok til mødre, så får vi plass til vogn og mulighet til en kjapp pupp om behov for det (ikke alle liker å amme på cafeer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vizzvazz

Frykten er vel heller at en rullestolbruker skal hamre på døren mens jeg sitter der. Ellers er jeg enig i at det er førstemann til mølla.

Syns det er en uting med folk som drar i dørhåndtaket eller banker på når det er opptatt. Det pleier jo å "lyse rødt" når det er opptatt og folk må da få bruke den tid de trenger, med mindre de har sovnet der nede. Greit, står du utenfor i 20 min og du ikke hører livstegn kan det jo være greit å sjekke at det er noen der,

men det er ikke noe særlig å rope på den andre siden: Snart ferdig, jeg har bare slik en forferdelig diare her... haha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker, pga visse magegreier, også HC-toalettet hvis det er ledig. Men forter meg så godt jeg kan.

Men det er litt ubehagelig å føle at en okkuperer for andre, for jeg ser jo ikke handicappet ut, og jeg kommer ikke til å stille meg opp og forklare hvis en i rullestol venter når jeg kommer ut. Dermed tror nok andre at jeg sniker meg til bekvemmeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, det er egentlig bare funksjonsfriske personer med dårlige antenner som bruker HC toalettet, hvis det finnes andre toaletter som er ledige.

''

Sånn tenker jeg også, såfremt det ikke foreligger spesielle omstendigheter (inkl. det å være på bytur med tre små barn alene..*s*).

Ikke alt synes utenpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alt synes utenpå :)

Hva har det med saken å gjøre? Jeg har fortsatt til gode å se toalett-politi de stedene jeg ferdes (muligens med unntak av på Oslo S). Dermed er det jo kun en selv som trenger å vite at man er berettiget bruken av HC-toalett, selv om også andre skulle trenge å komme til.

Det finnes en haug med gode grunner til å bruke HC-toalettet. Det som etter min oppfatning, _ikke_ er en god grunn, er at man har lyst til i rolig tempo å uforstyrret sminke seg, pusse tenner mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...