Gå til innhold

Handikaptoalett, hvem må vike?


Gjest HandikapWC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    15

  • Sør

    4

  • løvinne71

    4

  • Mirabell

    3

Mest aktive i denne tråden

Hun må nok justere apparatet for å lese bedre! ;-)

Med vennlig hilsen

Aha, nå skjønner jeg hva som var feilen!!! Jeg har skifta ledning på CI'en min nå, så nå går alt så mye bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, nå skjønner jeg hva som var feilen!!! Jeg har skifta ledning på CI'en min nå, så nå går alt så mye bedre ;)

Du har sikkert dusjet med den, igjen!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er forøvrig veldig glad i automatiske døråpnere! De er vel for alle?''

Nei, du må stå pent og vente til det kommer en med synlig funksjonshemming som kan trykke for deg. :)

Hmja,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skjer dette??

Jeg blir så irritert på friske personer som bare må bruke handikapptoalettet.

På kjøpesenteret der jeg bor er det et handikapptoalett som også fungerer som stellerom, veldig greit for de som har barnevogn og ikke vil forlate den for å gå på do... pluss vi får plass til å stelle ungen.

Men flere ganger når jeg har vært der hører jeg folk som tar i døra, kjenner det er opptatt, så hører jeg de går inn på den vanlige doen etterpå - så tydeligvis friske personer. De velger altså heller handikappdoen enn den vanlige doen!

Egentlig burde vi vel hatt et eget handikapptoalett for rullestolbrukere o.l. og et eget stellerom med do og ammekrok til mødre, så får vi plass til vogn og mulighet til en kjapp pupp om behov for det (ikke alle liker å amme på cafeer).

Norges Handicapforening har uttalt at alle står fritt til å benytte seg av HC-toalettene, men at de håper de som virkelig trenger de blir sluppet først om det er kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest retsamaster

'' Ingen mener vel at funksjonsfriske (uten god grunn) skal velge et handikaptoalett hvis det er andre ledige toalett.''

Jo, det er det folk som mener. I tillegg vil dette ofte bli hevdet fra de funksjonshemmedes representanter, da de ønsker snarere å redusere fokus på evt. forskjeller mellom fh og ikke-fh enn det motsatte.

Ja. I faget "Funksjonshemming; teori, sosialpolitikk og hverdagsliv" på min masterudtanning lærte vi at HC-toalett kan like gjerne brukes av oss. De er bare tilrettelagt for at HC også kan bruke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retsamaster

Et godt spørsmål...... For å bruke handikapptoalettet (for et grusomt ord...) så gjelder samme regler som parkering for bevegelseshemmede (da med parkeringsbevis)? Dette har vel ikke du rett på? I mitt hode synes jeg jo det virker som en selvfølge at du har like stor rett til å bruke spesialtoalettet som en som sitter i rullestol, men...

Nei, det er overhodet ikke de samme reglene som gjelder. Et HC-toalett er bare tilrettelagt for HC, det kan fritt brukes av alle andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er overhodet ikke de samme reglene som gjelder. Et HC-toalett er bare tilrettelagt for HC, det kan fritt brukes av alle andre også.

Fikk vite det i denne tråden her, men ser at det fortsatt er delte meninger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Finnes det noe slags handikapkort en kan vise for synliggjøre beviset for at en trenger tilrettelagt toalett?

''Finnes det noe slags handikapkort en kan vise for synliggjøre beviset for at en trenger tilrettelagt toalett?

''

Ja, det gjør det. Melder du deg inn i Norilco (stomiforeningen) får du kort hvor det vises til at du kan trenge HC-toalett.

Jeg har aldri brukt mitt, men jeg jeg har hørt at det har blitt vist frem der nøkkel må hentes. Jeg hadde nok bare sagt at jeg hadde stomi, he he hadde sikkert flasha magen også jeg om de ikke trodde meg ;o) (noe som er usannsynlig da heldigvis)

Det finnes også tilrettelagte kort for dem med blærelidelser som gjerne må kjapt på toalettet og ikke har tid/ork/lyst osv til å forklare seg.

Disse kortene er bare veilende hjelpemidler, ikke noe som gir rett eller lov, men oppfordrer sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. I faget "Funksjonshemming; teori, sosialpolitikk og hverdagsliv" på min masterudtanning lærte vi at HC-toalett kan like gjerne brukes av oss. De er bare tilrettelagt for at HC også kan bruke dem.

Dette er en del av retorikken rundt funksjonshemming. En helt annen sak er at det er vesentlig mer delte meninger om det blant de som er mest avhengig av disse toalettene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retsamaster

Dette er en del av retorikken rundt funksjonshemming. En helt annen sak er at det er vesentlig mer delte meninger om det blant de som er mest avhengig av disse toalettene...

''En helt annen sak er at det er vesentlig mer delte meninger om det blant de som er mest avhengig av disse toalettene...

''

Jojo,hvis jeg kukke velge at det aldri skulle være kø på min do så ville jeg også foretrekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...