Gå til innhold

Hellstrøms ribbeoppskrift

Anbefalte innlegg

Han lager en ribbe på to kilo, som han viser på video på VG nett.

Tiden han oppgir er 2x1 time + 1/2 time til - altså 2,5 timer tilsammen. Men han har en ribbe på 2 kilo.

Jeg har en ribbe på 4 kilo, hva gjør jeg med steketiden da tro?

Noen som har peil? Og noen som har prøvd denne oppskriften for og få sprø svor?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358124-hellstr%C3%B8ms-ribbeoppskrift/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvde den i fjor (antar det er samme oppskrift). Det funka som juling. Siden ribba er på i overkant av 2 kilo, følges Hellstrøms variant til punkt og prikke. Det dobbelte medfører sannsynligvis ikke dobbelt så lang steketid. Uansett må du følge med på den. Tykkelsen kan jo også variere.

Men du er litt sent ute hvis du ikke allerede har lagt ribba i salt og pepper. Det skal gjøres to dager før inntak.

Prøvde den i fjor (antar det er samme oppskrift). Det funka som juling. Siden ribba er på i overkant av 2 kilo, følges Hellstrøms variant til punkt og prikke. Det dobbelte medfører sannsynligvis ikke dobbelt så lang steketid. Uansett må du følge med på den. Tykkelsen kan jo også variere.

Men du er litt sent ute hvis du ikke allerede har lagt ribba i salt og pepper. Det skal gjøres to dager før inntak.

Har allerede ligget i salt og pepper to dager;)

Men jeg er usikker på tiden i ovnen...

Jeg har aldri gjort det på den måten at man legger svoren ned først, men har veldig lyst og prøve...

''7. Hvis jeg dobler oppskriften, dobles steketiden?

Hva er steketiden pr. kg ribbe?

Svar:

Nei! Samme steketid. Det er tykkelsen og ikke antall kilo som bestemmer steketiden. Dessuten må ribbe uansett steke over 2 timer til sammen for at kjøttet skal bli mørt, og slippe bena.''

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=13358

''7. Hvis jeg dobler oppskriften, dobles steketiden?

Hva er steketiden pr. kg ribbe?

Svar:

Nei! Samme steketid. Det er tykkelsen og ikke antall kilo som bestemmer steketiden. Dessuten må ribbe uansett steke over 2 timer til sammen for at kjøttet skal bli mørt, og slippe bena.''

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=13358

Tusen takk!

Annonse

Det funka som et stjerneskudd! Skal for alltid holde meg til Hellstrøms oppskrift, så enkelt å huske. Ja, tok ikke med alt det med hvitløk og slikt da, men det med jevn temp, 2 x 1 time + 1/2. Kommer alltid til å huske det. Aldri hatt så sprø svor jeg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...