Gå til innhold

Hepatitt c av øredobber

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte nylig øredobber i butikk og fikk vite av min søster at folk faktisk går og prøver disse i ørene sine i butikkene (!). Jeg vasket ikke mine ørdobber, satt dem bare rett inn i øret uten å se på dem. Jeg tenkte ikke på at noen andre kunne ha hatt dem i ørene før meg. Nå har jeg lest at man kan få hepatitt c på denne måten. Dette forundrer meg!! Jeg har jo hatt hull i ørene i 20 år og hadde ingen infeksjoner på tidspunktet. Ville det ikke være for lite smittestoff på disse dobbene til at de kunne smitte meg? Er hep c virkelig så smittsomt? Hvor lenge kan hep c overleve på et par øredobber? Hvor lang tid må jeg vente før en antistoff-prøve blir sikker positiv hvis jeg må ta test for dette? Er det noen vits å tenke på HIV også i denne sammenhengen? Ville ikke viruset dødd ganske fort ved en slik eksponering?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357701-hepatitt-c-av-%C3%B8redobber/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg tror at det er svært lite sannsynlig at hepatitt C, eller for den saks skyld hepatitt B eller HIV skal overføres på denne måten. Alle disse virus overføres ved blod. Men etter din beskrivelse var det ingen blødning fra øret. Hullet i dine ører er bekledd av hud, og ingen av disse smitter gjennom hud, uten at den er skadet. Nei, hepatitt C smitter ikke så lett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...