Gå til innhold

Jeg har ikke ord!

Anbefalte innlegg

''Men jeg "rettferdiggjør" da selvsagt ikke piskingen.''

Det skjønner jeg - feil ordvalg av meg :-/

''Det er heller at i en verden med gribber (i ordets bokstaveligste forstand) så blir det meste andre av vold, pisking, osv. nærmest "inconsequential". Man er liksom så langt av enhver rasjonell skala som vi kan forholde oss til, at verken ord eller forståelse strekker til.

Min søster var på ferie (!) i Sierra Leone - der fikk folk valget mellom å få armer og ben hakket av "høyt oppe eller langt nede".''

Det er her jeg må bryte sammen og tilstå at jeg har en logisk brist - jeg fatter og begriper ikke at mennesker som har vært utsatt for eller vitne til de mest bestialske ting kan utføre liknende ugjerninger.

''Jeg må innrømme at på mange måter er selv mildere vold blant folk som har vokst opp i "gode land" i Europa langt vanskeligere å forklare/forstå enn at enkelte går amok i Sudan.''

Det er jeg enig i. Uten sammenlikning for øvrig makter jeg f.eks ikke å forstå hvordan noen (ikke alle!) overgreps- / inscestutsatte begår overgrep - de burde være de første til å ville skåne andre for den samme traumen.

Jeg har snakka med mange folk og vært på fleire kurs i jobbsammenheng, det er visst enkel psykologi, men jeg fatter det fortsatt ikke...

''Hvorfor blir folk nazister og rasister i Norge er langt mer uforklarlig. Da har man ikke "det har vært krig i 200 år" som en forklaring.''

Det må bunne i fremmedfrykt, uvitenhet, uforstand, hat o.l. Men uforklarlig er det for meg også...

''Det er her jeg må bryte sammen og tilstå at jeg har en logisk brist - jeg fatter og begriper ikke at mennesker som har vært utsatt for eller vitne til de mest bestialske ting kan utføre liknende ugjerninger.''

Her er det bare å se på hjemlige forhold. Hvordan går det ofte med unger som blir slått? Mishandlet? Generell omsorgssvikt? Utsatt for pedofili?

Man kan jo kanskje velge å tro at de lærer og ikke vil at andre skal utsettes for det de ble utsatt for, men noe i dem blir ødelagt.

Se på New Orleans under orkanen for få år siden. Et par dager uten mat og drikke og sindige amerikanere skjøt og voldtok hverandre.

Tenk deg så 200 år med krig og overgrep.

Fortsetter under...

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

34

• Mandolaika

8

• petter smart

5

• Angustia

5

Mest aktive i denne tråden

''Det er her jeg må bryte sammen og tilstå at jeg har en logisk brist - jeg fatter og begriper ikke at mennesker som har vært utsatt for eller vitne til de mest bestialske ting kan utføre liknende ugjerninger.''

Her er det bare å se på hjemlige forhold. Hvordan går det ofte med unger som blir slått? Mishandlet? Generell omsorgssvikt? Utsatt for pedofili?

Man kan jo kanskje velge å tro at de lærer og ikke vil at andre skal utsettes for det de ble utsatt for, men noe i dem blir ødelagt.

Se på New Orleans under orkanen for få år siden. Et par dager uten mat og drikke og sindige amerikanere skjøt og voldtok hverandre.

Tenk deg så 200 år med krig og overgrep.

''Her er det bare å se på hjemlige forhold. Hvordan går det ofte med unger som blir slått? Mishandlet? Generell omsorgssvikt? Utsatt for pedofili?

Man kan jo kanskje velge å tro at de lærer og ikke vil at andre skal utsettes for det de ble utsatt for, men noe i dem blir ødelagt.''

Ja, det er der min logiske brist ligger. Kanskje fordi jeg sjøl var utsatt for inscest i en årrekke (ikke av foreldra mine, men en perifer slektning som var altfor ofte på besøk).

Jeg er ferdig med det for mange år siden, men merker at det fortsatt har to konsekvenser: Jeg er i overkant observant mht til barna mine, og jeg brekker meg av snus....

Har som sagt en del kjennskap til mekanismene ikke minst via jobben, men klarer fortsatt ikke å forstå dem.

''Her er det bare å se på hjemlige forhold. Hvordan går det ofte med unger som blir slått? Mishandlet? Generell omsorgssvikt? Utsatt for pedofili?

Man kan jo kanskje velge å tro at de lærer og ikke vil at andre skal utsettes for det de ble utsatt for, men noe i dem blir ødelagt.''

Ja, det er der min logiske brist ligger. Kanskje fordi jeg sjøl var utsatt for inscest i en årrekke (ikke av foreldra mine, men en perifer slektning som var altfor ofte på besøk).

Jeg er ferdig med det for mange år siden, men merker at det fortsatt har to konsekvenser: Jeg er i overkant observant mht til barna mine, og jeg brekker meg av snus....

Har som sagt en del kjennskap til mekanismene ikke minst via jobben, men klarer fortsatt ikke å forstå dem.

Blir vel dette "på seg selv kjenner man andre"-opplegget. Vi generaliserer ut ifra egne erfaringer.

Jeg har også vanskelig for å sette meg inn i mye. Jeg ser f.eks. voldsofre som får en såpass voldsom psykisk knekk at det tar år før de blir seg selv igjen. Kun etter å ha fått seg en på trynet. Sånt er det vanskelig for meg å fatte.

Men vi alle er nok fryktelig ulike. Jeg vet at mye i min barndom har preget meg, uten at jeg har noen gang har opplevd noe av fysisk art.

Blir vel dette "på seg selv kjenner man andre"-opplegget. Vi generaliserer ut ifra egne erfaringer.

Jeg har også vanskelig for å sette meg inn i mye. Jeg ser f.eks. voldsofre som får en såpass voldsom psykisk knekk at det tar år før de blir seg selv igjen. Kun etter å ha fått seg en på trynet. Sånt er det vanskelig for meg å fatte.

Men vi alle er nok fryktelig ulike. Jeg vet at mye i min barndom har preget meg, uten at jeg har noen gang har opplevd noe av fysisk art.

''Blir vel dette "på seg selv kjenner man andre"-opplegget. Vi generaliserer ut ifra egne erfaringer.''

Nemlig - godt poeng!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...