Gå til innhold

er jeg som ansatt nødt til å ta vaksine?

Anbefalte innlegg

Gjest svineriet

Jobber på en institusjon hvor noen beboere er syke og har dårlig imunnforsvar. jeg jobber ikke direkte med dem, men med tanke på

svineinfluensa og vaksine ønsker de vel at jeg skal ta vaksine.

Hvordan er reglene i forhold til sånt? er jeg forpliktet til å ta den med mindre jeg har en veldig god grunn? Får bare hetta med tanke på eventuelle bivirkninger av denne vaksinen. Hvor godt er den testet ut?

Fortsetter under...

Hei,

Du er ikke lovpålagt å ta den, men jeg vil si du har et moralsk ansvar, all den tid det faktisk er statistikk som viser høyere dødelighet for eldre som har hjelp som ikke er vaksinert (jeg har ikke statistikken nå - den var fra i fjor).

Videre, det er langt større sjanse for at det vil "skje deg noe ille" fra selve influensaen, enn fra vaksinen. Den ble testet da, og den har vært testet ytterligere i løpet av det siste året. Hadde den vært farlig ville den vært trukket fra markedet.

Med vennlig hilsen

Gjest svineriet

Hei,

Du er ikke lovpålagt å ta den, men jeg vil si du har et moralsk ansvar, all den tid det faktisk er statistikk som viser høyere dødelighet for eldre som har hjelp som ikke er vaksinert (jeg har ikke statistikken nå - den var fra i fjor).

Videre, det er langt større sjanse for at det vil "skje deg noe ille" fra selve influensaen, enn fra vaksinen. Den ble testet da, og den har vært testet ytterligere i løpet av det siste året. Hadde den vært farlig ville den vært trukket fra markedet.

Med vennlig hilsen

Jeg er enig i det moralske ansvaret,men trenger jeg å føle meg kallet hvis beboerne blir vaksinert først? Hvis de allerede er vaksinert så skal det vel mye til for at de skulle bli syke, eller?

Jeg er enig i det moralske ansvaret,men trenger jeg å føle meg kallet hvis beboerne blir vaksinert først? Hvis de allerede er vaksinert så skal det vel mye til for at de skulle bli syke, eller?

Tja, vet du at det er ALLE som kan bli vaksinert? Og hva med andre eldre slektninger/venner som kommer på besøk til dem?

Faren ved vaksinen er nær null, så jeg ser virkelig ikke noen grunn til at du verken skal være bekymret, eller ikke gjør det for din egen del. Det er jo en god måte å ikke få influensa på.

Med vennlig hilsen

Visst vaksinen gjør deg er i paranoid så ville jeg gitt f. Jeg var i risikogruppen for dem som kunne "dø" av svineinfluensa med allergi og astma og rakk ikke vaksinere meg før den slo til. Jeg hadde feber i tre døgn og det var det- trodde jeg skulle dø, da jeg våknet opp med feber etter utallluge mediaoppslag i tjukkeste sesongen, men jeg opplevde dette som en.. ja ingenting. Vært mye sykere og innlagt på sykehus ved tidligere syker. Også hørt at det var langt færre som døde av snineinfluensa, bare at denne gangen var det yngre og "frsikere" som ble rammet.

Jeg tror ikke at vi har hatt færre døde i Norge om svineinfluensavaksinen ikke hadde blitt gjennomført. Dette blir selvsagt bare spekulasjoner. Men jeg er overbevist om at verken vaksinen eller sjuka er så farlig som noen skal ha det til. Mest fordi jeg hadde fra før elendig immunforsvar, fikk svineinfluensaen og kom meg etter tre døgn.

Om du ikke jobber diretke med folk som har seriøst lett for å bli smittet og dødssyk hadde jeg nok tent mer i de vaksinerende banene.

Annonse

Jeg og 4 til i min nærmeste familie tok svineinfl.vaksinen ifjor. Ingen bivirkninger. Jeg tok infl.vaksinen i år og den har også med seg vaksine mot svineinfl. Ingen bivirkninger.

Dette er selvsagt ikke bevis nok for noe som helst, men jeg synes hensynet til andre med tanke på smittespredning -og til min egen helse, selvsagt - er viktigere enn redselen for at jeg kanskje kan kunne komme til å få bivirkninger (hvilket er lite sannsynlig).

Du ønsker vel ikke å være årsaken til smittespredning?

Visst vaksinen gjør deg er i paranoid så ville jeg gitt f. Jeg var i risikogruppen for dem som kunne "dø" av svineinfluensa med allergi og astma og rakk ikke vaksinere meg før den slo til. Jeg hadde feber i tre døgn og det var det- trodde jeg skulle dø, da jeg våknet opp med feber etter utallluge mediaoppslag i tjukkeste sesongen, men jeg opplevde dette som en.. ja ingenting. Vært mye sykere og innlagt på sykehus ved tidligere syker. Også hørt at det var langt færre som døde av snineinfluensa, bare at denne gangen var det yngre og "frsikere" som ble rammet.

Jeg tror ikke at vi har hatt færre døde i Norge om svineinfluensavaksinen ikke hadde blitt gjennomført. Dette blir selvsagt bare spekulasjoner. Men jeg er overbevist om at verken vaksinen eller sjuka er så farlig som noen skal ha det til. Mest fordi jeg hadde fra før elendig immunforsvar, fikk svineinfluensaen og kom meg etter tre døgn.

Om du ikke jobber diretke med folk som har seriøst lett for å bli smittet og dødssyk hadde jeg nok tent mer i de vaksinerende banene.

At du kom deg etter tre døgn er da ikke bevis for at andre gjør det, eller kommer seg i det hele tatt.

Med tanke på at mange av de "svakeste" faktisk var vaksinert innen influensaen kom i fjor, er det fremdeles mange som døde av den.

Med vennlig hilsen

Gjest ingen nick

Jeg og 4 til i min nærmeste familie tok svineinfl.vaksinen ifjor. Ingen bivirkninger. Jeg tok infl.vaksinen i år og den har også med seg vaksine mot svineinfl. Ingen bivirkninger.

Dette er selvsagt ikke bevis nok for noe som helst, men jeg synes hensynet til andre med tanke på smittespredning -og til min egen helse, selvsagt - er viktigere enn redselen for at jeg kanskje kan kunne komme til å få bivirkninger (hvilket er lite sannsynlig).

Du ønsker vel ikke å være årsaken til smittespredning?

Datteren min tok vaksinen i fjor fordi hun jobber i et yrke hvor hun kommer i kontakt med mange mennesker. Hun ble syk av vaksinen.

Gjest svineriet

For å si det sånn så får jeg omtrent aldri influensa. Iblant pleier jeg å få noen dager med feber og vondt i halsen, but that's it!

Men selvfølgelig kan jeg dra med meg smitte inn,selv om jeg ikke blir smittet selv. Men trenger jeg å då dårlig samvittighet for å ikke ta vaksine når beboerne blir vaksinert først?

Annonse

Dattera mi måtte i fjor, hun jobber med kreftpasienter. Og hun ble sjuk også og er enda ikke helt bra.

Om du vil svare, hva merker hun fortsatt?

Jeg tok den også, og i etterkant hadde jeg veldig vonde ledd. Fastlegen mente det kom av en streptokokkinfeksjon jeg hadde i halsen, men er usikker iom at jeg har sett at andre også har slitt med leddene sine. Kan fortsatt merke litt ømme ledd innimellom. Før visste jeg knapt at jeg hadde ledd ;)

''Visst vaksinen gjør deg er i paranoid så ville jeg gitt f. ''

Hvis vaksinen gjør en paranoid, bør man heller oppsøke en behandler.

Med vennlig hilsen

For å si det sånn så får jeg omtrent aldri influensa. Iblant pleier jeg å få noen dager med feber og vondt i halsen, but that's it!

Men selvfølgelig kan jeg dra med meg smitte inn,selv om jeg ikke blir smittet selv. Men trenger jeg å då dårlig samvittighet for å ikke ta vaksine når beboerne blir vaksinert først?

''

Men selvfølgelig kan jeg dra med meg smitte inn,selv om jeg ikke blir smittet selv. Men trenger jeg å då dårlig samvittighet for å ikke ta vaksine når beboerne blir vaksinert først?''

Ikke bare det, ikke alle beboere kan ta vaksinen, og beboere har også eldre slektninger, familie, osv., som kan bli smittet.

Jeg forstår ikke at dette egentlig er noe å diskutere - det er millioner av mennesker som har tatt vaksinen. I tillegg kan du muligvis spare deg selv for en uke i sengen med feber osv., og bivirkningene av det er langt mer sannsynlige.

Med vennlig hilsen

Om du vil svare, hva merker hun fortsatt?

Jeg tok den også, og i etterkant hadde jeg veldig vonde ledd. Fastlegen mente det kom av en streptokokkinfeksjon jeg hadde i halsen, men er usikker iom at jeg har sett at andre også har slitt med leddene sine. Kan fortsatt merke litt ømme ledd innimellom. Før visste jeg knapt at jeg hadde ledd ;)

Skjoldbruskkjertelen hennes gikk amok så hormonene danset i mange måneder.

Slike erfaringer får enn til å undre om enn skal stole på at det er riktig å vaksinere seg, men gjort er gjort for denne gang. Men hva med neste gang tro.

''Slike erfaringer får enn til å undre om enn skal stole på at det er riktig å vaksinere seg, men gjort er gjort for denne gang. Men hva med neste gang tro.''

Hvor mange flere er det ikke som får permanente skader fra sykdommene man vaksinerer seg mot?

Hele poenget med vaksiner er jo nettopp at det er mindre verre enn å bli syk. Inkl. for lange bivirkninger fra sykdommen.

Med vennlig hilsen

Slike erfaringer får enn til å undre om enn skal stole på at det er riktig å vaksinere seg, men gjort er gjort for denne gang. Men hva med neste gang tro.

Jeg er stort sett for vaksinering, men har ikke vaksinert meg sjøl da jeg er ganske sikker på at jeg hadde svineinfluensa i fjor. Dessuten er jeg av de i risikogruppa samtidig som legen min ikke vil la meg ta vaksinen.

Jeg lot minstemann vaksinere seg i fjor, men jeg regner med at vaksinen holder. Dessuten var venninna mi hos meg noen dager og hun fikk svineinfluensa og ble her og jeg ble ikke smittet. Men nå er det jo også mindre sjanse å få svineinfluensa jo eldre men er så jeg regner med at jeg ikke får.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...