Gå til innhold

Jeg har ikke ord!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sett deg heller inn i fakta. INGEN døde på grunn av muslimske terrorangrep i Europa i fjor.

Lær deg å lese - jeg skrev:

''de siste årene''

Videoannonse
Annonse
  • Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

34

• Mandolaika

8

• petter smart

5

• Angustia

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Lær deg å lese - jeg skrev:

''de siste årene''

De siste årene har kristne irer drept 3000 personer i Vest-Europa. Hvor mange dyrevernerne og ETA har drept har jeg ikke oversikt over.

Tar man litt flere år så drepte høyresiden 6 millioner jøder, samt millioner av funksjonshemmede, syke, rom-folk, homofile, osv osv osv.

Men det er klart at hvis du kun ser på "terrorangrep som ble utført 7. juli i løpet av de siste 5 årene" så kommer nok muslimer høyt opp på listen.

Skrevet

Vel, det er ingen annen plausibel årsak, all den tid jeg har skrevet her som ateist, humanist og pro-menneskerettigheter i over et tiår.

Det de du sikter til bedriver er velkjent - påstå motstanderen er "for sharia" eller "ikke vil fordømme xxx" osv osv osv.

Heldigvis er det lett å gjennomskue dem.

Med vennlig hilsen

Jeg regner med det er meg du sikter til mht sharia. Hvor har jeg sagt at du forfekter sharia? Jeg har bragt sharia inn i diskusjonen fordi du ble så opptatt å forflytte deg fra sak (igjen), og skal man kontekstualisere kommer man ikke utenom at Sudan både formellt og uformelt legitimerer pisking. Si noe annet til du blir blå, fortell gjerne hvor mange ganger du har vært der osv osv, men det endrer ikke at situasjonen "kvinne piskes av leende leende politimann" lettere kan forekomme i Sudan enn i feks Norge.

Gjest Mer redd for snik-krisning enn snikislamisering
Skrevet

De siste årene har kristne irer drept 3000 personer i Vest-Europa. Hvor mange dyrevernerne og ETA har drept har jeg ikke oversikt over.

Tar man litt flere år så drepte høyresiden 6 millioner jøder, samt millioner av funksjonshemmede, syke, rom-folk, homofile, osv osv osv.

Men det er klart at hvis du kun ser på "terrorangrep som ble utført 7. juli i løpet av de siste 5 årene" så kommer nok muslimer høyt opp på listen.

Og hva LRA har drevet med i Nord-Uganda siden 1987 er klinkende likegyldig. La oss heller fokusere på en enslig muslim som bare tar livet av seg selv!

Skrevet

Jeg regner med det er meg du sikter til mht sharia. Hvor har jeg sagt at du forfekter sharia? Jeg har bragt sharia inn i diskusjonen fordi du ble så opptatt å forflytte deg fra sak (igjen), og skal man kontekstualisere kommer man ikke utenom at Sudan både formellt og uformelt legitimerer pisking. Si noe annet til du blir blå, fortell gjerne hvor mange ganger du har vært der osv osv, men det endrer ikke at situasjonen "kvinne piskes av leende leende politimann" lettere kan forekomme i Sudan enn i feks Norge.

Jeg siktet faktisk ikke til noen spesielle i denne tråden; det med sharia er en påstand som har blitt fremsatt mange ganger før.

''Si noe annet til du blir blå, fortell gjerne hvor mange ganger du har vært der osv osv, men det endrer ikke at situasjonen "kvinne piskes av leende leende politimann" lettere kan forekomme i Sudan enn i feks Norge.''

Selvsagt kan slikt lettere forekomme i Sudan; i tillegg kan sult, folkemord, krigsforbrytelser, tørke, og mer f*enskap enn man tror er mulig, forekomme der. I Sudan er det vel knapt et menneske som har opplevd fred - det har vært okkupasjon og krig i århundrer.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Og hva LRA har drevet med i Nord-Uganda siden 1987 er klinkende likegyldig. La oss heller fokusere på en enslig muslim som bare tar livet av seg selv!

Man må ha fokus på begge deler - fundamentalisme er alvorlig - men man må holde tungen rett i munnen, og ikke se seg blind på hva "de andre" gjør.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Hva er det du sier her? Skal de ikke holdes ansvarlig for sine ugjerninger? Syns du det er fritt fram for å piske folk fordi om de har opplevd krig?''

Nei, jeg sier nettopp at man ikke (som du gjør) bare kan skylde på folkeslag.

Samtidig sier jeg at hvis man har generasjon på generasjon på mennesker som KUN har opplevd krig, folkemord, tørke, sult osv., så vil det ofte gjør "noe" med verdiene til enkelte individer.

Da er du jo egentlig enig med oss. Det er problemer med ukultur i Sudan. At den skyldes krig og elendighet er vel ingen uenig i.

Når et land har slike lover og en slik kultur så kan en snakke om et "folkeslag". Selv om det selvfølgelig ikke er medfødt.

Skrevet

''De siste årene har kristne irer drept 3000 personer i Vest-Europa.''

Det er løgn, og det vet du.

Skrevet

Jeg siktet faktisk ikke til noen spesielle i denne tråden; det med sharia er en påstand som har blitt fremsatt mange ganger før.

''Si noe annet til du blir blå, fortell gjerne hvor mange ganger du har vært der osv osv, men det endrer ikke at situasjonen "kvinne piskes av leende leende politimann" lettere kan forekomme i Sudan enn i feks Norge.''

Selvsagt kan slikt lettere forekomme i Sudan; i tillegg kan sult, folkemord, krigsforbrytelser, tørke, og mer f*enskap enn man tror er mulig, forekomme der. I Sudan er det vel knapt et menneske som har opplevd fred - det har vært okkupasjon og krig i århundrer.

Med vennlig hilsen

''Selvsagt kan slikt lettere forekomme i Sudan; i tillegg kan sult, folkemord, krigsforbrytelser, tørke, og mer f*enskap enn man tror er mulig, forekomme der. I Sudan er det vel knapt et menneske som har opplevd fred - det har vært okkupasjon og krig i århundrer'' Så spør jeg deg direkte: Du mener det overfornevnte er årsaken til at en kvinne kan piskes i full offentlighet av leende politifolk uten at noen løfter en finger?

Skrevet

''De siste årene har kristne irer drept 3000 personer i Vest-Europa.''

Det er løgn, og det vet du.

Nei, det er antallet drept i Nord-Irland konflikten.

Men det er klart at virkeligheten ikke er i tråd med dine fordommer, så da er det kanskje på tide å gjøre noe med dem?

Skrevet

''Selvsagt kan slikt lettere forekomme i Sudan; i tillegg kan sult, folkemord, krigsforbrytelser, tørke, og mer f*enskap enn man tror er mulig, forekomme der. I Sudan er det vel knapt et menneske som har opplevd fred - det har vært okkupasjon og krig i århundrer'' Så spør jeg deg direkte: Du mener det overfornevnte er årsaken til at en kvinne kan piskes i full offentlighet av leende politifolk uten at noen løfter en finger?

''Så spør jeg deg direkte: Du mener det overfornevnte er årsaken til at en kvinne kan piskes i full offentlighet av leende politifolk uten at noen løfter en finger?''

Ja, det er nærliggende å si at slikt er resultatet av tiår på tiår med krig.

Hva tror du er årsaken til at ellers "normale" europeere plutselig fant det for godt å bygge konsentrasjonsleire, og drepe 6 millioner jøder?

Det er et seriøst spørsmål.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Så spør jeg deg direkte: Du mener det overfornevnte er årsaken til at en kvinne kan piskes i full offentlighet av leende politifolk uten at noen løfter en finger?''

Hva tror du er årsaken til at ellers "normale" europeere plutselig fant det for godt å bygge konsentrasjonsleire, og drepe 6 millioner jøder?

Med vennlig hilsen

''Ja, det er nærliggende å si at slikt er resultatet av tiår på tiår med krig. Hva tror du er årsaken til at ellers "normale" europeere plutselig fant det for godt å bygge konsentrasjonsleire, og drepe 6 millioner jøder?'' Det er nok ikke den forklaringen man oftest ser, og heller ikke den jeg støtter. Mange nasjoner har hatt langvarige konflikter uten at man av den grunn har ønsket å utslette et folkeslag. Tyskerne hadde også ulik strategi i ulike land, og det overordnede motivet var imperialisme. Jeg har aldri hørt at planen var å utslette samtlige nordmenn eller franskmenn foreksempel, selv om målet vra å ha politisk og teritorell myndighet. Når det kommer til jøder (og andre Hitler regnet som svake, eksempelvis funksjonshemmede) var saken en annen. Og siden en rekke jøder jobbet utmerket innen bank og finans lykkes han i å overbevise om at jødene ville ødelegge for det rene ariske folk. Litt samme skremselspropaganda som FrP altfor ofte ramler utpå glattisen og antyder i forhold til muslimer faktisk...

Så nei, jeg tror ikke det handler om krig. Jeg tror det handler om fordommer og inhumane verdier, og vi ser det flere steder enn i muslimske land. I USA praktiserer fremdeles en rekke stater dødsstraff foreksempel, og både apartheid og Martin Luther King er skremmende nær histore.

Når det er sagt kan jeg legge til egen motivasjon for i det hele tatt å svare i denne tråden, og den ligger utelukkende i at jeg skulle ønske alle svar nedover fordømte - uforbeholdent - handlingen i filmen.

Skrevet

Med vennlig hilsen

''Ja, det er nærliggende å si at slikt er resultatet av tiår på tiår med krig.''

Enig i det, men det må være andre faktorer inne i bildet også for å leende være vitne til at ei kvinne blir ydmyka og piska for å ha gått i bukser.

Er ingen sosiolog, men antar at det er en salig blanding av historie, oppvekstvilkår, kultur, religion, tradisjon, suggesjon, osv.

Skrevet

''Ja, det er nærliggende å si at slikt er resultatet av tiår på tiår med krig. Hva tror du er årsaken til at ellers "normale" europeere plutselig fant det for godt å bygge konsentrasjonsleire, og drepe 6 millioner jøder?'' Det er nok ikke den forklaringen man oftest ser, og heller ikke den jeg støtter. Mange nasjoner har hatt langvarige konflikter uten at man av den grunn har ønsket å utslette et folkeslag. Tyskerne hadde også ulik strategi i ulike land, og det overordnede motivet var imperialisme. Jeg har aldri hørt at planen var å utslette samtlige nordmenn eller franskmenn foreksempel, selv om målet vra å ha politisk og teritorell myndighet. Når det kommer til jøder (og andre Hitler regnet som svake, eksempelvis funksjonshemmede) var saken en annen. Og siden en rekke jøder jobbet utmerket innen bank og finans lykkes han i å overbevise om at jødene ville ødelegge for det rene ariske folk. Litt samme skremselspropaganda som FrP altfor ofte ramler utpå glattisen og antyder i forhold til muslimer faktisk...

Så nei, jeg tror ikke det handler om krig. Jeg tror det handler om fordommer og inhumane verdier, og vi ser det flere steder enn i muslimske land. I USA praktiserer fremdeles en rekke stater dødsstraff foreksempel, og både apartheid og Martin Luther King er skremmende nær histore.

Når det er sagt kan jeg legge til egen motivasjon for i det hele tatt å svare i denne tråden, og den ligger utelukkende i at jeg skulle ønske alle svar nedover fordømte - uforbeholdent - handlingen i filmen.

''Så nei, jeg tror ikke det handler om krig. Jeg tror det handler om fordommer og inhumane verdier, og vi ser det flere steder enn i muslimske land. I USA praktiserer fremdeles en rekke stater dødsstraff foreksempel, og både apartheid og Martin Luther King er skremmende nær histore.''

Selvsagt skjer slikt også steder hvor man ikke har hatt krig i "200 år", men poenget var mer at når man først har hatt så mye vold og faenskap i hele livet til de fleste som bor der, så vil det ha preget mange av dem. Selvsagt. De fleste har sett ufattelig mye verre ting enn piskede kvinner. Dessverre.

''Når det er sagt kan jeg legge til egen motivasjon for i det hele tatt å svare i denne tråden, og den ligger utelukkende i at jeg skulle ønske alle svar nedover fordømte - uforbeholdent - handlingen i filmen.''

Men Kayia, det er så åpenbart at det blir som å skrive "jeg synes ikke besteforeldre skal kastes til løvene". Det er så selvsagt, fordi det er ingen som helst tvil om at jeg (og andre i tråden) fordømmer slikt 100%.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Ja, det er nærliggende å si at slikt er resultatet av tiår på tiår med krig.''

Enig i det, men det må være andre faktorer inne i bildet også for å leende være vitne til at ei kvinne blir ydmyka og piska for å ha gått i bukser.

Er ingen sosiolog, men antar at det er en salig blanding av historie, oppvekstvilkår, kultur, religion, tradisjon, suggesjon, osv.

Hei,

Dette bildet er tatt i Sudan:

http://files.myopera.com/yeeliberto/albums/285129/childvulture.jpg

Det er, heldigvis, så langt utover vår fatteevne, at alle våre forklaringsmodeller osv. neppe er gyldige. Fotografen som tok bildet vant Pulitzer, og tok selvmord 3 måneder etterpå.

Med vennlig hilsen

(Ikke se på bilde hvis du ikke orker!)

Skrevet

Hei,

Det er, heldigvis, så langt utover vår fatteevne, at alle våre forklaringsmodeller osv. neppe er gyldige. Fotografen som tok bildet vant Pulitzer, og tok selvmord 3 måneder etterpå.

Med vennlig hilsen

Hei, Sør!

Har dessverre sett dette bildet før - ubeskrivelig hjerteskjærende!! Det verste er at denne situasjonen ikke er enestående, dette skjer meir eller mindre daglig på verdensbasis.... Slike ufattelige skjebner bør sette våre trivielle frustrasjoner rundt f.eks "julestria" i perspektiv, ja.

Likevel meiner jeg at det nevnte eksempelet med pisking ikke kan rettferdiggjøres / ensidig forklares slik. Tror fortsatt det må være fleire faktorer som ligger til grunn for slike holdninger og handlinger.

Skrevet

Hei, Sør!

Har dessverre sett dette bildet før - ubeskrivelig hjerteskjærende!! Det verste er at denne situasjonen ikke er enestående, dette skjer meir eller mindre daglig på verdensbasis.... Slike ufattelige skjebner bør sette våre trivielle frustrasjoner rundt f.eks "julestria" i perspektiv, ja.

Likevel meiner jeg at det nevnte eksempelet med pisking ikke kan rettferdiggjøres / ensidig forklares slik. Tror fortsatt det må være fleire faktorer som ligger til grunn for slike holdninger og handlinger.

''Likevel meiner jeg at det nevnte eksempelet med pisking ikke kan rettferdiggjøres / ensidig forklares slik. Tror fortsatt det må være fleire faktorer som ligger til grunn for slike holdninger og handlinger.''

Men jeg "rettferdiggjør" da selvsagt ikke piskingen.

Det er heller at i en verden med gribber (i ordets bokstaveligste forstand) så blir det meste andre av vold, pisking, osv. nærmest "inconsequential". Man er liksom så langt av enhver rasjonell skala som vi kan forholde oss til, at verken ord eller forståelse strekker til.

Min søster var på ferie (!) i Sierra Leone - der fikk folk valget mellom å få armer og ben hakket av "høyt oppe eller langt nede".

Jeg må innrømme at på mange måter er selv mildere vold blant folk som har vokst opp i "gode land" i Europa langt vanskeligere å forklare/forstå enn at enkelte går amok i Sudan.

Hvorfor blir folk nazister og rasister i Norge er langt mer uforklarlig. Da har man ikke "det har vært krig i 200 år" som en forklaring.

Med vennlig hilsen

Gjest ingen nick
Skrevet

''Likevel meiner jeg at det nevnte eksempelet med pisking ikke kan rettferdiggjøres / ensidig forklares slik. Tror fortsatt det må være fleire faktorer som ligger til grunn for slike holdninger og handlinger.''

Det er heller at i en verden med gribber (i ordets bokstaveligste forstand) så blir det meste andre av vold, pisking, osv. nærmest "inconsequential". Man er liksom så langt av enhver rasjonell skala som vi kan forholde oss til, at verken ord eller forståelse strekker til.

Min søster var på ferie (!) i Sierra Leone - der fikk folk valget mellom å få armer og ben hakket av "høyt oppe eller langt nede".

Jeg må innrømme at på mange måter er selv mildere vold blant folk som har vokst opp i "gode land" i Europa langt vanskeligere å forklare/forstå enn at enkelte går amok i Sudan.

Hvorfor blir folk nazister og rasister i Norge er langt mer uforklarlig. Da har man ikke "det har vært krig i 200 år" som en forklaring.

Med vennlig hilsen

''Jeg må innrømme at på mange måter er selv mildere vold blant folk som har vokst opp i "gode land" i Europa langt vanskeligere å forklare/forstå enn at enkelte går amok i Sudan.''

Det er faktisk den hvite mann som innførte slike bestialske straffemetoder i Afrika.

Da England var kolonimakt, brukte de metoden med å kutte av armer, hender, føtter eller bein i avstraffelsen av innfødte, når de ikke ville jobbe for dem eller de mente at de innfødte trengte avstraffelse.

Gjest Tuppehøna
Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Jeg orker egentlig ikke, men kikket raskt likevel. Synes vi har et visst ansvar for å se. Men angrer nå, det var ubeskrivelig grusomt. All mulig medlidenhet til fotografen også.

Skrevet

Med vennlig hilsen

''Men jeg "rettferdiggjør" da selvsagt ikke piskingen.''

Det skjønner jeg - feil ordvalg av meg :-/

''Det er heller at i en verden med gribber (i ordets bokstaveligste forstand) så blir det meste andre av vold, pisking, osv. nærmest "inconsequential". Man er liksom så langt av enhver rasjonell skala som vi kan forholde oss til, at verken ord eller forståelse strekker til.

Min søster var på ferie (!) i Sierra Leone - der fikk folk valget mellom å få armer og ben hakket av "høyt oppe eller langt nede".''

Det er her jeg må bryte sammen og tilstå at jeg har en logisk brist - jeg fatter og begriper ikke at mennesker som har vært utsatt for eller vitne til de mest bestialske ting kan utføre liknende ugjerninger.

''Jeg må innrømme at på mange måter er selv mildere vold blant folk som har vokst opp i "gode land" i Europa langt vanskeligere å forklare/forstå enn at enkelte går amok i Sudan.''

Det er jeg enig i. Uten sammenlikning for øvrig makter jeg f.eks ikke å forstå hvordan noen (ikke alle!) overgreps- / inscestutsatte begår overgrep - de burde være de første til å ville skåne andre for den samme traumen.

Jeg har snakka med mange folk og vært på fleire kurs i jobbsammenheng, det er visst enkel psykologi, men jeg fatter det fortsatt ikke...

''Hvorfor blir folk nazister og rasister i Norge er langt mer uforklarlig. Da har man ikke "det har vært krig i 200 år" som en forklaring.''

Det må bunne i fremmedfrykt, uvitenhet, uforstand, hat o.l. Men uforklarlig er det for meg også...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...